Barlow?

Fora ASTRO-FORUM TEKNIK – TILBEHØR Barlow?

Viser 15 indlĂŠg - 1 til 15 (af 18 i alt)
  • Forfatter
    IndlĂŠg

jakob1234
    Deltager
      • Nova

Hej alle!

Jeg har netop modtaget mit nye 200p DS scope. Til det har jeg kÞbt en comacorrector og en m48 ring sÄ det passer lige ind i mit nikon.

Det har endnu ikke véret vejr til at komme ud, og det gléder jeg mig naturligvis meget til 🙂

Jeg ved at jeg pĂ„ et tidspunkt skal have en barlow i 2″ stĂžrrelse som jeg gerne vil kunne skrue fast til mit kamera.

Min comacorrector har naturligvis gevind i den ene ende, men jeg er lidt i tvivl om den vil kunne sÊttes i forlÊngelse af en barlow, og om jeg sÄ kan montere barlowen direkte pÄ kameraet?

SÄ til det egentlige spÞrgsmÄl:

Jeg er helt med pĂ„ at kvalitet styrer prisen, men umiddelbart har jeg ikke rĂ„d til en televue til 2500,- SĂ„ hvad er der af alternativer til en “prisvenlig” men fornuftig barlow?

Jeg har tĂŠnkt mig den skal bruges i forbindelse med smĂ„ DSO’er og mĂ„ske planeterne og mĂ„nen. Hvad stĂžrrelse ville i vĂŠlge – 2, 2,5 eller 3x?

morten.brix
      Deltager
        • Super Giant

Hej Jacob

Min klare anbefaling: Vent til du kan kĂžbe en GOD barlow.

Med en barlow har du ikke brug for en comacorrector, du fÄr jo et mindre fotografisk felt.

jakob1234
        Deltager
          • Nova

Jo, men forstĂ„ mig ret – jeg kunne godt finde pĂ„ at give 500 eller 1000 for en barlow, men 2500 er mere end jeg lige har til at kaste efter det pt 🙂

For Þvrigt troede jeg at comaen fulgte med i barlowbilledet hvis ikke man havde corrector pÄConfused
          jakob12342014-10-26 20:55:03

astrojensen
          Deltager
            • Neutron star

Man kan faktisk fÄ en komakorrigeret barlow hos APM telescopes. Den kan ogsÄ kÞbes gennem Teleskop-Service:

http://www.teleskop-express.de/shop/product_info.php/info/p5662_APM-Komakorregierende-1-25–ED-Barlow-2-7fach—fuer-Fotografie—Beobachtung.html

Den har fÄet rigtig gode anmeldelser.

Thomas, BornholmAstrojensen2014-10-26 21:15:42

jakob1234
            Deltager
              • Nova

Den ser lĂŠkker ud – men sĂ„ vidt jeg kan se fĂ„s den desvĂŠrre kun i 1,25″…

Rudi
              Deltager
                • Neutron star

Jeg har denne her som jeg er godt tilfreds med:

http://www.lyra.dk/udstyr/barlow-linser/2-super-deluxe-ed-barlow-linse.html

Men jeg er jo heller ikke sÄ krÊsen

/Rudi B. Rasmussen

jakob1234
                Deltager
                  • Nova

Hej rudibr – den har jeg ogsĂ„ kikket pĂ„, men er lidt i tvivl om jeg sĂ„ skal sĂŠtte min comacorrector i enden af den der, eller om man kan fĂ„ et gevindstykke til?

astrojensen
                  Deltager
                    • Neutron star

Ja, men den belyser alligevel DSLR formatet fuldt ud, uden vignettering, sĂ„ jeg forstĂ„r ikke rigtig, hvad du skal med en 2″ barlow.

Thomas, Bornholm

Rudi
                    Deltager
                      • Neutron star

jakob1234 wrote: Hej rudibr – den har jeg ogsĂ„ kikket pĂ„, men er lidt i tvivl om jeg sĂ„ skal sĂŠtte min comacorrector i enden af den der, eller om man kan fĂ„ et gevindstykke til?

Det ved jeg ikke, jeg har ikke en comacorrector (endnu), men jeg er ret sikker pÄ at Henrik kan hjÊlpe dig hvis du skriver til ham.

/Rudi B. Rasmussen

teejay
                      Deltager
                        • Super Nova

Jeg har en Televue 3X Barlow – 1,25” til kr 600 !

teejay2014-10-27 18:48:40

TeeJay

jakob1234
                        Deltager
                          • Nova

Astrojensen wrote:

Ja, men den belyser alligevel DSLR formatet fuldt ud, uden vignettering, sĂ„ jeg forstĂ„r ikke rigtig, hvad du skal med en 2″ barlow.

Thomas, Bornholm

Nej ok, det havde jeg ikke lige tĂŠnkt over – dvs. at til min dslr betyder det intet om det er en 1,25 eller 2″?

Det som jeg vil bruge den til er (naturligvis) at forstĂžrre de meget smĂ„ DSO’s. Mit scope har 200mm Ă„bning og 1000mm fokus. Det er en skywatcher 200p DS

Jeg prĂžvede sidste gang at fange krabbetĂ„gen, men den var godt nok lille – hvad ville i vĂŠlge her (hvis i havde min kikkert) og skulle forstĂžrre godt op?

