Autotracking og valg af udstyr.

Fora ASTRO-FORUM ER DU NYBEGYNDER? Autotracking og valg af udstyr.

• Dette emne har 13 svar og 4 stemmer, og blev senest opdateret for 11 år, 11 måneder siden af squiip. This post has been viewed 25 times
Viser 14 indlæg - 1 til 14 (af 14 i alt)
  • Forfatter

squiip
      • Planet

Jeg har en
      EQ3 montering og ville gerne have en større/ny kikkert. så
      har overvejet dette nye setup:

Skywatcher Vægt: 5,6kg

http://www.teleskop-express.de/shop/product_info.php/info/p4071_Skywatcher-Skymax-150-Pro—150-1800-Maksutov—opt–Tubus.html

Viewfinder 730 grams

http://www.teleskop-express.de/shop/product_info.php/info/p1399_TS-10×50-90–RA-finderscope—with-1-25–crosshair-eyepiece.html

Har egentlig en intention om at kunne bruge Optic Tracker til autotracking af fly og evt satelitter, jeg ved godt det blive særdeles svært at fange dem, men andre kan finde ud af det så jeg er fortrøstningsfuld.Smile

Her er det setup Optic Tracker selv bruger, og jeg drømmer om at blive i stand til at kunne gøre noget lignende:
      http://www.youtube.com/watch?v=1Rpu7Y3QHV4

Plane Spotting with Optic Tracker:
      http://www.youtube.com/watch?v=6v3J6MSkTgs

ISS tracked by optics tracker:
      http://www.youtube.com/watch?v=zr2ZqIZilpE

Jeg har moddet et Microsoft Lifecam Cinema så det nu kan bruges til mit
      teleskop. Og vil gerne kunne tilslutte et ekstra webcam på en viewfinder
      til autotracking.

Ville en EQ3 som kan tage ca. 5kg, kunne slæbe på en 150 Skywatcher og en viewfinder plus 2 webcams. ?

Bliver det for rystet når det skal autotracke ?

Vil jeg kunne tage rimelige video af månen og planeterne ?

Ville et mindre teleskop være bedre pga. den mindre vægt ? Måske en Skymax 127 ? og så er den jo noget billigere: http://www.lyra.dk/tubus/maksutovs/skymax-127.html

Ville en 127 være en væsentlig forbedring i forhold til Mizar 130 ?

Jeg vil sansynligvis oftest bruge udstyret til at betragte månen og planeterne indefra min stue på min pc skærm via webcams, så jeg ikke skal stå i kulden inde i mit soveværelse hvor mountet oftest vil befinde sig. (Jeg ved godt godt, men jeg er en elektronik freak) Wink

Hvis jeg bruger detter setup er jeg efterhånden blevet klar over at jeg ikke kan forvente at kunne tage langtidseksponeringer af fjerne galakser, men mit Nikon kan også kun eksponere i 30 seks, så vidt jeg har forstået, og det er vel fint til alligevel at kunne tage fotos af forskellige objekter, såsom Månen og planeterne eller hva ?

Squiip2012-03-29 20:07:19

astrojensen
      Deltager
        • Neutron star

Det ser meget interessant ud! Jeg vidste ikke, man kunne få en tracker der kunne sådan noget.

Jeg tror dog stadig, en EQ-3 er noget for lille for en 150mm Mak, når den skal kunne sådan noget. Jeg tænker især på vibrationer og også på, om man kan få motorer til den, der kan tilsluttes trackeren (det kan man dog sikkert). Måske havde det været meget bedre med en HEQ-5? De har gode motorer, så vidt jeg har forstået.

Gode videoer af Månen kræver ikke meget. Her er en, taget af undertegnede med et moddet Logitech QuickCam på en 85mm Zeiss apokromat:

http://www.youtube.com/watch?v=f9MKUE0WBis

Skal man tage gode billeder af månen og planeterne, så skal teleskopet udenfor og være godt tempereret. Der er ingen vej udenom. Et kamera kræver endnu bedre seeing end øjet gør, for at give skarpe billeder live. Er der lidt for meget lufturo, så bliver billederne alt for udtværede.

Jeg kender ikke din Mizar 130 og kan ikke finde billeder af den. Hvilken type teleskop, er der tale om?

Thomas, Bornholm

squiip
          • Planet

Jeg har købt den af Henrik, tror det er en af hans aflagte.

Squiip2012-03-29 22:33:04

astrojensen
          Deltager
            • Neutron star

Ja, det er jo en lidt ældre model. Den laves ikke mere, hvad jeg også fik mistanke om, da jeg ikke kunne finde den på nettet, heller ikke hos Mizar i Japan.

Men den skulle da ellers være udmærket til video? God, kort brændvidde til store objekter og til de mindre kan man bare gi’ den en på barlowen!

Ud i nattekulden med den, så den kan gi’ rolige billeder, så skal du bare se løjer! Forskellen mellem den og en 150mm er ret lille, så hvis du virkelig vil ha’ en opgradering, der kan mærkes, så skal du nok op på en 180 – 200mm.

Thomas, Bornholm

squiip
              • Planet

Aha ok lyder godt, jeg skulle måske prøve at kollimere den osse Smile
              Er der en kolimator du kan anbefale ?

Hvilken barlow kan du evt. anbefale til den ?
              Der er jo et hav af udvalg, fra de billige på 200 og op til televue for 1600 kr.
              Ku være fint hvis jeg osse kan bruge mit kamera med barlowen.

squiip
                • Planet

Det var da noget af en lækker kikkert du har der, (85mm Zeiss refractor fra 1903) Clap
                Og jeg ville kunne få ligeså gode billeder ?
                Jamen så må jeg jo bare lægge mig i selen og få lært at bruge mit udstyr Smile

jacobjjc
                  • Giant

Hej Squiip

Jeg vil egentlig bare sige tak for tippet om softwaren du nævnte tidligere.

Og så i øvrigt held og lykke med det. Kan se at du er godt på vej 🙂

squiip
                    • Planet

Tak for svaret Thomas
                    Og ja jeg vil bare have det her til at virke, så det skal nok lykkes Jakob, takker Smile

diego.sartori
                      • Main Sequence

Har du selv moddet det kamera Thomas?

astrojensen
                      Deltager
                        • Neutron star

Jep. Man tager en skruetrækker og flår linsen af, med rå vold. Skidtet er limet sammen, så man kan godt glemme de fine fornemmelser. Kun vold kan bruges! Så ta’r man en gammel filmdåse, en AGFA tror jeg det var, den skal være 1.25″ udvendig, og skærer bunden af den, så man får et rør. Det sætter man fast på kamerahuset med rigelige mængder sort isolerbånd. Og det var sådan set det! Kameraet installerer selv nødvendig software til at køre det med, men jeg downloadede Registax og brugte det istedet, da det kan køre kameraet i AVI, istedet for JPG.

Thomas, Bornholm

diego.sartori
                          • Main Sequence

Interesant, tak for det 🙂

squiip
                            • Planet

Kan Registax optage fra et webcamera ?
                            Troede kun at det stackede og alligned og sån.

astrojensen
                            Deltager
                              • Neutron star

Hov! Jeg har husket forkert! Selvfølgelig brugte jeg ikke Reistax til at styre kameraet! Jeg brugte K3CCDTools.

http://www.pk3.org/Astro/index.htm?k3ccdtools.htm

Thomas, Bornholm

squiip
                                • Planet

Ahh ok, så er jeg mere rolig Smile

Viser 14 indlæg - 1 til 14 (af 14 i alt)
                              • Emnet 'Autotracking og valg af udstyr.' er lukket for nye svar.