bahtinov maske hjælp

Fora ASTRO-FORUM TEKNIK – TILBEHØR bahtinov maske hjælp

• Dette emne har 4 svar og 4 stemmer, og blev senest opdateret for 15 år, 1 måned siden af Anonym. This post has been viewed 567 times
Viser 5 indlæg - 1 til 5 (af 5 i alt)
  • Forfatter

joergen.k
    Deltager
      • Nova

hej

Er der nogen der ligger inde med en tegning til en bahtinov maske til en 12″ newton,jeg har fundet en 80 mm på nettet men mangler en 300 mm til min spx.
      Eller en der ved hvordan man selv kan lave en ? størrelsen på lameller osv.

k_holst
      Deltager
        • Nova

Hej Jørgen.

Har lige svaret på “det andet forum”

Du indtaster målene på dit teleskop og der gennereres en .svg-fil.

.svg-filen kan åbnes med Gimp og gemmes som .bmp som så kan skrives ud fra Paint.

Anonym
          • Nova

Har du prøvet den på din 80mm?

Jeg har lavet en til min ud af en transperent, men jeg syntes man skal eksponere ret lang tid (10s) på selv klare stjerner før der er lys nok. Ud over det, så virker det ok, men software syntes jeg er hurtigere når jeg nu skal bruge så lange eksponeringstider. Men det skal man jo ikke med en 8″ 😀

Søren

mikkellund
            • Giant

Nu er det vil ikke en klar transperent Tongue
            Det vigtigeste er at kanterne i rillerne er parallel og at der er mange af dem.

Anonym
              • Nova

Selve diffraktionsmønsteret virkede fint og fokus var let at se, så effekten var god nok. Men der kom ikke så meget lys igennem, så eksponeringstiden skulle være høj for at man kunne se noget som helst.

Søren

Viser 5 indlæg - 1 til 5 (af 5 i alt)
            • Emnet 'bahtinov maske hjælp' er lukket for nye svar.