› Fora › ASTRO-FORUM › ASTROFOTOS OG -TEGNINGER › bad stars
- Dette emne har 18 svar og 5 stemmer, og blev senest opdateret for 14 år, 10 måneder siden af mstauning. This post has been viewed 258 times
-
ForfatterIndlæg
-
21. april 2009 kl. 14:00 #15368
Mogens.BildsøeDeltager- Nova
Stjernerne på nedenstående M13 foto har (foruden dårlig fokusering
) “komet-lignende” haler, som alle peger mod billedets syd-sydøstlige hjørne. Jeg har taget meget få fotos, og det er mit første forsøg på farvelægning, men jeg har ikke set lignende stjerner på mine (få) b/w fotos. Kan i se, om det er dårlig kolimering, tiltet ccd eller hvad? Hvis det er drift/Dårlig guidning burde stjernerne vel blot være ovale med samme flux i hele sin udstrækning?
5 x RGB a 1 min.
Hilsen Mogens B.
21. april 2009 kl. 14:50 #15378
tommyfDeltager- Neutron star
Måske lidt hop i guiden og lidt kolomering, tror ikek det er hele ccd
der er skæv, men det kan MS måske lige måle med en af dine FITS21. april 2009 kl. 15:19 #15385
mhansenDeltager- Nova
Har du husket at aligne dine billeder, da du sammensatte RGB. Hvilket program bruger du?
Denne mulighed kommer jeg frem til, da alle mekaniske fejl (titltet ccd, flex, drift, guide problemer etc.), altså fejl der opstod i optagelsefasen, alle burde vises både på de rå billeder og på det færdige billede.Men hvis de enkelte R-G-B frames er forskudt en smule i forhold til hinanden, kan stjernerne godt komme til at se, for det første lidt underlige ud i farverne, men også se lidt “strækkede” ud.Du kan evt prøve at sende mig dine rå frames. astrophysics at post . cybercity . dkMHansen 2009-04-21 15:24:43 21. april 2009 kl. 16:08 #15386
Tommy, “hop i guidning”? Det er fo første gang jeg har fået guide til at fungere (Phd-guide), men det så da ud til, at den kørte exakt bedømt ud fra hvordan guidestjernen stod. Desværre fik jeg ikke gemt log-filen :-(.
Michael, ‘halerne’ er på alle FITS, mere eller mindre. Alt er alignet i CCDSoft. Jeg sender filerne til dig zippet og i to omgange (har kun adgang til 5 MB på TDC serveren).
Hilsen Mogens B.
21. april 2009 kl. 16:22 #15388
Er det en newton?
21. april 2009 kl. 16:26 #15389
Tommy, yep 8″. Jeg er nok mest stemt for dårlig kollimering, men det er så kommet efter forrige obs.session.
Mogens B 2009-04-21 16:28:36
Hilsen Mogens B.
21. april 2009 kl. 16:31 #15394
mstauningDeltager- Black Hole
Mogens – Bare en FIT til ms at flight dot dk
Så kan jeg fortælle dig meget om det.
21. april 2009 kl. 16:34 #15395
De er nemlig helt ens med dem jeg fik på min newt ind imellem, det var en kombi af flex kolomering polar align og guide, dinne ligner mest flex og kolomering.
21. april 2009 kl. 16:39 #15400
Michael, en Lum. Fit-fil er sendt. Håber du kan se hvad der er i vejen- og tak for hjælpen.
Tommy: hmm det var jo ikke så lidt. Ser lige hvad MS og MichaelH finder ud af.
Hilsen Mogens B.
21. april 2009 kl. 16:40 #15402
Ja, lad pro’erne komme til, jeg har ikke megen teknisk snilde..
21. april 2009 kl. 17:01 #15405
mhansenDeltager- Nova
Umiddelbart ser de fleste af dine stjerner faktisk ret runde og flotte ud og MaxIm som jeg bruger, sorterer heller ikke nogen fra. Men jeg kan godt se at dine stjerner buer eller har en hale. Jeg synes dog, efter at have finjusteret farveplanerne, at kunne se at de faktisk ikke buer den samme vej, men skifter fra den ene side af midten til den anden. Ligeledes Synes jeg at kunne se forskel fra top til bund.
Med mindre du virkelig har lavet en MEGET dårlig polopstilling eller din guide har gået helt grassat, så burde du ikke få aflange stjerner ved guidefejl på denne eksponeringstid. Faktisk burde du kunne komme helt op på 5 minuttes eksponering, uden synlige stjernespor.
Jeg tror som det også bliver nævnt, at du skal prøve at kollimere teleskopet engang. Og ellers, så kan du altid teste din guide/polopstilling ved at tage en enkelt 10-15 minutters eksponering. Bliver resultatet det samme som her, er det ikke en guide/pol fejl. Bliver resultatet bare værre, kan det godt være guiden/polopstillingen.
Og så kan jeg sidst også foreslå dig at spørge Michael Stauning (MStauning). Han bruger nemlig en fint lille program til at undersøge om stjernerne er optaget plant i feltet eller der er coma eller kollimeringsfejl m.m.
21. april 2009 kl. 17:06 #15407
Hvilken Maxim V bruger du ?
21. april 2009 kl. 17:07 #15408
Bjørn SandåkerDeltager- Neutron star
MHansen wrote: Og så kan jeg sidst også foreslå dig at spørge Michael Stauning (MStauning). Han bruger nemlig en fint lille program til at undersøge om stjernerne er optaget plant i feltet eller der er coma eller kollimeringsfejl m.m.
Det høres ut som et nyttig program. Hva heter det?
Mvh,
Bjørn21. april 2009 kl. 17:08 #15409
mhansenDeltager- Nova
TommyF wrote: Hvilken Maxim V bruger du ?
MaxIm DL 5.Bjørn wrote: Det høres ut som et nyttig program. Hva heter det?
Mener det hedder CCD InspectorMHansen 2009-04-21 17:11:17 21. april 2009 kl. 17:17 #15412
mstauningDeltager- Black Hole
Jeps CCDInspektør afslører at hans teleskop skal trimmes.. 42,9 buesekunder nedad, da optisk center hænger det oppe.
Samt at hans kamera sidder rimelig lige på under 1 buesekund i begge retninger.I for lige et screenshoot om lidt.Nemlig dette:MStauning 2009-04-21 17:17:40 -
ForfatterIndlæg
- Emnet 'bad stars' er lukket for nye svar.