› Fora › ASTRO-FORUM › TEKNIK – TILBEHØR › Baader Standalone autoguider
- Dette emne har 64 svar og 14 stemmer, og blev senest opdateret for 14 år, 8 måneder siden af mstauning. This post has been viewed 1241 times
-
ForfatterIndlæg
-
12. juni 2009 kl. 13:13 #17494
mortenDeltager- Super Nova
Jeg tror det afhænger af hvilket guidekamera man har, Finn. Vi må nøjes med en orion guider, og der kommer den box ikke frem .
Fraset alle pixel beregningerne, som nogen af os finder glæde ved at hygge os med, så forstår jeg Michaels ovenstående betragtninger sådan, at subpixel guiding med en EQ6 klasse montering uden problemer klarer, at brændvidden på guideskopet kan være kort. Udtrykt med en formelskal vi bare have f_g/pix_g >1/5*f_c*pix_c, hvor f_g er brændvidden på guideskopet, pix_g er påixelstørrelsen på guideskopet, f_c er brændvidden på hovedskopet og pix_c er pixelstørrelsen på hovedkameraet. (faktor 5, er valgt så også Jesper er tilfreds)Dette vil uden problemer være opfyldt for os alle sammen, og hvis standalone guideren kan sub-pixel guide, så vil det også være opfyldt for den. Vi kan derfor (næsten) glemme det og glæde os over, at vi kan bruge lysstærke guideskoper med kort brændvidde og stadig få god guiding.Hvad jeg ikke forstår, er betragtningen om at man med dårligere monteringer skulle få bedre guiding ved at gøre brændvidden på guideskopet længere. De dårligere monteringer er karakteriseret ved en mere uregelmæssig tracking, med højfrekvente uregelmæssigheder. Det kan en lang brændvidde af guideskopet vel ikke hjælpe på, uden at man kommer til at jagte forskelle i seeing og/eller få monteringen til at oscillere?. Jeg forstår godt, at hvis man har montering med en PE, som har en hurtig ændring kan man have brug for større følsomhed. Her skal vi vel helt op på noget i retning af d”/dt >1″/sek før man får noget ud af at øge brændvidden på guideskopet så meget, at forholdet kommer væsentligt over 1/5?Det som er vel er mest interessant er hvordan vi vælger eksponeringstider, aggressivitet, min- og max move. Min beskedne erfaring er at eksponeringstiderne ikke skal være for korte. Derved undgår man at jagte seeing og, at højfrekvente ændringer i monteringen giver anledning til oscillation.Jeg har hidtil guided med phd, hvor man ikke kan styre max-move. Sommeren er jo god til diverse eksperimenter med guiding, og jeg vil nu prøve med maxim, og se om jeg kan få nogen forbedring ved at styre min guidebox med max-move.12. juni 2009 kl. 17:21 #17503
holmDeltager- Super Giant
Morten, hvad eksponeringstider kører du så med…??
12. juni 2009 kl. 17:33 #17505
mortenDeltager- Super Nova
1,5-4 sek. I øjeblikket bruger jeg 2 sek. Det reducerer også støjen.
12. juni 2009 kl. 17:43 #17506
jesperDeltager- Neutron star
Jeg er skam meget tilfreds Morten . I øvrigt er min erfaring også at man ikke skal bruge alt for korte guideeksponeringer, hvis man ønsker at god subpixelguiding. Seeingen har det med at warpe stjernen ud af facon, sådan at midtpunktet ikke kan beregnes så godt. Fra 1 sekund og opefter bliver det bedre, ligesom en ganske let defokusering kan hjælpe. Sådan er det med mit setup, hvilket (som altid) ikke nødvendigvis er en universel sandhed.
Din pointe om at dårlige monteringer nok ikke bliver bedre af længere brændvidde på guideskopet er god, og rigtig tror jeg. Det er nok bare sådan at på gode monteringer, med lille periodisk og ikke-periodisk fejl, har guideren det meget lettere, og derfor kan man bruge et større pixelforhold.14. juni 2009 kl. 12:02 #17560
mstauningDeltager- Black Hole
Det er lidt det jeg ville frem til Jesper. Om man så ikke skulle kunne guide med 1/5 eller over på en utrimmet montering… Min CG5 skal helst have en stor opløsning på guideren, da dens PE har en dum bule. Den kan den bare aldrig nå at rette ved de store forhold, og da det er ens erfaringer man snakker ud fra må jeg jo tage det som udgangspunkt. Min LXD-75 var ligeledes, indtil den blev bygget om.
-
ForfatterIndlæg
- Emnet 'Baader Standalone autoguider' er lukket for nye svar.