Bahtimov til kameralinser

Fora ASTRO-FORUM ER DU NYBEGYNDER? Bahtimov til kameralinser

• Dette emne har 5 svar og 4 stemmer, og blev senest opdateret for 9 år, 9 måneder siden af Lars Malmgren. This post has been viewed 73 times
Viser 6 indlæg - 1 til 6 (af 6 i alt)
  • Forfatter

martin.kruse
      • Main Sequence

Hej

Jeg havde lyst til at tage nogle billeder med mit kamera og to linser hhv. En 200mm f2.8 og en 50 mm F16.4.

Det var lidt svært med fokus, så jeg tænkte på en bahtimov maske. Her skal jeg bruge fokuslængde og åbning på linsen. Fokuslængden er jo klar, men hvor stor er åbningen? Og hvad hvis jeg tager billederne ved f4 i stedet for f2.8 for at få bedre skarphed?

Martin

jonas.c
      Deltager
        • Super Giant

Om du har live-view på kameran är det bättre att använda den istället.

Jag anser för övrigt den näst bästa idén (efter live-view) är att fokusera på en medlstark stjärna och sedan titta efter diffraktions-linjer i strålarna från stjärnan. Det vill säga att strålarna från stjärnan delas upp i “småbitar”. Då har du fokus.

(Det är för övrigt det man ser när man ställer fokus med live-view).

När du ställt in fokus, bländar du med fördel ner objektivet ett eller två steg.

2,8 till 4,0 och 1,4 till 2,8 är nog bra att testa. Det beror på kvaliteten på optiken om du behöver blända ner ytterligare.

/Jonas

martinf
        Deltager
          • Main Sequence

Canons 50/1,4 ger en hel del coma på stora bländare (i alla fall på fullformat) så även jag rekommenderar nedbländning.

Lars Malmgren
          Deltager
            • Super Nova

Åbningen kan du enten måle med en lineal, eller beregne ved at tage brændvidden og dividere med linsens mindste blænde-tal.
            200 / 2,8 ~= 71 mm
            50 / 1,4 ~= 36 mm

Det er rigelig nøjagtigt til at lave en bathnov maske, som i øvrigt er rigtig god at fokusere med.

jonas.c
            Deltager
              • Super Giant

Jag är lite osäker …

Jag minns att jag för ett tiotal år seda tillverkade Bachtinovmasker för ett par av mina objektiv (ett 400/4,5 och ett 200/2,8) men blev aldrig riktigt nöjd med skärpe-resultatet.

Det kan i och för sig ha handlat om att jag då tillverkade den enklaste typen av Bachtinovmasker. (Den med endast två hål placerade på ett avstånd från varandra som man räknade ut med någon formel som jag glömtErmm).

Lars, har du en länk till ett bra ställe där man kan räkna ut masker av olika typer avsedda för olika ljusöppningar?

Bästa Hälsningar

Jonas

Lars Malmgren
              Deltager
                • Super Nova

Den med bara 2 huller er ikke en bathinov maske, men “blot” en almindelig fokus maske.
                Det er ikke så god.

En rigtig bathinov er rigtig god, men det er lidt besværligt at lave alle de åbninger.
                Men det kan klares med en skarp kniv.

Her er et link >> http://astrojargon.net/MaskGenerator.aspx
                Man skal eksperimentere med parametrene for at få det til at bli godt med et lille objektiv.
                Men jeg har lavet en til en 70 mm ED linse, og den virker perfekt.

Viser 6 indlæg - 1 til 6 (af 6 i alt)
              • Emnet 'Bahtimov til kameralinser' er lukket for nye svar.