Baader Hyperion 8-24mm zoom Mark IV

Fora ASTRO-FORUM TEKNIK – TILBEHØR Baader Hyperion 8-24mm zoom Mark IV

• Dette emne har 4 svar og 4 stemmer, og blev senest opdateret for 6 Ă„r, 3 mĂ„neder siden af astrojensen. This post has been viewed 784 times
Viser 5 indlĂŠg - 1 til 5 (af 5 i alt)
  • Forfatter
    IndlĂŠg

lindhard
    Deltager
      • Super Nova

Efter al den snak om zoom-okularer i en anden trÄd for nylig  kunne jeg ikke dy mig, sÄ jeg gik pÄ indkÞb hos Astro og kÞbte mig et Baader Hyperion 8-24 mm Mark IV Zoom Okular.

Efter have ligget parat i kassen i en lang regnvejrstid fik okularet sÄ first light her fÞrst pÄ aftenen, hvor MÄnen var venlig nok til at blÊse skyerne vÊk.

Det er et rigtig godt okular.  Der er forskellige ”dimser” og ”nosepieces” med, sĂ„ okularet kan bruges bĂ„de som 2” og som 1.25”. Det vejer ikke ret meget, og det er nemt at dreje zoomen.

Okularet har et noget mindre felt, end jeg er vant til fra mine 100˚ okularer,  ved 24 mm er feltet 58˚ og ved 8 mm 68˚, men det betyder egentlig ikke sĂ„ meget, i hvert fald ikke nĂ„r jeg ser pĂ„ MĂ„nen.

Billedet stĂ„r skarpt i hele feltet, mĂ„ske er der ”lidt” helt ude ved randen, men det er ikke noget, der generer.

Okularet har fem ”stop”, 24, 20, 16, 12 og 8 mm, som findes med et lille ”klik”, nĂ„r der zoomes, men den store fordel er, at der zoomes trinlĂžst. Jeg skal ikke nĂždvendigvis dreje helt til nĂŠste klik, men kan stoppe hvor jeg vil, sĂ„ jeg kan vĂŠlge enhver forstĂžrrelse intervallet 24 mm – 8 mm, som pĂ„ min kikkert er mellem 118x og 355x.   Og det fungerede fint pĂ„ MĂ„nen, hvor der sĂ„ frit kunne zoomes op og ned alt efter lufturoen.

Det er fint at kunne zoome ind og ud, uden at jeg skal tage Þjet fra okularet, nÄr jeg ser noget spÊndende, sÄ jeg kan fastholde detaljerne og se, hvor det passer bedst.

PÄ minussiden tÊller, at okularet ikke er parfokalt. Fokus flytter sig lidt, nÄr jeg zoomer, sÄ fokus skal ofte justeres lidt.

Men det er jo nemmere end at skifte okular.  Det kunne jeg godt vÊnne mig til.

Okularet skulle i Ăžvrigt vĂŠre helt fantastisk til bino-viewere – hvis man altsĂ„ kĂžber to

Billederne har jeg hugget pÄ nettet, det var nemmere end at tage nogen selv.

mvh
      Lars

clauskaf
      Deltager
        • Nova

Jeg kan kun tilslutte mig dine bemĂŠrkninger, jeg har gennem en periode benyttet mig af dette okular og er meget begejstret 😀

clauskaf
        Deltager
          • Nova

Kan i Þvrigt ved hjÊlp af en simpel adapter pÄmonteres et kamera

viggo.t
          Deltager
            • Super Giant

Fin omtale af  Baaders zoom okular.  Det er jo et zoom okular som fÄr ganske positiv omtale ex. pÄ CN. SÄ mÄske kommer julemanden forbi?

Har Thomas mÄske en mening?

astrojensen
            Deltager
              • Neutron star

Jeg ser ingen grund til, at man ikke skulle kunne fÄ gode oplevelser med dette okular.

Thomas, Bornholm

Viser 5 indlĂŠg - 1 til 5 (af 5 i alt)
            • Emnet 'Baader Hyperion 8-24mm zoom Mark IV' er lukket for nye svar.