› Fora › ASTRO-FORUM › TEKNIK – TELESKOPER OG MONTERINGER › AZ-EQ6 problem
- Dette emne har 17 svar og 4 stemmer, og blev senest opdateret for 8 år, 5 måneder siden af Jannick Petersson. This post has been viewed 84 times
-
ForfatterIndlæg
-
26. september 2015 kl. 19:11 #137354
Jannick PeterssonDeltager- Main Sequence
Halløj, håber nogen kan hjælpe og evt. afhjælpe mit problem her.
Det skete for for første gang i går aftes, – Jeg skal 3-stjernealligne, og den første stjerne monteringen vil dreje hen på er Arcturus, men…
Der sker det at monteringen kører fint om og peger på Arcturus i et kort sekund, derefter kører Dec. aksen videre og stopper efter et stykke tid, hvorefter den fortsætter lidt, stopper og fortsætter.
Jeg har testet endnu en gang i dag, og uanset hvad jeg vil have monteringen kørt i stilling til så laver den det samme nummer på Dec. aksen…
Jeg har tidligere (det sidste halve års tid) oplevet at når jeg har bedt monteringen om at flytte sig et bestemt sted hen, så har den kørt en lille bitte smule ekstra i forhold til hvad den egentlig skulle, men den er gået helt agurk nu
26. september 2015 kl. 20:38 #137356
FinnDeltager- Neutron star
Hej Jannick
Har du på et tidspungt opdateret dit motorkort og håndkontrold ??
Så vidt jeg kan læse mig til skal den slive hurtigt hen omkring stjernen og derefter sænke hastigheden og køre det sidste stykke hen på den valgte stjerne men ikke forbi.
Jeg har støt på problemet før på et udenlandsk forum for et godt stykke tid siden men jeg kan ikke rigtigt finde det igen, mener det var noget der gik galt i opdateringen af Mototkort eller håndkontrold som jeg husker det.
Prøver at lede vidre.
mvh Finn
ps. Forøvrigt en flodt M-31 du har fået lavet
Finn 2015-09-26 20:40:33 26. september 2015 kl. 21:42 #137360
Hej Finn.
Sidste sommer opdaterede jeg både håndkontrol og montering, men jeg havde overhovedet ikke indtrykket af at den kørte dårligere efter det, tværtimod. Problemet er kommet snigende hen over foråret og er på sit højeste nu.
Jeg har desuden prøvet at resette håndkontrollen til factory settings uden held, jeg har haft forskellige ledninger sat i håndkontrollen deriblandt den originale, også uden held…
Jeg sætter stor pris på at du leder efter en løsning
og tak for de pæne ord om m31
26. september 2015 kl. 21:42 #137361
jens.jacobsenDeltager- Neutron star
Hej Jannick.
Så var det derfor du var lidt stille i går aftes??
Har du prøvet om det også sker med håndkontrollen, uden EQMOD?
Jeg har på fornemmelsen der er noget der prøver at kapre kommunikationsporten fra EQMOD over mod opstillingen.
mvh
Jens26. september 2015 kl. 21:45 #137364
Hej Jens,
Jeg har ikke brugt Eqmod i går aftes. Sidst jeg brugte Eqmod var april/maj men der havde den også lidt af det med at den stoppede på stjernen, men fortsatte et lille stykke mere.
26. september 2015 kl. 21:49 #137366
Så er det jo ikke det.
Hvilken firmware kører du så på motoren og håndkontrollen?
mvh
Jens26. september 2015 kl. 21:54 #137367
Det kan jeg ikke svare på lige nu. Den står ude slukket og overdækket og skammer sig imens jeg ser film med konen
26. september 2015 kl. 21:56 #137368
OK, hyg jer!
mvh
Jens26. september 2015 kl. 22:08 #137372
Jeg fandt dem lige inde fra Skywatchers hjemmeside, Jeg har kørt med nyeste 3.37 på håndkontrollen og nyeste 2.11 på motoren. Efter at jeg resettede håndkontrollen gik den tilbage til 3.35 hvilket ikke gjorde nogen forskel.
26. september 2015 kl. 22:11 #137374
Hej igen
Ja jeg prøver at se om jeg kan komme i tanke om hvor pokker det er jeg har set det, men lige nu syntes jeg det er lidt svært at komme på, roder lidt rundt på må og få.
Var lige forbi Synscan Håndkontrold Opdate og kan se der er en Fixet rettelse ved opstart fra Park posision, du får lige linket.
( 1. Fix the bug which causes failure on resuming from Parking )
http://www.skywatcher.com/downloads.php?cat=49
Lidt ærgeligt, havde ellers aftalt med en fra Odense at vi ville over en tur i går aftes, men jeg blev forhindret af en Fødselsdag.
Næste gang.
mvh Finn
26. september 2015 kl. 22:11 #137376
Nå ja så hjælper det jo ikke 🙂
mvh Finn
26. september 2015 kl. 22:30 #137382
Hej Finn.
Jeg prøver selv at lege lidt mere med det i morgen, og jeg prøver at geninstallere nyeste firmware til begge dele. Hvis det ikke virker må jeg gå et skridt videre og se om der er en ledning eller andet der er raslet løs i monteringen.
Synd at du ikke kunne komme i går, det var ellers superhyggeligt og god stemning. Og de friskbagte pandekager kunne man Heller ikke klage over
27. september 2015 kl. 14:39 #137413
Update:
Nyeste firmware til motor og håndkontrol er installeret og testet – stadig fejl… For at finde merkur kørte den 2½ gange rundt om dec.aksen og stoppede på modsatte side af hvor den skulle.
Hår åbnet ind til elektronik og bæltedrev for at tjekke om alt sidder hvor det skal – NU INGEN FEJL!
Har stresstestet i en halv times tid nu og stadig ingen problemer.
27. september 2015 kl. 14:58 #137415
webweichelDeltager- Nova
Spøjst, måske en løs forbindelse til encoder, det kunne vel godt få den til drøne afsted?
ps. har ikke selv oplevet nogen problemer med min AZ-EQ6GT.
27. september 2015 kl. 19:40 #137445
Hej Jannick
Fedt du fik løst dit problem så hurtigt, var der så en løs forbindelse et eller andet sted du kunne se ?????
mvh Finn
-
ForfatterIndlæg
- Emnet 'AZ-EQ6 problem' er lukket for nye svar.