› Fora › ASTRO-FORUM › TEKNIK – TILBEHØR › Bøvl med TheSky/CCDSoft
- Dette emne har 18 svar og 4 stemmer, og blev senest opdateret for 15 år siden af mstauning. This post has been viewed 717 times
-
ForfatterIndlæg
-
4. marts 2009 kl. 13:29 #11794
Mogens.BildsøeDeltager- Nova
Jeg kan ikke få TheSky (V5 level II, demo) og CCDSoft til at arbejde sammen. F.eks. skulle Ra/Dec data blive lagt automatisk i FIT-filen, hvis jeg styrer mount fra TheSky . Ka’ nogen fortælle mig, hvor det går galt undervejs:
1: CCDSoft startes og sættes til at integrere TheSky.
2: TheSky startes og forbindes til mount via ASCOM/EQMOD
3: I The Sky synkes f.eks. på Mizar.
4: Jeg tager en enkelt frame i CCDSoft, men FIT-informationen angiver ingen oplysninger om RA/DEC.
Hvis jeg be’r om preanalyses får jeg en meddlelse om, at TheSky ikke kan startes- selvom det kører på fuld drøn (error code 224/226).Jeg ved ikke om det skyldes, at TheSky er en DEMO-version, men jeg har et eller andet sted læst, at versionen skulde være fuldt funktionel.Mogens B
Hilsen Mogens B.
4. marts 2009 kl. 14:12 #11801
mstauningDeltager- Black Hole
TheSky skal sætte til at acceptere forbindelser fra andre programmer.
Samt skal du sætte i CCDSoft at det er TheSky 5 du bruger, ellers leder den efter Version6.I TheSky under Telescope – Server Settings – Allow remote connections og flueben i de ting du vil kunne.I CCDSoft under File – Preferences – Vælg hvilken TheSky du bruger.4. marts 2009 kl. 14:22 #11803
Hej Michael, jeg har allerede sat CCDSoft/pref til v5, men server settings i TheSky er nedblændet???
Mogens B
Hilsen Mogens B.
4. marts 2009 kl. 16:32 #11810
Mogens ZachariasenDeltager- Super Giant
Mogens,
Er næsten 100% sikker på at du skal have en anden version af TheSky.Et hurtigt kik på specificationerne viser at man skal have TheSky 6 Professional Edition for at samarbejde med CCD Soft.Du kan se en sammenligningstabel her: http://www.astro-optics.dk/thesky6.htm – et godt stykke nede på siden.Der står bl.a. Integration with CCDSoft’s CCD Camera Control. Og det er kun TheSky 6 Professional Edition som har denne funktion.Ved ikke om funktionen skulle være med i den ”rigtige” V5 level II version, men den udgået for en del år siden.MvhMogensMvh
Mogens4. marts 2009 kl. 17:13 #11812
Hej Mogens, jeg tror du har ret. I CCDSoft manualen står, at fotometri/astrometri kun kan fungerer sammen med CCDSoft v.5 og TheSky v6 eller v5 level IV- og jeg har kun level II .
Jeg vidste jo, at jeg har level II- men har ikke bemærket, at kun TheSky v5 level IV kan benyttes sammen med CCDSoft- ku’ ha’ sparet mange eder og megen tid hvis jeg var lidt mere observant!!Nu vil jeg så lige se hvilket software jeg så skal investere i.Tak for hjælpen Michael og Mogens.Mogens B
Hilsen Mogens B.
4. marts 2009 kl. 17:49 #11813
bwinklerDeltager- Nova
Hej Mogens
Det der CCDSoft-program, er du tilfreds med det?? Hvor får man fat i det og er det dyrt at anskaffe. Jeg synes der er mange der anvender det, men det jeg kan finde ser meget dyrt ud, er der forskellige udgaver?4. marts 2009 kl. 18:10 #11817
Hej Bjarne, du kan læse mere om CCDSoft her
Det ser ud til at være et stærkt software til styring af kamera og astrometri, især når det arbejder sammen med TheSky (som jo så skal købes separat i den dyre udgave- se f.ek.s tilbud hos Mogens Z/AstroOptics). Jfr. denne tråd har jegendnu ikke haft held til at udnytte programmet fuldt ud, og jeg har ikke den store erfaring med programmet- det fulgte med som tilbehør, da jeg købte mit kamera (SBIG) for ca. 1 måned siden- og det har kun vært klart vejr 3 gange siden da :-(.Mogens B
Hilsen Mogens B.
4. marts 2009 kl. 20:03 #11821
bwinklerDeltager- Nova
Hej Mogens
Mange tak for dit svar, jeg vil følge hvilke erfaringer du får med tiden.
Ja, det er utroligt så få observationstidsrum vi har haft de seneste 6 måneder, forhåbentlig bliver det bedre. Man har ikke haft tid til at få delene ordentligt justeret, fordi ligesåsnart der har været hul, skulle man jo se at få billeder i kassen.
6. marts 2009 kl. 12:16 #11907
Kan CCDSoft+TheSky evt. køre main kamera, mens autoguiding styres af PHD?
Hilsen Mogens B.
6. marts 2009 kl. 13:21 #11911
Ja det kan man godt, sålænge du ikke prøver at guide med en indbygget guidechip (kun aktuelt med Sbig).
6. marts 2009 kl. 13:32 #11912
Lyder godt- hvis jeg ender med at bruge CCDSoft+TheSKy, er problemet med at få CCDSoft plugins til div. guidecams løst- jeg kan så bare køre guide med PHD.
Hilsen Mogens B.
6. marts 2009 kl. 15:09 #11916
Jeg tænker lidt på om det er fordi vi bruger Sbigs udgave af CCDSoft! Har længe tænkt på at skrive et indlæg på deres support site om det.
6. marts 2009 kl. 16:02 #11920
Det ville da være fint- hvis og når må du fortælle, om der er respons. Jeg har nu læst lidt i AstroArt’s manual, men får ikke en klar forståelse af, om platesolve+o.s.v. er en mulighed- ku’ du evt. gi’ et kort summary vedr. dette, når engang du får prøvet det?
Hilsen Mogens B.
6. marts 2009 kl. 22:56 #11936
Jeg for lige taget mig sammen her i weekenden og lagt det ind, så vender jeg tilbage med info om den.
6. marts 2009 kl. 23:23 #11939
Alletiders. Talte med Henrik Qcam vedr. ASCOM drivere til CCDSoft/Qcam5, som jeg hentede fra hans web-side. Jeg har installeret denne plugin og får nu mulighed for at vælge cmos guide som kamera i CCDsoft- men jeg ved selvfølgelig ikke om det virker (har ikke kameraet ).
Hilsen Mogens B.
-
ForfatterIndlæg
- Emnet 'Bøvl med TheSky/CCDSoft' er lukket for nye svar.