› Fora › ASTRO-FORUM › TEKNIK – TILBEHØR › Bathinov Maske
- Dette emne har 7 svar og 6 stemmer, og blev senest opdateret for 14 år, 6 måneder siden af mstauning. This post has been viewed 144 times
-
ForfatterIndlæg
-
19. august 2009 kl. 22:38 #20167
Mogens ZachariasenDeltager- Super Giant
Hej,
Det blæser for meget til astrofoto ligenu, men har fået afprøvet min nye – hjemmelavede Bathinov maske.Den virkerKan sagtens ramme fokus på den gammeldaws facon, med med Bathinov masken går det langt hurtigere, og al tvivl er væk.Tog dette billede af Bathinov fokus.Har givet en DDP behandling, så man kan se de inderster områder.Stay focused.MogensMvh
Mogens19. august 2009 kl. 22:51 #20168
Anonym- Nova
Hei Mogens !
Ser flott ut den der !Selv har jeg “Hartmannsutgaven” av fokusmaskene, men Bathinov masken ser nok mer presis ut !Man skal nok få laget seg en engang !Mvh Arne Martin19. august 2009 kl. 23:18 #20169
jespergDeltager- Super Nova
Det ser godt ud Mogens, har du lavet den til din NexStar 8GPS ?
(ser ud til at jeg skal have skåret én også
Jesper G.
19. august 2009 kl. 23:27 #20171
Mogens ZachariasenDeltager- Super Giant
JesperG wrote: Det ser godt ud Mogens, har du lavet den til din NexStar 8GPS ?
(ser ud til at jeg skal have skåret én ogsåYeps, det min 8 GPS.Hentede en skabelon her: http://www.focus-mask.com/Free_Templates.htmlDe er lige til at printe ud.Mogens Zachariasen 2009-08-19 23:30:49 Mvh
Mogens25. august 2009 kl. 21:27 #20560
Anonym- Nova
Hei igjen alle !
Så er masken snart klar !Den første blir til min Williams 80 og jeg har printet den ut på transparent film for å slippe å sitte der i en time med skalpellenNå skal den bare skjæres rund og limes på et eller annet som passer over åpningen på tubusen !Transparent filmen ser litt kornete ut, men jeg håper det ikke skal gå ut over effekten til den !Mvh Arne Martin26. august 2009 kl. 07:31 #20578
Anonym- Nova
Jeg prøvede en til min 80mm, og jeg syntes den tog så meget lys at eksponeringerne skulle være ret lange for at man kunne se noget, eller skulle man bruge en meget kraftig stjerne. Hvordan syntes i det virker sammenlignet med software fokusering (FWHM eller HFD)? Jeg syntes ikke det var bedere…
26. august 2009 kl. 07:50 #20580
k_holstDeltager- Nova
Jeg bruger kun Bathinow når jeg har ændret på setup og slet ikke ved hvor fokus ligger. Så er det hurtigt at finde et rimeligt fokus. Derefter finjustere jeg med FWHM.
Dage med MEGET dårlig seeing syntes jeg at fokus bliver bedre med Bathinow end med FWHM.Ja jeg bruger som regel en kraftig stjerne, i øjeblikket er det Vega.26. august 2009 kl. 08:13 #20581
mstauningDeltager- Black Hole
Tjae, nu har jeg jo også prøvet sådan en. Og må sige at et godt autofokus setup kan gøre det lidt bedre. Ikke meget men lidt. Manualt kan det gøres lige så godt, ved at bruge ikke FWHM men HFD. FWHM hopper noget mere rundt end HFD, som ikke er så opvirket af seeing.
Hvis man er lidt opmærksom, så angiver de fleste programmer tre gode ting til at vurdere sin fokus:
FWHM
HFD
Maks ADU.
Det er jo kendt at FWHM fortæller om hvor lille en stjerne er, det samme gør HFD bare efter et andet regnestykke. Men der er jo også kendt, at hvis en stjerne er i fokus – Så konsentres mere af lyset på et mindre område, hvilket jo vil give en højere max adu værdi.
Vær desuden opmærksom på at den stjerne man bruger, ikke bliver for kraftig. Hvis man kommer over ca 3/4 af maks, så begynder både FWHM og HFD værdierne at blive noget usikre. Lige før CCD’en møder toppen (ca 60.000 adu for 16bit, og ca 240 for 8bit) så kan man ikke mere regne med FWHM, og selv HFD bliver meget usikker. En overexponeret stjerne, kan ikke bruges.
Men sådan en maske, kan godt vise om man er i fokus lige meget om stjernen er overexponeret eller ej.
Selv har jeg en Hartmann til min C8 og min lille Mak, til FS-60 har jeg en Bathinow. Som netop bruges til at finde ca fokus, når man roder med noget nyt. På Mak’en ville jeg aldrig kunne finde en oki fokus, uden min Hartmann 🙂
-
ForfatterIndlæg
- Emnet 'Bathinov Maske' er lukket for nye svar.