azimuth mount go felt rotation

Fora ASTRO-FORUM ER DU NYBEGYNDER? azimuth mount go felt rotation

• Dette emne har 8 svar og 4 stemmer, og blev senest opdateret for 11 år, 6 måneder siden af edbbob. This post has been viewed 57 times
Viser 9 indlæg - 1 til 9 (af 9 i alt)
  • Forfatter

Rudi
    Deltager
      • Neutron star

Hej,

Jeg har tænkt lidt på om man med et azimuth drev (Meade DS-2000) kan køre i “ækvatorial mode” for at undgå felt rotation?

Umiddelbart kan jeg ikke finde noget om dette på nettet, men jeg overvejer at vinkle mit azimuth mount svarende til min breddegrad, og så taste nordpolen ind som position i trackeren? Så bør det vel kun være azimuth motoren der kører (jeg ser bort fra declinations ændringer).

Griber jeg det rigtigt an, eller err der nogen der har erfaring med dette?

/Rudi

/Rudi B. Rasmussen

tommyf
      Deltager
        • Neutron star

Som dens holder er opsat kan jeg ikke tro at den kan køre i EQ, men jeg er ikke helt sikker.

palle.b.
        Deltager
          • Nova

Kan man ikke bilde den ind at den står på nordpolen, og så andgive en meget lav horisont som limmet.

Rudi
          Deltager
            • Neutron star

Netop – Jeg venter bare på at de fordømte skyer kan forsvinde, de to måneder jeg har haft mountet har der ikke været en eneste skyfri aften/nat her i Svendborg

/Rudi B. Rasmussen

palle.b.
            Deltager
              • Nova

Det er kendt blandt Astro folk verden over at det bliver overskyet når man køber nyt udstyr. Sådan er det bare.

Rudi
              Deltager
                • Neutron star

Det er godt nok en gammel tråd, men jeg vil lige komme med en update.

Der fulgte en MEADE AUTOSTAR 494 med mit DS 2000 mount, og jeg har fundet ud af at hvis man går ind i settings, og vælger teleskopet til at være en ETX60, så kan man vælge en POL mount!!!

Nu skal jeg lige have snedkereret en wedge (eller er der nogen på sydfyn der vil udlåne en?) , så skal jeg se om AUTOSTAR’en kan guide i polar mode.

Der vil nok være nogle begrænsninger med negative declinationer pga ALTAZ mountets begrænsninger, men jeg planlægger at sætte et kamera på en kugle på mountet, og så pege kameraet manuelt, bare mountet så drejer ra aksen vil det være perfekt.

/Rudi B. Rasmussen

edbbob
                Deltager
                  • Super Nova

Har selv en DS-2000, og havde kigget på samme løsning. Den er jo ultra transportabel. Har i øvrigt sat et stik på en gammel 12V strømforsyning fra en ekstern harddisk, så man ikke skal skifte batterier hele tiden. Det får den til at køre mere stabilt, specielt ift til halvflade batterier.

Spørgsmålet er om den tracker godt nok. Stativet er lidt spinkelt, men du kan jo forsøge at lave en lille pier/wegde ud af noget MDF plade eller lign. Sætter du tre fingerskruer i bunden, til at justere med, kan du lave en fast vinkel på wedgen. Med kortere brændvidder og ikke alt for lange eksponeringer, tror jeg det virker fint.

En anden ting jeg fandt ud af, var at du kan vende beslaget til kikkertmontering 180 grader. Så bliver det nemmere at sætte f.eks. et DSLR direkte på beslaget med en 1/4″ skrue.

Vh

Morten

Edit: Her er i øvrigt en tracking kurve med feltrotation og PE, i AZ-mode:

EDBBOB2012-09-06 15:39:40

Rudi
                  Deltager
                    • Neutron star

Hej Morten, tak for input. Jeg tænkte netop i mdf eller måske aluminium. Og ja, jeg vendte også beslaget med det samme da jeg samlede mountet, ellers kunne kameraet slet ikke være der. Jeg bruger det udelukkende til fotografering, hvilket også er hoved motivationen til at jeg vil undgå felt rotation.

/Rudi B. Rasmussen

edbbob
                    Deltager
                      • Super Nova

Her er lidt andet DS-2000 nostalgi, min hjemmebiksede fokuser:

God fornøjelse, og lad os høre hvad du finder ud af!

Vh

Morten

Viser 9 indlæg - 1 til 9 (af 9 i alt)
                    • Emnet 'azimuth mount go felt rotation' er lukket for nye svar.