› Fora › ASTRO-FORUM › ASTROFOTOS OG -TEGNINGER › Barnard 169-174
- Dette emne har 11 svar og 9 stemmer, og blev senest opdateret for 6 år, 3 måneder siden af martinf. This post has been viewed 404 times
-
ForfatterIndlæg
-
1. november 2017 kl. 23:38 #311425
gingeDeltager- Giant
Sikkert dumt å poste noe her nå siden det forsvinner i migrasjonen… Får heller poste igjen senere. Her er i hvert fall 11,2 timers eksponering at et knippe Barnard-tåker i Kefevs. Hysterisk mye stjerner, molekylære tåker og ionisert hydrogen gjør at det litt tricky med bakgrunnsnøytralisering, men jeg fant til slutt noe jeg ble happy med. I det minste ser jeg andre som har endt opp med samme fargetemperatur som jeg. Brukte PhotometricColorCalibration i Pixinsight til fargekalibrering. Veldig kult verktøy.
Optikk: Takahashi Epsilon 180ed
Kamera: QSI 583wsg
Guidekamera: Lodestar via OAG
Montering: EM-200 Temma 2m
Eksponering: L=35x600s, R=8x600s, G=8x600s, B=8x600s. Ha=8x600s +Darks, Flats
Total integrasjonstid: 11,2hrs
Filtre: Astrodon LRGB Gen II og Astrodon Ha 5nm
Eksponert med The Sky X,
Prosessert i Pixinsight
Fotografert fra Bjarkebu Observatorium nær Ytre Enebakk/Norge den 18. og 29, october 2017.Full oppløsning her: https://flic.kr/p/CU9mRw
Mvh Ginge
2. november 2017 kl. 09:43 #311831
jakob1234Deltager- Nova
Kanon skud
2. november 2017 kl. 10:23 #311828
Frank LarsenModerator- Super Nova
det er vildt godt.
Specielt er jeg glad for at du ikke har fjernet det glare der kommer fra de meget stærkt lysende stjerner i og udenfor feltet. Det giver et en helt speciel dybde i billedet.
Det bliver mit skrivebordsbaggrundsbillede resten af måneden.
2. november 2017 kl. 20:36 #311473
biberadmAdmin- Main Sequence
Vi får se, om den kommer med over … 😉
Dette er min nye signatur. xx
3. november 2017 kl. 01:51 #312273
astoftDeltager- Planet
Imponerende!
Søren
Søren Toft - Virum
EOS 200D, 1620mm f/9 Astro Physics eller 200mm f/5.6 Skywatcher AZ-GTI3. november 2017 kl. 08:25 #312296
gingeDeltager- Giant
Det kom med! Kult! Men det kom noen kommentarer sent i går som jeg ikke rakk å takke for og som ikke kom med i overflyttingen. Jeg rakk å formulere et svar men ikke poste, så da poster jeg det her. Det jeg skrev var:
Tusen takk Chris, Ola og Bent!! Har hatt kamera på service, montert et reduksjonsgir på robofokuseren og kollimert, kollimert og kollimert. Det begynner å nærme seg noe, har fremdeles litt skjevhet/tilt/krumming og litt backlash i fokuser, men det nærmer seg absolutt noe jeg er fornøyd med. Gøy er det uansett! Angående kollimering, – jeg er jo mac-mann på min hals, men har lånt meg en windows-pc og kjøpt CcdInspector for å analysere riggen. Tenkte egentlig å bruke den til real-time kollimering, men det sitter laaaaangt inne å skulle bruke klare netter til noe annet enn å fotografere når kollimeringen er såpass bra som den er.
Veldig gøy med god tilbakemelding!! Ser ut som jeg skal ut igjen i morgen kveld.
mvh Ginge
3. november 2017 kl. 08:25 #312297
gingeDeltager- Giant
Og tusen takk, Søren!
mvh Ginge
3. november 2017 kl. 09:16 #312303
jespersoholm4baseDeltager- Asteroid
Vi trak de sidste indlæg tidligt torsdag den 2. nov. (i går) og gik i luften ved midnat. Det var lidt omstændeligt, så vi kommer nok ikke til at flytte de allersidste med over. (Derfor advarslen på det gamle site.)
3. november 2017 kl. 12:41 #312329
erikguDeltager- Nova
Har kommentert bilde direkte til Ginge men legger den ut likevel her:
Gigant bilde igjen, gratulerer. Jeg har tatt en kjapp sjekk på nettet, det er svært få holder samme kvalitet som ditt. Fant et annet som jeg syntes var flott, http://asterisk.apod.com/download/file.php? id=20409&sid=f1aee9e53a1f6e429bea4c4fc165f9f0&mode=view
men det har en annen fargenyanse. Ellers syntes jeg at det at du legger det så lyst at lyset fra de sterke stjernene får være med å dominere bildet er vakkert. Mange ville nok lagt det mørkere, muligens også komprimert noe, det ville ødelegge mener jeg. Farger og intensitet på stjerner er kjempeflott. Perfekt at du fikk med den sterk oppe i høyre hjørne, mange ville nok croppet den bort.
Erik G
Erik G
3. november 2017 kl. 14:28 #312368
ØysteinDeltager- Giant
Kjempeflott bilde, kan bare slutte meg til det som allerede er sagt!!
For meg var det litt uvant at svart-punktet til R er såpass mye forskjøvet i forhold til de to andre fargekanalene, men det er kanskje ”tillatt” i noen tilfeller?
Mvh Øystein
3. november 2017 kl. 16:17 #312392
gingeDeltager- Giant
Takk takk, Erik og Øystein!
Det ser litt underlig ut i histogrammet, ja. smak og behag antar jeg, – i tillegg til at det er overdose rødt i bildet og mye informasjon i de mørkeste områdene som jeg helst ikke vil gjemme bort.Nå stikker jeg ut i skogen igjen noen timer før det skyer til.
vh
ginge14. november 2017 kl. 21:34 #313537
martinfDeltager- Main Sequence
Oj vilken bild! Mycket vackert!
Jag rekommenderar verkligen att man tittar på den i full upplösning på din Flickr-sida eftersom forumet gör att den lilla bilden ser väldigt brusig ut.
-
ForfatterIndlæg
- Emnet 'Barnard 169-174' er lukket for nye svar.