› Fora › ASTRO-FORUM › ASTROFOTOS OG -TEGNINGER › Barnards loop
- Dette emne har 18 svar og 14 stemmer, og blev senest opdateret for 15 år, 2 måneder siden af tomvictor. This post has been viewed 543 times
-
ForfatterIndlæg
-
26. december 2008 kl. 18:12 #6152
jesperDeltager- Neutron star
Hej alle,
Her er en mellemtid på min Orion ultra/mega/extra-wide mosaik, eller lad os bare kalde den for Barnards loop. Den 22. og den 25. bød på fint, klart vejr som blev udnyttet til at få optaget noget til alle seks frames i mosaikken. Der mangler stadig 20 timer eller mere, før den kan vises i fuld opløsning (4.464 x 10.896 pixels) så her kommer den foreløbig i 21 % størrelse.Takahashi FS60CB, Baader 7nm Ha filter, Artemis Art 11002. 85 x 10 minutter.26. december 2008 kl. 18:22 #6155
jacobb- Nova
WOOOOW!!
Jeg kan ikke sige andet…
26. december 2008 kl. 18:27 #6158
henrikDeltager- Nova
VOW!
Fy for.. jeg er spændt på at se den med farvelag!
Det er kun en megachip som din og en ultrakort brændvidde som FS60’eren der kan lave sådan et synsfelt.
Man kunne måske komme i nærheden med en 66mm ED og et fullframe digitalkamera, men næppe i samme kvalitet.
Flot, flot billede Jesper!!
26. december 2008 kl. 18:31 #6159
jacobb- Nova
Jeg må give dig ret Henrik, det bliver spændende at se den i farver.
Stort projekt Jesper har rodet sig ud i med en mossaik i den størrelse.
85x10min… Jeg føler med dig Jesper, jeg er selv deroppe af med eksponeringer til min IC410 (115x10min indtil videre..)
26. december 2008 kl. 19:18 #6164
mr.mox- Nova
Det ser simpelthen MEGA godt ud! Jeg er fuldstændig mundlam.
Glæder mig også til at se farver, men synes nu det også er et fantastisk billede i sort-hvid. Du må få den trykt i plakatstørrelse – det ville jeg gerne se
26. december 2008 kl. 19:28 #6167
ac- Planet
Hej Jesper
Hvad bliver det næste??? ikke et ord om fiskeøjneDet simpelt hen bare rigtig flot – intet mindre.Næste mål må vel bliver hele mælkevejenmvh AC26. december 2008 kl. 20:18 #6176
andreas- Super Giant
Ja så fik vi svaret på hvad du går og laver…. Det er super flot.
Skal der farver på?
26. december 2008 kl. 21:33 #6182
morten.brixDeltager- Super Giant
Jesper du skylder et nyt tastertur!!!!!!!!! Det er fyldt med savl!
26. december 2008 kl. 21:40 #6183
Hej igen, og tak skal i have.
Jo der skal da farver på, men det bliver jo nok ikke færdigt før næste vinter en gang. Efter 3 ugers ferie starter jeg på aftenarbejde i næste uge (hulk!) og så er Orion ved at gå ned når jeg kommer hjem. Derfor bliver det næppe helt færdigt i denne sæson.En 66ED tror jeg også kan gøre næsten det samme, men FS60’eren har den fordel at reduceren er designet specielt til den, og derfor er feltet fladt for hele 24×36 chippen. Det kunne være interessant at se om en ED kan opnå et lige så fladt felt med TV eller WO reducer. Lidt vignettering er der dog, men jeg har fundet ud af at ændre DDP teknikken så hele billedfeltet kan bruges.26. december 2008 kl. 22:02 #6184
Anonym- Nova
Jesper, det er jo sindsygt!!!
Hvordan rammer du de samme frames i mosaikken hver gang? GOTO?Søren26. december 2008 kl. 22:17 #6187
mogensDeltager- Super Nova
Hej Jesper
Flot – flot widefield af Barnard.-Hvad for en DDP-teknik har du fundet frem til der flatner?VH Mogens26. december 2008 kl. 23:19 #6188
Hej Søren og Mogens,Jeg centrerer feltet manuelt med håndkontrollen (ja jeg ved godt at det er gammeldags) i 4×4 binning. 10 sekunders eksponeringer er nok til at se hvad der foregår.Det med DDP jeg opdagede var at sortpunktet skal sættes manuelt, og langt til venstre for himmelbaggrunds puklen. Hvis man lader Maxim finde sortpunktet, eller sætter det lige bag puklen, klippes meget af det svage væk, og hjørnerne af feltet bliver ubrugelige. Sætter jeg det manuelt, langt til venstre, kan hele feltet bruges. Der er dog stadig vignettering, men det kan rettes i PS. Jeg ved ikke om det bare er for mit setup det virker sådan. Det er også muligt at brug af flats ville forhindre at problemet overhovedet opstår, men hvorom alting er, så er hele feltet nu brugbart.26. december 2008 kl. 23:39 #6189
mogensDeltager- Super Nova
Hej Jesper
Tak for forklaringen.-Ja det er da et af de mest brugbare felter jeg har set længeVH Mogens27. december 2008 kl. 10:36 #6199
wiebenDeltager- Nova
Hej Jesper,
Du laver bare de vildeste wide field billeder jeg har set.Overvejer du at udgive billedet i plakat-format når der kommer farve på?I så fald vil jeg gerne skrives på listen til et eksemplarMvhHeine27. december 2008 kl. 11:03 #6200
hoestDeltager- Nova
Jesper det er smukt
-
ForfatterIndlæg
- Emnet 'Barnards loop' er lukket for nye svar.