› Fora › ASTRO-FORUM › TEKNIK – TILBEHØR › Baader Standalone autoguider
- Dette emne har 64 svar og 14 stemmer, og blev senest opdateret for 14 år, 8 måneder siden af mstauning. This post has been viewed 1238 times
-
ForfatterIndlæg
-
5. juni 2009 kl. 11:01 #17189
JohnDeltager- Nova
Jeg har set at Lyra har denne autoguider på tilbud http://www.lyra.dk/details.asp?prodid=BA_LVI&cat=954 er der nogen der har erfaringer med den? Når man bruger autoguiding kan man så springe aligment rutinen over?5. juni 2009 kl. 18:00 #17210
max- Nova
Ved ikke hvor god denne guider er. Der skal du nok have fat i Henrik fra Lyra.Jeg bruger en PC til at auto-guide med PHD software og et ALccd5 kamera.
Der skal jo tilkobles en eller anden PC alligevel hvis du skal lave CCD fotos.
Hvis du nemt skal kunne finde objekterne på himlen med et eller andet GOTO system
slipper du ikke for at skulle aligne dit teleskop selv om du har auto-guider på.
VH. Max
5. juni 2009 kl. 18:07 #17211
JohnDeltager- Nova
Hej Max
Ja – når man skal bruge GOTO er det nødvendigt. Det tænkte jeg først på efter da jeg havde oprettet tråden…………. du har selvfølgelig ret mhs til ccd foto, det er vel kun tænkt til dslr!5. juni 2009 kl. 20:20 #17221
soeren.vod- Planet
Hej John
Jeg har prøvet den med min CG5. Dne er overraskende let at sætte op og bruge. Den er stort set magen til AL-CCD5, men guider vist ikke helt så præcist som at bruge en rigtig PC og PHDguide. Da jeg jo har en C8 SCT bruger jeg jo en stor brændvidde, men har bare sat en barlow på.
Mvh Søren
6. juni 2009 kl. 20:51 #17259
JohnDeltager- Nova
Søren Vod wrote: Da jeg jo har en C8 SCT bruger jeg jo en stor brændvidde, men har bare sat en barlow på.
Hej Søren.Jeg forstår ikke rigtigt hvad du mener!6. juni 2009 kl. 20:58 #17260
tommyfDeltager- Neutron star
Han mener muligvis en reducer i stedet for barlow.
Autoguider gør intet andet end regulerer guiden i forhold til det billede guideren ser, alle routiner som LEVEL, polar align, skal altid gøres så godt som man orker den aften.6. juni 2009 kl. 21:02 #17261
JohnDeltager- Nova
Ja – en reducer så giver det mening. Men kan den mon erstatte en traditionel computer PHD guidning?
6. juni 2009 kl. 21:05 #17262
tommyfDeltager- Neutron star
Det burde den kunne, ellers tror jeg ikke den ville være sat i produktion, jeg har dog aldrig prøvet den.
Men der er vist en der bruger den eller har prøver den her på forum.7. juni 2009 kl. 11:51 #17286
soeren.vod- Planet
Hej John.
Nej jeg mente at jeg havde sat en barlow på guidekikkerten som er en IN 70ED med 420mm brændvidde. Med 1/3 pixel guiding betyder det at jeg kan guide med 1250mm. Jeg havde så også en f/6,3 reducer på C8eren så jeg fik 1250mm brændvidde på den. Derudoevr har guidekamaraet også mindre pixels end mit Canon kamera, så den guidede bedre end bare lige nok.
7. juni 2009 kl. 12:27 #17288
JohnDeltager- Nova
Hej Søren.Hænger det sådan sammen, at brændvidden på guide- og “hovedteleskopet” skal være nogenlunde ens?7. juni 2009 kl. 14:01 #17291
mhansenDeltager- Nova
Ja… Eller vendt om, de må helst ikke afvige alt for meget.
7. juni 2009 kl. 15:25 #17293
mstauningDeltager- Black Hole
Det er man jo meget uenige om 😉
Det kommer helt an på hvordan guideren, og evt program kan beregne center af den stjerne den ser.Nogle guidere/programmer kan “se” ned til 1/1000 del af en pixel, andre kun nærmeste pixel.Sbig lavede jo en standalone guider, den kan “se” center ned til 1/100 pixel. Hvilket gør at man roligt kan bruge et forhold, mellem opløsningen på guideren og hovedkamera på maks 1/10.Er man så uheldig at bruge en kombination der kun “ser” hele pixels, skal man gøre det noget omvendt.. Altså ens forhold skal så være 5/1 eller deromkring.Et Qcam5 og PHD, kan “se” 1/50 del pixel. Så der skal forholdet gerne være maks 1/5.Min guider sammen med MaxIm, kan “se” ned til 1/1000 pixel. Det gør så at mit forhold bare skal være maks 1/100.Men den Baader Standalone guider, ved jeg desværre ikke noget om hvordan den beregner center. Og derfor må man antage at det nok ikke går meget under 1/10 pixel. Og at man derfor skal forvente at bruge 1/1 i forhold.MStauning 2009-06-07 15:26:09 7. juni 2009 kl. 16:01 #17294
Har lige fundet et billede der er guidet med sådan en svend:
En HEQ5 med en ED80 som guidescope, og en 130mm refraktor som kamera teleskop.Forholdet i opløsning mellem guider og kamera er 1/1,81 ca.Hvilket passer fint med at de opgiver en subpixel guide, på 2x. Alså et forhold op til 1/2.8. juni 2009 kl. 10:07 #17318
mortenDeltager- Super Nova
Kære Michael
Hvordan finder du ud af hvor lille en fraktion af en pixel, din guider + software kan se. Hvilken guider bruger du? Er maxim bedre til at guide end phd? Jeg har en orion starshoot guider.8. juni 2009 kl. 19:50 #17338
Ved at kikke på driveren, det er blandt andet den der afgøre det. Ifølge Doug som jo laver MaxIm, så er MaxIm’s begrænsing 16bit beregning af center. Så den kan beregne center af en pixel ned til 1/65535 del af en pixel ! Men guidedelen begrænses gerne af hvad kamera driveren fortæller MaxIm. Og Sbig’s driver fortæller pixelværdier som gør at den kan ende op med, en beregning der er sikker med 1/100 af en pixel.
Desværre har jeg ikke undersøgt, noget om hvordan andre guideres drivere snakker med MaxIm.Dog ved jeg at PHD, kan bruges med en Orion Guider ned til 1/20 pixel. Så mon ikke også MaxIm ville kunne det, da jeg ikke tror der er den store forskel på PHD-driveren og MaxIm driveren.Nåja min guider er intern Sbig, og Sbig Remote Guidehead. Men der er ikke forskel på dem, da det er sammechip og det er den interne elektronik der styrer begge. Man kan kun bruge en af dem af gangen… -
ForfatterIndlæg
- Emnet 'Baader Standalone autoguider' er lukket for nye svar.