› Fora › ASTRO-FORUM › ER DU NYBEGYNDER? › Børnekikkert – Er infinity76 det beste valg?
- Dette emne har 5 svar og 6 stemmer, og blev senest opdateret for 8 år, 11 måneder siden af henrik. This post has been viewed 682 times
-
ForfatterIndlæg
-
31. marts 2015 kl. 13:22 #131213
fridberg- Asteroid
Hej
Jeg har en 6 årig søn, som er blevet meget intereseret i planeter og stjerner. Da han snart har fødselsdag, har jeg overvejet at købe en kikkert af en eller anden slags, så han har mulighed for at opleve lidt mere af sin store interesse.
Jeg ser ældre tråde her, hvor man har diskuteret kikkerter til børn, men alle de links der bliver brugt, er forældet, og dermed er det svært at nå en konklusion.
Jeg ser at f.eks. lyra.dk sælger Infinity76, og at generelt bliver det sagt at den er velegnet til børn. Har i forslag til kikkerter der er gode til børn, eller kan jeg forvente at Infinity76 et godt køb ?
Det skal siges, at der ikke er andre i familjen der har den store interesse for planet, stjerner og kikkerter. Så en god løsning, er en løsning, som ikke kræver at man skal indstille alle mulige mærkelige ting, som ingen af os har forstand på.
31. marts 2015 kl. 18:13 #131225
troels- Planet
Det er prisværdigt, at du vil give din lille søn en gave, der kan stimulere hans sunde interesse
.
Den SkyWatcher Infinity, du har kig på, har fået fine anbefalinger som begynderinstrument til børn. Den har fin kvalitet for pengene, er let at håndtere, der er ingen indviklede mekaniske dele, der skal indstilles, og billedet er vist opret, i modsætning til mere “voksne” kikkerter, hvor billedet altid vises på hovedet (og måske også spejlvendt).Det eneste, der bekymrer mig lidt, er, hvis der ikke er nogen voksne, der kan hjælpe ham lidt.
Hvis man ikke får hjælp til at finde ud af, hvad man kan se på en bestemt aften på et bestemt klokkeslet, kender stjernebillederne og har en fornemmelse af, hvor man skal kigge hen, kan det være temmelig svært at finde noget at kigge på, hvis månen ikke lige er fremme.Der findes gode begynderbøger, også for børn. Men han er vel ikke så skrap til at læse endnu?
vh Troels31. marts 2015 kl. 18:46 #131229
Anonym- Nova
Invitere ham en tur til et observatorium en gang imellem i stedet. Jeg tror ikke han vil få brugt kikkerten særligt meget uden en masse voksenhjælp.
31. marts 2015 kl. 20:38 #131235
astrojensenDeltager- Neutron star
Jeg startede også som barn og lærte selv at finde en masse, da der ikke var nogle voksne, der kunne finde tingene for mig! Man skal ikke undervurdere børn.
Snarere end en Infinity 76, som er et newton-teleskop, der kan være lidt vanskelige for den uøvede at bruge, så vil jeg anbefale en lille linsekikkert. Men det behøver ikke være et rigtigt astronomisk teleskop, når han ikke er ældre. Jeg vil anbefale sådan én her:
Og så et godt lille fotostativ. Det er allerede meget bedre, end det jeg selv startede med. Den vil vise Månen med mange kratere, Jupiter som en lille skive (måske med to skystriber) og de fire måner rundt om. Saturns ring vil kunne skimtes. Husk ikke at se på solen!!
Den er af meget højere kvalitet end den lille Infinity 76 og en anden fordel ved den er, at den også kan bruges som almindelig udsigtskikkert. Om en tre-fire år, måske mindre, hvis interessen er vedvarende og stærk, kan i begynde at tænke på et rigtigt astronomisk teleskop.
Thomas, Bornholm
Astrojensen 2015-03-31 20:38:43 31. marts 2015 kl. 21:42 #131237
helgerasDeltager- Giant
Læs evt. anmeldelserne på Amazon: Infinity 76
Nogen er helt vilde med det og andre ikke.
Jeg har ikke selv prøvet det.
Mvh. Helge
31. marts 2015 kl. 23:59 #131247
henrikDeltager- Nova
Hej Fridberg
Infinity 76 er et rigtigt godt teleskop til et barn der kan/vil selv.
Men en 6årig er nok ikke helt klar til det aligevel
Så kommer det også an på hvor i bor; Hvis i bor i byen, vil det sikkert være Månen og planeterne der vil trække, og så vil en lang linsekikkert som fx. Powerseeker60AZ, eller Mercury60AZ vise langt mere end den lille korte dobson.
Når jeg foreslår en 60mm fremfor en 70mm er det fordi de ved f/11,7 tegner skarpere end 70mm’erne med f/10 og samtidgt – når de står på samme stativ, er lidt mere stabile.
… udover at penge nok også passer bedre
Thomas råd om det lille spottingscope er også godt; Især hvis du ikke er sikker på hvor varig interessen er og det så kan bruges til andre ting.
Jeg er dog ikke sikker på at det vil vise mere på månen; Selv om den er god og gedigent lavet, er det stadig kun en kort akromat med begrænset forstørrelse.
Mvh Henrik
PS Min egen datter på 11 har en Mercury70 og har også prøvet Heritage76 som minder om Infinityen
Henrik 2015-04-01 00:02:30 -
ForfatterIndlæg
- Emnet 'Børnekikkert – Er infinity76 det beste valg?' er lukket for nye svar.