Baader Diamond Steeltrack er landet

Fora ASTRO-FORUM ATM – BYGGEPROJEKTER Baader Diamond Steeltrack er landet

• Dette emne har 23 svar og 8 stemmer, og blev senest opdateret for 6 år, 4 måneder siden af Nicolaj. This post has been viewed 842 times
Viser 9 indlæg - 16 til 24 (af 24 i alt)
  • Forfatter

kila
    Deltager
      • Super Giant

Hej Zielke

Der er en god artikel af Don Goldman og Barry Megdal i S&T 2010 august hvor de når frem til en formel for dybden af kritisk fokus zone som lyder CFZ = +/- 0,8 * F^2*lambda. For et V-filter ved lambda = 500 nm = 0,5 um bliver CFZ = 8,5 um ved F=4,6. Stepstørrelsen på fokusmotor skal altså have en reproducerbar positionering på bedre end 16 um for at være sikker på at ramme intervallet mindst en gang eller 8 um hvis du vil være sikker på to chancer for at ramme.

HSM30 motoren til mit 3″ FTF3215 udtræk har ifølge papirerne en stepstørrelse på 0,9 um – 10x mindre end nødvendigt. Håber ikke det bliver for kedeligt at vente på. Mangler dog at prøve den af i praksis – alt grejet er helt nyt så det kommer til at tage noget tid at trimme.

Mvh. Kim

nightsky
      Deltager
        • Neutron star

Hej Kim

Kender godt artiklen. Jeg er gået ud fra denne

http://www.goldastro.com/goldfocus/ncfz.php

Nightsky2017-10-10 22:29:15

kila
        Deltager
          • Super Giant

Artiklen i linket går mere i detaljer end den oprindelige artikel i S&T. Her inddrages både teleskop apertur, lokal seeing og valgfri toleance – har jeg ikke set før. God læsning, tak for linket.

nightsky
          Deltager
            • Neutron star

Og her er artiklen fra S&T

http://www.nightsky.dk/astronomi/atm/UltimateNewton/GetFocused.pdf

Nightsky2017-10-10 23:02:24

Peter
            Deltager
              • Main Sequence

Kære Lars,

To af de kikkerter jeg bruger, har ekstremt lille CFZ og samtidig skal de bære stort kamera, reducer, off-axis guider etc. Dertil kommer at Epsilon’en er en F/2.8 og og FSQ-106’eren er reduceret til F/3.6 (CFZ i størrelsesorden 17-20 microns), så step size på fokuseren skal være tilsvarende lille og pay load af en vis størrelse.

Jeg har forsøgt mig med flere og den bedste jeg har haft indtil nu er Moonlite (en CF på en TeleVue TVNP-101). Lige nu kigger jeg på NiteCrawler, som har stepsize på 0.2667 og som kan bære 25 lbs, men den er dyr. Jeg har brugt flere Robofocus’er på mine Tak’s, men de har en step size på 7 microns (som jeg husker det) og det gør fokusering noget nær umuligt (med kikkerter med de lave F-tal).

For mig handler det også om at der findes case studies, hvor andre har udskiftet en standardfokuser på en kikkert og udskiftet den med en 3. parts fokuser – og kan dokumentere success.

Kh. Peter

nightsky
              Deltager
                • Neutron star

Hej Peter

Aha, husker godt vi har talt sammen omkring fokus på Epsilon’en. Den har jo hysteriske krav
                til fokuseringen.

Har selv kigget på Nitecrawler, men fandt den for dyr til en midlertidig løsning. Håber at jeg inden
                længe kan sætte Moonlight’en og/eller Steeltrack’en til salg når de ikke skal bruges mere.

Nightsky2017-10-11 19:18:30

nightsky
                Deltager
                  • Neutron star

God aften

I dag kom der en lille pakke med Diamond Steeltrack fokuseren.

Mit første indtryk er at den er væsentlig mere solid end jeg husker den gamle Steeltrack. Jeg
                  vil mene at den holder hvad de lover omkring løftekapacitet, men det må en grundig test
                  afsløre. Jeg er lidt bekymret for fleks i den retning hvor justeringsakslen er, da der helt sikkert ikke skal mere end et lettere tryk til før der kan mærkes fleks. (måske 1-2 kg).

Helt klart en betydelig bedre fokuser en Moonlight 2″ fokuseren på alle områder, måske på nær
                  måden den skal fastgøres til tubus på.

Nogle pics – mere grundig test følger snarest.

Nicolaj
                  Deltager
                    • Giant

Lars, hvad er dine erfaring med din nye fokuser? Holder den hvad den lover og er den pengene værd?

På forhånd tak.

Fordi lyset bevæger sig hurtigere end lyden så fremtræder mange mennesker kloge når du ser dem indtil du hører dem tale.

nightsky
                    Deltager
                      • Neutron star

Nicolaj, ingen erfaring endnu. De tandrem og tandhjul jeg har passer ikke til Steel Tracks HTD
                      (runde) 3mm stigning.
                      Nyt sæt skulle gerne ramme Tvis i morgen, so nok nyt i weekenden.

Viser 9 indlæg - 16 til 24 (af 24 i alt)
                    • Emnet 'Baader Diamond Steeltrack er landet' er lukket for nye svar.