Barlow linse

Fora ASTRO-FORUM TEKNIK – TILBEHØR Barlow linse

• Dette emne har 9 svar og 4 stemmer, og blev senest opdateret for 7 år, 7 måneder siden af Anonym. This post has been viewed 186 times
Viser 10 indlæg - 1 til 10 (af 10 i alt)
  • Forfatter

philipmik
      • Asteroid

Jeg leder efter en barlow linse og jeg over vejer denne Explore Scientific 5x barlow linse (1.25″). Betyder x5 at den forstøre så meget. Kan den anbefales eller ej

Hilsen Philip

astrojensen
      Deltager
        • Neutron star

Det kommer helt an på, hvad man skal bruge den til.

Thomas, Bornholm

philipmik
          • Asteroid

Astrojensen wrote: Det kommer helt an på, hvad man skal bruge den til.

Thomas, Bornholm

Den skal bruges til at se på planeter

Hilsen Philip philipmik2016-07-30 23:01:36

astrojensen
          Deltager
            • Neutron star

Jojo, men til hvilket teleskop? Og hvilke okularer har du at bruge sammen med den? Forstørrelse er ikke alt, når man skal se på planeter. Man skal passe på, ikke at forstørrelsen bliver alt for høj, for så ser man mindre, end som hvis den havde været mere passende. Men hvor meget man kan gå op på, afhænger i høj grad af teleskopets størrelse og kvalitet.

Thomas, Bornholm

Anonym
              • Super Nova

Hej,

200x forstørrelse er vel det maksimalt anvendelige under danske forhold. Så en 5x’er har nok begrænset anvendelighed her, selv med korte teleskoper. Hvorfor ikke prøve en 2x til at starte med?

Hilsen,

Anders

clauskaf
              Deltager
                • Nova

Hej Philip

Hvis det er til din Meade ETX-90 så ville jeg nok ikke gå højere end en 2-3 gange barlow, men det afhænger også af hvilke okularer du har, hvor nemme er de at kigge i (eyerelief) osv

Hilsen Claus

clauskaf
                Deltager
                  • Nova

En anden mulighed er dette zoom okular. Jeg ved godt at man før i tiden vrængede på næsen af zoom okularer, men jeg har for nyligt købt dette og er meget tilfreds.Jeg købte også den “originale barlow(x2.25) men har endnu ikke prøvet den, da der ikke har været tilstrækkelig “rolig” luft.

Zoom

PS jeg har ikke købt den her, men hos FLO, der i mellemtiden har hævet priserne(det måtte jo ske med kursen på £)

Hilsen Claus

philipmik
                    • Asteroid

Ok så tror jeg at jeg køber en med x2 først

Hilsen Philip

natteravn
                    Deltager
                      • Main Sequence

philipmik wrote: Ok så tror jeg at jeg køber en med x2 først

Hilsen Philip

Kan varmt anbefale Televue 2x barlow. Top kvalitet til lavpris.

Anonym
                        • Super Nova

Kan varmt anbefale Televue 2x barlow. Top kvalitet til lavpris.

Det er den jeg har. Går fint med Televue Delite 11 og 18,2mm.

Mvh

Anders

Viser 10 indlæg - 1 til 10 (af 10 i alt)
                      • Emnet 'Barlow linse' er lukket for nye svar.