Balansering av montering

Fora ASTRO-FORUM ER DU NYBEGYNDER? Balansering av montering

• Dette emne har 16 svar og 5 stemmer, og blev senest opdateret for 14 år, 5 måneder siden af Anonym. This post has been viewed 429 times
Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 17 i alt)
  • Forfatter

sten
      • Giant

Hei, jeg har montert nytt utstyr i dag, CG5 gt med en 150mm tube. Det følger med to vekter, som veier 5,2kg pr.stk. Kan det være riktig at jeg ikke behøver begge vektene uten noe mer utstyr på? Jeg tror selv at jeg har balansert sånn nogenlunde ok.

Mvh sten

Anonym
        • Nova

Hei Sten !

Gratulerer med nytt utstyr Thumbs%20Up

Dersom du har balansert det hele i begge akser og det virker bra, så skal det jo være i orden !

Jeg har selv montert en skinne til guidescope og mine to vekter er nå litt for lite til å få det hele i balanse, så jeg må legge til noe !

jonas.c
        Deltager
          • Super Giant

Visst kan det vara så! De två vikterna har du för att kunna belasta monteringen maximalt. Om du bara har en tub utan annan utrustning kanske inte båda vikterna behövs.

Bästa Hälsningar

Jonas

sten
            • Giant

Takk for gratulasjoner.

Det er jo like spennende som når jeg fikk guttungen hjem for tjue år siden!Smile Jeg tenkte også på at det kansje kunne bli behov for to vekter pga mer utstyr etterhvert. Nå sitter jeg og leser manual etter beste evne mens skyene sakte men sikkert trekker seg unna Oslo. Spennende!

Mvh sten

Anonym
              • Nova

Hei igjen Sten !

Så skyene er på vei bort ? Star

Og manualer er jo alltid greit lesestoff når man har skaffet seg noe nytt.

Skyene har faktisk forsvunnet her I Kristiansand også, så jeg tror jeg skal ut å teste litt guiding igjen !

Det var ikke så enkelt som jeg hadde trodd LOL

Kos deg med nytt utstyr !

sten
                • Giant

Takk, Jeg skal kose meg. Nå skal jeg ut og sette i håndkontrollen!

Fortsettelse følger.

Mvh sten

tommyf
                Deltager
                  • Neutron star

En kontra klods er nok til en 150mm newton, først med guider eller en 8″ 10″ skal du bruge 2 klodser eller mere..

sten
                    • Giant

Takk, TommyF

Vet du hvilken tidssone jeg skal stille inn på håndkontrollen? Har prøvet 1 og 2 og det går ikke. vet egentlig ikke hva jeg gjør feil?

Mvh sten

Anonym
                      • Nova

Hei Sten !

Jeg bruker +2 timer og ingen “Daylight saving” da kjører det som det skal for meg !

Hva slags GoTo har du ? Jeg har SynScan her !

Arne Martin2009-09-12 00:43:09

sten
                        • Giant

Jeg har Advansed GT Hand controll. Skjønner ikke riktig hva jeg gjør feil.

Anonym
                          • Nova

Må si jeg ikke vet noe om den kontrollen desverre !

På min kontroll taster jeg inn; possisjon – dato og klokkeslett – +2 timer – “No daylight saving” og så skal den jo allignes !

Får du feilmeldinger eller hva skjer ?

sten
                            • Giant

Jeg snakket litt med Finn og han sa at jeg skal bruke tidssone 1 og kjøre daylight saving. Det skal jeg prøve. Eller så har jeg ikke kollimert Embarrassed så jeg tror det er på sin plass.

Anonym
                              • Nova

Du finner sikkert ut av det Thumbs%20Up

Plutselig løsner det og så står du der og tenker; ” Hvorfor gjorde jeg ikke slik med det samme? ” LOL

Ha en god natt !

sten
                                • Giant

Takk, du har sikkert rett. God natt.

mstauning
                                Deltager
                                  • Black Hole

Du skal først lave et site..

Det kan gøres i dagslys, så tænd tryk på Menu.

Vælg site setup.

Indtast din position, sådan indefor 1 grad bedre behøver det ikke være. Det eneste det betyder er, at de to første aglinment stjerner ikke rammer helt perfekt (hvilket de aldig gør aligevel, da man med vilje lader den gå for kort).

Så indtaster du tidszone, som er +1

Sætter daylight saving til On/Yes (kan ikke lige huske hvad den faktisk hedder).

Når du så skal bruge den ude:

1) Vægtstangen nedad, tubus ved alignment mærke (begge aksler har et alignment mærke, sæt dem ud for hinanden).

2) Sæt op så polaris er ca i midten af din søger (som skal være alignet med tubus).

3) Tænd for størm

4) indtast dato og tid.

5) Vælg to star alignment.

6) Centere to stjerner den foreslår – hvis du kan se dem, ellers vælg nogle andre.

7) vælg mindst to calibration stars.

8) find en god kraftig stjerne (Altair er god for tiden) som står Sydligt, og ca ved DEC 0.

9) tryk på align knappen, gå ned til polar align. Vælg align, gør som den siger.

10) observere alt hvad du har lyst til….
                                Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 17 i alt)
                                • Emnet 'Balansering av montering' er lukket for nye svar.