Bästa styrprogram

Fora ASTRO-FORUM TEKNIK – TILBEHØR Bästa styrprogram

• Dette emne har 4 svar og 2 stemmer, og blev senest opdateret for 7 år, 4 måneder siden af jonas. This post has been viewed 173 timesc. This post has been viewed 173 times
Viser 5 indlæg - 1 til 5 (af 5 i alt)
  • Forfatter

jonas.c
    Deltager
      • Super Giant

Hej,

Jag är igång att gå över från DSLR till CCD och skulle vilja få era synpunkter på bästa program för att styra (äldre) Starlight Xpress-kameror tillsammans med deras (äldre) AO-enhet.
      Jag vet att Maxim DL fixar det men finns det andra som är lika bra – eller till och med bättre?
      Jag kommer att köra XP eller W7.

Vill gärna att det är lättanvänt också!

Bästa hälsningar

Jonas

Jonas C2016-10-14 20:57:09

jens.jacobsen
      Deltager
        • Neutron star

Tja, hvad mener du med ældre Starlight kameraer?
        Jeg har et ældre kamera til låns, det kører faktisk bedst på en Windows 2000 maskineSmile

jonas.c
        Deltager
          • Super Giant

Hej Jens,

Tack för svar.

Kamerorna är dels en SXVF-M25C, dels en SXVR-H9 med SX filterhjul. Till båda tänker jag använda en SXV-AO-enhet med CoStar för guidning.

Det skulle vara smidigt om man kan använda ett och samma program till samtliga enheter.

Jag kanske “skjuter över målet” och ska använda dedikerat software för respektive kamera istället?

Bästa hälsningar

Jonas

jens.jacobsen
          Deltager
            • Neutron star

Hej Jonas.

Hvis du vil køre med Starlight’s egen software (som jeg gør og har gode erfaringer med) så vil det “gamle” operativsystem, XP, ofte være mest stabilt. Det som softwaren er udviklet til.

Jeg tager næsten udelukkende tids-serier af variable og asteroider, hvor stabilitet er et must.

Men vil man bruge f.eks Maxim, Astroart eller Nebulosity, så skal man nok vælge den nyeste version. Både af software og OS.

mvh
            Jens

jonas.c
            Deltager
              • Super Giant

Stort tack för upplysande svar Jens!

Då kör jag vidare på förvald linje med originalprogram och XP.

Bästa hälsningar

Jonas

Viser 5 indlæg - 1 til 5 (af 5 i alt)
            • Emnet 'Bästa styrprogram' er lukket for nye svar.