Jeg ville jo gerne kunne bruge den samme barlow pÄ f.eks. mÄnen.

Edit: Jeg har prĂžvet at taste data pĂ„ den 2,7x barlow du linker til thomas – og der passer de fleste smĂ„ DSO’er rigtigt godt i min simulationsframe i stellarium, sĂ„ jeg kunne godt vĂŠre meget fristet til at kĂžbe denne. Hvordan med lystab? nogen bud pĂ„ hvor voldsomt det ville vĂŠre?

Det eneste der umiddelbart holder mig fra at kÞbe den, er at jeg er i tvivl om jeg vil have svÊrt ved at ramme fokus (men der stÄr jo godt nok den er designet til newtonians) sÄ mon ikke der er taget godt hÞjde for manglende backfokus?

jakob12342014-11-06 23:50:44

edbbob
                          Deltager
                            • Super Nova

Hej Jakob

En barlow ĂŠder temmeligt meget lys. Med dit teleskop kommer du op pĂ„ f/12,5. Samtidig kommer du ned pĂ„ en pixeloplĂžsning pĂ„ 0,45″/pix. Det krĂŠver derfor bĂ„de lange eksponeringer, fremragende seeing og rigtigt god guiding.

Til DSO objekter som M57 eller Trapezium er det vĂŠrd at forsĂžge, men har du overvejet Drizzle i billedbehandlingen? Du ligger nu pĂ„ 1,13″/pix og med Drizzle vil du havne pĂ„ ca. 0,5″/pix, afhĂŠngig af, hvor meget du “drizzler”.

Drizzle

Jeg kan ikke se hvilken software du benytter, men i hvert fald bÄde PixInsight og Nebulosity kan lave Drizzle. Mon ikke ogsÄ Maxim mfl. kan?

Vh

Morten

Torben Taustrup
                            Admin
                              • Neutron star

Jeg er enig med Morten. Den stÞrste udfordring er at fÄ perfekt fokus og guide prÊcist, sÄ det
                              er alligevel overkill med en pixelstĂžrrelse pĂ„ 0,45″ – det kan man overveje, hvis hovedspejlet
                              er 16″ eller derover.
                              En pixelstĂžrrelse pĂ„ 1,13 vil give en fin oplĂžsning – ogsĂ„ selvom fx. M1 ikke fylder ret meget i
                              billedfeltet.

mvh
                              Torben

TOC Observatory - "http://tocobs.org -14.5″ – f:4,2 Newt - Atik383 - ZWO2600-mono – SXV H9 - QHY8L-color - SkyWatcher 80 mm ED refraktor - 60 mm F:6 apocromat - TAL Apolar 125 f : 7,5.

jakob1234
                              Deltager
                                • Nova

Hej Torben og Morten!

Er vi ude i at det ikke kan betale sig at anskaffe en barlow til dso’er kva f forholdet? Jeg bruger DSS til stacking, og det kan lave drizzle, men det er meget hukommelsestungt, og jeg er sjĂŠldent tilfreds med det resultat det laver…

Som sagt, vil jeg ogsÄ gerne engang imellem kigge pÄ mÄnen (tÊt pÄ) men den 2X astro barlow jeg har (ved godt den er billig) gÞr det meget svÊrt at ramme fokus ordentligt. Bliver det kun svÊrere efterhÄnden som barlowen bliver kraftigere?

Eller skal jeg istedet kÞbe en f.eks. 4 eller 5X barlow til mÄnen, og sÄ tage DSO uden barlow?

edbbob
                                Deltager
                                  • Super Nova

Der er sikkert delte meninger, men spĂžrger du mig, ville jeg droppe M1 og finde noget som fylder lidt mere i billedet

Jeg har selv gjort mig de samme overvejelser som du har gang i, og endte med at kĂžbe en 2″ Barlow hos TS. Den har jeg brugt et par gange, men uden succes.

Til at kigge pÄ mÄnen kunne du ogsÄ bruge et okular med hÞjere forstÞrrelse.

Jeg ved ikke sÄ meget om planetfoto. Dér lader det til at en barlow er god, men der har man ogsÄ relativt meget lys at arbejde med, og kÞrer uden guiding.

Normalt er tommelfingerreglen at det er nemmere at ramme fokus ved hÞje f-tal, men nÄr du kommer op pÄ de lange brÊndvider bliver tingene hurtigt lidt smÄhysteriske.

Personligt er jeg gÄet den anden vej. Jeg har en ED80 med 560 mm brÊndvide og en C8 med 2000 mm brÊndvide. Tidligere kÞrte jeg med et kamera med stor chip, og store pixels, men istedet har jeg nu et kamera med lille chip og smÄ pixels.

I praksis er resultatet, at jeg kan opnĂ„ samme feltdiameter og pixeloplĂžsning med ED80’en som jeg fĂžr kunne med C8’en. Samtidig er systemet MEGET nemmere at styre, og med en fĂžlsom og stĂžjfri chip, kan jeg leve med den mindre apertur, indtil jeg vinder i Lotto og fĂ„r rĂ„d til en stĂžrre Apo.

Vh

Morten

Viser 15 indlĂŠg - 1 til 15 (af 18 i alt)
                                • Emnet 'Barlow?' er lukket for nye svar.