Barlow/Filtre

Fora ASTRO-FORUM ER DU NYBEGYNDER? Barlow/Filtre

• Dette emne har 5 svar og 4 stemmer, og blev senest opdateret for 15 år, 3 måneder siden af bobo. This post has been viewed 452 times
Viser 6 indlæg - 1 til 6 (af 6 i alt)
  • Forfatter

bobo
      • Giant

Hej.

Har lige været ude og lege med min barlow på månen.

jeg syndes det er utrolig svært at stille skarpt med barlow’en, lidt som om der er for meget lys oss. Confused Er det normalt,eller skal jeg bare til at bruge filter ved de store forstørrelser?

( C-8 med ultima barlow og 15mm)

outlook
      Deltager
        • Super Nova

I øjeblikket er månen fuld og der vil mangle kontrast i al det lys. Et filter vil blot mindske lysintensiteten men ikke gøre noget rigtigt ved kontrasten. Nej, når den er i sine faser skal man søge langs med terminatoren, det markante skel der er mellem lys og skygge deroppe. Så er der noget ved det og fede kontrastrige billeder kan optages. I al det lys kan det desuden være svært at fokusere ordentligt, men randen kan bruges i en snæver vending. Eller bruge en form for fokuseringsmaske. Smile

outlook2008-11-13 08:49:00

Hilsen Leif,
        “When you look through a good apo, your world suddenly gets very quiet. Your breathing gets deep, and you don’t seem to be in any hurry to do anything else…” Ed Ting

mstauning
        Deltager
          • Black Hole

Skulle man ikke kunne fokusere på en stjerne, også skulle månen også være i fokus?

henrik
          Deltager
            • Nova

C8+2X+15mm=267x

Ja det er en meget stor forstørrelse at bruge på en fuldmåne, så det VIL give problemer.

Som Outlook skriver er det halvmånen/terminator du skal interessere dig for og som Michael foreslår er en stjerne bedre.

Men til en fuldmåne skal du først og fremmest bruge en lavere forstørrelse for at kunne overskue havene og strålekratrene der er det interessante på fuldmånen; SÅ er den flot OG lettere at fokusere.

Jeg er heller ikke den store tilhænger af Månefiltre, men fuldmånen i en 200mm ved 50-80x kan godt blænde meget, og så er det rart med en dæmpning. Derudover hjælper de grønne månefiltre måske lidt på at fremhæve detaljer (Siden de har været brugt generationer :o) på netop en fuld Måne.

Jeg har en stak af dem liggende og sender dig gerne en hvis du vil prøve det af selv. Henrik2008-11-13 10:06:29

bobo
              • Giant

Hej igen. Ja den var bare så flot og klar uden barlow, og ja jeg plejer da oss at kigge lige hvor skyggerne er, men det trak sq bare sådan igår( nok månen 😉 for det er lang tid siden jeg har været ude. Så tror lige jeg venter og ser tiden an, men grøn filter, hmm ser det ikke forkert ud?? kan en lys blå ikke bruges?

bobo
                • Giant

Ja, det fik jeg så nok til at lyde lidt for blondine agtig, det spørgsmål. Embarrassed Men det jeg mente, var om man kunne slå 3 fluer med 1 smæk ved at vælge en blå w80’er, som der skulle være god på saturn og jupiter også. http://www.astro-optics.dk/filterguide.pdf

Viser 6 indlæg - 1 til 6 (af 6 i alt)
              • Emnet 'Barlow/Filtre' er lukket for nye svar.