Barlow

• Dette emne har 11 svar og 8 stemmer, og blev senest opdateret for 13 år siden af johnni. This post has been viewed 55 timesgade. This post has been viewed 55 times
Viser 12 indlæg - 1 til 12 (af 12 i alt)
  • Forfatter

teejay
    Deltager
      • Super Nova

Et lite spørsmål

Når jeg kikker på eksempelvis Saturn gjennom en Pløssl 9mm okular, ser planetetn forholdsvis klar og fin ut. Setter jeg derimot på en 2 x Baarlow, blir planeten veldig sløret og utydelig.

Hva kan det skyldes ?

TeeJay

chris_h
      Deltager
        • Super Nova

Forholdene tillater ikke så høy forstørrelse Wink Nå står jo Saturn lavt også og det hjelper jo ikke noe særlig
        Chris_H2011-01-25 17:33:02

2mas
        Deltager
          • Nova

Du fordobler din brændvidde med din barlow, og derfor også dit F-forhold. Også dit 9mm okular vil give en dobbelt forstørrelse.

mikael_joe
          Deltager
            • Super Nova

Der er begrænsninger for hvor meget forstørrelse man kan bruge. Det afhænger både af teleskopet, åbningen på teleskopet og specielt seeing.
            Når det bliver sløret og utydeligt så er der for meget forstørrelse. 9mm med 2x barlow svarer til et 4,5mm okular. Prøv et andet okular hvor det kommer til at lande mellem din 9mm og det der svarer til 4,5mm for at finde ud af hvad seeing/teleskop kan bære på tidspunktet.

teejay
            Deltager
              • Super Nova
              Takk for svar gutter – tenkte det var flere forklaringer Smile

Men hva kan jeg gjøre for å få gode (og store) bilder av f.eks Jupiter ?

Mitt setup ser slik ut

:

Skulle vel kunne brukes både til planeter og DSOer ?

Har mye lys på utsiden av huset – hvilke filter bør jeg bruke ?

Har lastet ned masse softwar – men det er kompliserte saker å lære seg – som f.eks. PHD guiding, EQMOD, trackin osv osv

Tips mottas med takk – før jeg gir opp (bare et lite hjertesukk) Confused

teejay2011-01-25 22:54:11

TeeJay

noodles
                • Super Giant

Jeg tror man plejer at sige tålmodighed og så skal seeingen nok komme en dag

chris_h
                Deltager
                  • Super Nova

Jupiter sesongen er mer eller mindre over i Norge Tom så det er veldig vanskelig å få gode bilder nå

rune.cb.
                  Deltager
                    • Super Nova

Du har bra utstyr og et flott “setup” Tom, så det ville vel være litt dumt å gi opp allerede nå. Hvis monteringen din fungerer greit, så burde du prøve deg litt på DSO med DSLR istedet.

Mvh Rune.

Website: www.runecb.com

teejay
                    Deltager
                      • Super Nova

Hei Rune

Måtte bare få ut litt frustrasjon – det går fort over Smile

Dersom jeg forsøker med DSLR – er det mulig å se M42 på live-view skjermen ?

Jeg forsøkte litt ED80’en i går men ser ikke noe på skjermen

TeeJay

rune.cb.
                      Deltager
                        • Super Nova
                        Hei Tom,

Det vet jeg ikke. På mitt kamera kan jeg ikke se selve tåken i live-view. Kun gjennom den optiske søkeren, men prøv på ditt DSLR-kamera. Teleskopet er jo kraftigere.

Rune CB.2011-02-10 20:48:22

Mvh Rune.

Website: www.runecb.com

mstauning
                        Deltager
                          • Black Hole

Tom – du skal nok bruge en høj iso for at vise meget andet end de klare stjerner, med liveview – måske du kan få en smule af det mest lysstærke tåge med også… Men det kommer an på om dit liveview kan køre med en langsom FPS. Nu er jeg jo ikke den store DSLR mand, så jeg kan sige noget forkert. Men de par gange jeg har brugt mit Nikon, har jeg da svagt kunne ane M42 på liveview.

johnni.gade
                            • Giant

Gætter på at teleskopet ikke kan følge med?

Viser 12 indlæg - 1 til 12 (af 12 i alt)
                          • Emnet 'Barlow' er lukket for nye svar.