Baader filter test

Fora ASTRO-FORUM ASTROFOTOS OG -TEGNINGER Baader filter test

• Dette emne har 28 svar og 9 stemmer, og blev senest opdateret for 15 år, 5 måneder siden af jacobb. This post has been viewed 1358 times
Viser 14 indlæg - 16 til 29 (af 29 i alt)
  • Forfatter

jacobb
      • Nova

Baaders filtre kan også kun lige være der i mit true tech, har ikke målt men de er ret høje.

Ja jeg må også sige at jeg er positivt overrasket mht de Baader filtre, det er vist ikke en ommer

Mvh

JacobJacobb2008-09-20 16:36:44

jacobb
        • Nova

Hvis man liige husker at det er taget med et teleskop med en åbning på 85mm og en brændevide på 450mm fra København en aften med høje tynde skyer……

Og det andet er taget med??? Men højst sandsynlig noget der er lidt større

Så er jeg godt tilfreds. Jeg tror lige at jeg en af de næste klare nætter tager min OO spx200 frem og smider en paracorr i og ser hvor meget det så giver mht detaljer i samme region.

Mvh

Jacob Jacobb2008-09-20 23:19:11

rigo
        Deltager
          • Super Nova

Thumbs%20Up fix ting det der

jacobb
            • Nova

Tænker du på den animerede gif?

rigo
            Deltager
              • Super Nova

yep

jacobb
                • Nova

Det er dejlig nemt at lave sådan en i PS

Men det illustrerer meget godt hvor meget/lidt jeg har fået med mine beskedne 85mm

motomandk
                  • Main Sequence

Jeg er STADIG allermest imponeret af, at du ligger i ‘skyggen’ Smile af Domus Vista – der lyser som et juletræ! Imponerende flotte billeder.

/Henrik (Q)

jacobb
                    • Nova

Hejsa

Ja man skulle tro du var ved at blive en smule forelsket i det sk… højhus så meget som du nævner det

Er der nogen her der har erfaring med H-beta filtre?

Mvh

Jacob

mstauning
                    Deltager
                      • Black Hole

Nope ikke mig, men ved dog at du ikke skal forvente at kunne hive meget ind med det. Normalt kaldes sådan et for hestefilteret… IC434 prøv den i Hbeta.

Lars Malmgren
                      Deltager
                        • Super Nova

H-beta lyser i “rigtig” blåt i modsætning til O3 som nærmest er blå-grøn. Teal kaldes den farve på engelsk.

Nå men vi har i Lidemark gruppen snakket om at man kunne bruge H-beta i den blå kanal i stedet for O3, men det er ikke alle tåger der lyser i H-beta.
                        Men vi har ikke noget H-beta filter, så vi har ikke afprøvet teorien endnu…

jens
                        Deltager
                          • Giant

Det er det linefilter der er mindst brugt, da det er ganske få objekter der responderer på disse bølgelængder.

jacobb
                            • Nova

Hmm det må prøves, jeg tror at jeg lige kører en hurtig gang igennem de 4 smalle filtre hver gang jeg skal prøve et nyt objekt.

Så kan jeg finde ud af hvilke filtre der skal satses på.

Mvh og tusind tak for jeres svar

Jacob

jesper
                            Deltager
                              • Neutron star

Jeg har eksperimenteret lidt med OII (ikke OIII) til den blå kanal. OII ligger i det violette/ultraviolette område og en del objekter skulle efter bogen have en ret kraftig OII emission. Der findes ingen OII fitre let tilgængelige, men Frank foreslog Baader U filtret som dækker det rigtige område.

Det prøvede jeg så, foreløbig på M57 og slørtågen. Resultat? Ikke opløftende. Signalet er meget svagt og “the stars look very different today” som gamle Major Tom sagde. Det er åbenbart sådan at nogle stjerner som er meget klare i UV, ikke er det i synligt lys og omvendt. Derfor er det svært at lave RGB kombinering sammen med Ha og OIII.

Jesper

jacobb
                                • Nova

Hæ hæ, jeg tror jeg er ramt af lidt eksperiment feber.

Næste gang det er klart så står den på pelikanens nakke igen igen, så skal jeg have OIII SII og Hb data at lege med.

Måske skulle jeg prøve en 4 color kombinering i PS med SII som dyb rød, Ha som rød/orange, OIII som teal og Hb som blå…

Mvh

Jacob

Viser 14 indlæg - 16 til 29 (af 29 i alt)
                              • Emnet 'Baader filter test' er lukket for nye svar.