Barlow / foto / placering ?

Fora ASTRO-FORUM TEKNIK – TILBEHØR Barlow / foto / placering ?

• Dette emne har 1 svar og 2 stemmer, og blev senest opdateret for 11 år, 1 måned siden af Lars Malmgren. This post has been viewed 28 times
Viser 2 indlæg - 1 til 2 (af 2 i alt)
  • Forfatter

edbbob
    Deltager
      • Super Nova

Hej planet folk.

Jeg lurede på at prøve lidt planet foto igen. Jeg har en 2″ barlow, men det er meget lang tid siden jeg har brugt den.

Hvordan er det nu med afstandene?

Jeg sætter et 2″ bagstykke på C8’en og sætter barlow’en i den. Er afstanden ud til min chip (Alccd5 eller Canon 550D) kritisk?

Så vidt jeg husker, kunne man sætte en masse afstands stykker mellem barlow og kamera, og dermed forøge f/tallet. Er det rigtigt? Og er der en grænse for, hvor meget man kan forlænge?

På forhånd tak.

Vh

Morten

Lars Malmgren
      Deltager
        • Super Nova

Hej Morten,

Afstanden mellem barlow og kamera-chip er ikke specielt kritisk.
        Som regel kan du sætte kameraet direkte i barlowens “udtræk” og så passer det.
        Du skal kun benytte afstandsstykker, hvis du ikke kan opnå fokus.

Det er korrekt, at forstørrelsen øges ved at øge afstanden mellem barlow-linserne og kamera-chippen.
        Men for er godt resultat skal du gøre det med en telecentrisk barlow af høj kvalitet.
        F.eks. TeleVue PowerMates.
        Jo længere afstand, jo mere fleks og evt farvefejl osv., så jo der er en grænse. Men prøv dig frem.

Min erfaring siger, at det er muligt at arbejde ved f/30 under normal seeing, og op til ca f/50 ved super god seeing. Ca.
        Din C8 er jo f/10, så den med en god 3x barlow vil spille max!!

Viser 2 indlæg - 1 til 2 (af 2 i alt)
      • Emnet 'Barlow / foto / placering ?' er lukket for nye svar.