Bælg søges

Fora ASTRO-FORUM TEKNIK – TILBEHØR Bælg søges

• Dette emne har 11 svar og 7 stemmer, og blev senest opdateret for 7 år, 12 måneder siden af henrik. This post has been viewed 115 timesschneider. This post has been viewed 115 times
Viser 12 indlæg - 1 til 12 (af 12 i alt)
  • Forfatter

Nicolaj
    Deltager
      • Giant

Til en ny fokuser af Clement-typen søger jeg en bælg – i ved, den slags der i gamle dage sad mellem kamerahus og objektivet. Det en “takkede” rør i midten af dette billede:

Er der nogen der ved hvor jeg kan finde sådan et?

Det skal have en lysning på 70-80mm og kunne trækkes mindst 70mm langt.

Jeg er ret meget på bar bund så alle forslag er meget velkomne. Eller er der måske endda nogen der har sådan noget til at ligge??

God aften

Nicolaj

Fordi lyset bevæger sig hurtigere end lyden så fremtræder mange mennesker kloge når du ser dem indtil du hører dem tale.

astrojensen
      Deltager
        • Neutron star

Man kan jo købe dem til studiekameraer, men de er sikkert svinedyre. Kan du ikke finde noget brugt på eBay?

Thomas, Bornholm

Frank Larsen
        Moderator
          • Super Nova

Jeg vil lige spørge min chef. Vi snakkede på et tidspunkt om noget gastryksregulering ved hjælp af bælge. Så han ved måske hvor de fås.

Torben Taustrup
          Admin
            • Neutron star

Hvad med en manchet til en støddæmper eller en trækaksel på en bil?

mvh

Torben

TOC Observatory - "http://tocobs.org -14.5″ – f:4,2 Newt - Atik383 - ZWO2600-mono – SXV H9 - QHY8L-color - SkyWatcher 80 mm ED refraktor - 60 mm F:6 apocromat - TAL Apolar 125 f : 7,5.

alan
            Deltager
              • Super Giant

3d-print det.

https://www.youtube.com/watch?v=7_CNnaOf5B8

Jeg har ikke selv erfaringer med 3d-print i Ninjaflex.

mvh Alan

jesperg
              Deltager
                • Super Nova

link

Jesper G.

Nicolaj
                Deltager
                  • Giant

Tak for alle forslagene!

Jeg har spurgt hos betech.dk og de har den rigtige type som heder en “rubber disk bellow”. Problemet er bare at de vil have 750,- + moms for sådan en dims!

De billige er støbt i en slags gummi og bruges til bl.a. støddæmpere men ulempen er at materialet er ret tykt og det vil betyde at de ikke kan komprimeres nok.

Ebay har ikke noget p.t. men på aliexpress.com er der muligheder men ikke noget der er lige til at gå til.

Et alternativt kunne måske være at lave den selv af noget sort stof og lave en spiralfjeder i noget tyndt fjederståltråd. Man skal nok ned i nærheden af Ø 0,5mm og så ca. 10 vindinger. Nogen der har 2-3 meter af den slags?

mvh

Nicolajnicolaj2016-03-08 13:28:54

Fordi lyset bevæger sig hurtigere end lyden så fremtræder mange mennesker kloge når du ser dem indtil du hører dem tale.

henrik.schneider
                  Deltager
                    • Nova

Nicolaj hvad er diameter, mindste og længste udstrækning?

Nicolaj
                    Deltager
                      • Giant

Hej Henrik

Max ydere Ø: 90mm

Min indre Ø: 51mm

Længste udstrækning, min. 70mm:

Mindste udstrækning: så lidt som muligt (gerne 10mm eller midre)

Materialet skal være brugbart ned til -20C

Optimalt er der en flange i begge ender så den kan skrues fast på et plan.

mvh

Nicolaj

henrik.schneider
                      Deltager
                        • Nova

Hmm, tænkte på 2 eller 3 tynde alurør inden i hinanden. Men det går ikke når du skal helt ned på 10mm. Med 3 rør og max på 70mm vil jeg tro at minimum vil blive 27mm.

Nå men hvad så med en sådan http://www.divedeep.no/products/viking-halstetning-i-latex-belg

måske lidt stor, men den kan jo nok skæres lidt til.

Den her er måske bedre:
                        http://u133n1v.nixweb06.dandomain.dk/index.php/shop-online/dragt-tilbehoer/latex-manchetter/manchet-flaskehals-latex-m-155-18-cm-details

henrik.schneider2016-03-09 08:23:25

Nicolaj
                        Deltager
                          • Giant

Tak for bud men de er alt for store.

Finder jeg ikke en bælg fra noget gammelt fotoudstyr så tror jeg at det er nemmest at lave den selv…

mvh

Nicolaj

henrik.schneider
                          Deltager
                            • Nova

nicolaj wrote: Tak for bud men de er alt for store.

Finder jeg ikke en bælg fra noget gammelt fotoudstyr så tror jeg at det er nemmest at lave den selv…

mvh

Nicolaj

Ok- tag evt. en snak med disse latex folk, det ser ud til de kan lidt af hvert.
                            http://latexfabrikken.myshopify.com/pages/about-us

Jeg er faktisk ret overbevist om de kan hjælpe, på den ene eller anden måde

Viser 12 indlæg - 1 til 12 (af 12 i alt)
                          • Emnet 'Bælg søges' er lukket for nye svar.