Bahtinov test

Fora ASTRO-FORUM ASTROFOTOS OG -TEGNINGER Bahtinov test

• Dette emne har 9 svar og 5 stemmer, og blev senest opdateret for 14 år, 6 måneder siden af Anonym. This post has been viewed 126 times
Viser 10 indlæg - 1 til 10 (af 10 i alt)
  • Forfatter

nive
    Deltager
      • Super Nova

Hej .

Jeg har fået lavet mig en focus-maske . Smile til min 6″ f/6 newton . Jeg har brugt VEGA

som til test så der var knald på .

Det var klart den 7 august , så var det tid til test . Fokus er nu som leg , Her er fokus .

og her uden fokus maske . Jeg er ikke helt tilfreds med mine stjerner , kollemering driller , ovale stjerner Angry i stjerne test af kollimering

nive2009-08-09 11:05:07

Anonym
        • Nova

Hei Nils !

De der masker er gull verdt Smile

Fokus går som en lek !

Om bare kollimering var like enkelt Ermm

Mvh Arne Martin

Arne Martin2009-08-09 17:29:05

Mogens.Bildsøe
        Deltager
          • Nova

Jamen, sådan en må jeg da ha’ til min TS 200! Jeg har set en i aluminium hos en US-forhandler, men er der ikke danske leverandører?

Hilsen Mogens B.

John
          Deltager
            • Nova

Hej Nils

Når du fokuserer gennem Bahtinovmasken, er det så tydeligt at du kan gøre det er direkte gennem søgeren på dit canon 350, eller kører du via en pc?

vendelbo
              • Asteroid

Mogens

Måske denne side kan hjælpe:

http://astrojargon.net/MaskGen.aspx

nive
              Deltager
                • Super Nova

Hej John . Jeg bruger min pc . Det kan da godt være at man kan bruge skærmen på canon 350 , Jeg tror jeg prøver det næste gang , Wink om det er brugbart .

Mogens.Bildsøe
                Deltager
                  • Nova

Peter, tak for linket- har allerede været der og på andre tilsvarende sider. Jeg (øhh, min datter, som er mere fingernem til den slags end undertegnede) har nu skåret en fin maske i karton, men jeg mangler stadig klart vejr til at teste den i. Hvis den virker, ku’ jeg tænke mig en mere holdbar en i f.eks. alu, men en sådan + en af de billige motorfocusere koster jo næsten det samme som et seletek system!!! Og hvad er så bedst??

Hilsen Mogens B.

Anonym
                    • Nova

Hei alle !

Noen tipset meg om følgende:

Når man har vært på Atrojargon.net og fått generert den masken man skal ha,så tar man avsted og anskaffer noen av disse ark man bruker til overhead presentasjoner !

Så printer man sin sjargong ut på et av disse.

Disse er jo gjennomsiktige og av plast så der behøves ingen operasjon med skalpellen for å skjære ut mønsteret da lyset jo allikevel kommer igjennom !Thumbs%20Up

Jeg leste litt på Hewlett Packard sin sider og disse print ark går ikke i stykker og er vannfaste dvs de forsegler printer-blekket etter utskriften !

Mvh Arne Martin

PS.

Hvordan fester du din maske Nils ?

Laget noget spesielt eller ?

Arne Martin2009-08-21 19:52:09

nive
                    Deltager
                      • Super Nova

Hej Arne Martin . Min maske holder faktisk sig selv de fleste gange ellers bruger jeg et lille

stykke tape , jeg skal nok have lavet 3 små holder på fokus-maske som passer rundt om tubus . Håber du forstår Embarrassed

Anonym
                        • Nova

Den er god Nils ! Thumbs%20Up

Da skal man bare ha noen klare netter snart, jeg begynner å bli utålmodig her !Wink

Mvh Arne Martin
                      Viser 10 indlæg - 1 til 10 (af 10 i alt)
                      • Emnet 'Bahtinov test' er lukket for nye svar.