Automatisk lysdæmpning af gadebelysning!

Fora ASTRO-FORUM ASTRONOMIENS BETINGELSER Automatisk lysdæmpning af gadebelysning!

• Dette emne har 8 svar og 8 stemmer, og blev senest opdateret for 10 år, 2 måneder siden af nive. This post has been viewed 565 times
Viser 9 indlæg - 1 til 9 (af 9 i alt)
  • Forfatter

tom.a
    Deltager
      • Super Giant

Frederiksberg kommune installere automatisk lysdæmpning af gadelyset! Det er da godt nyt Smile

Okay måske rykker det ikke så meget på lysfoureningen at en kommune installere lysdæmpning, men det er en start!

Læs nyheden her:

Avnø Naturcenter, stedet hvor AFFS og nattemørket mødes.
      Min blog http://grib-stjernerne.dk/

joergen.k
      Deltager
        • Nova

Det er da en god begyndelse.

stubbe
        Deltager
          • Main Sequence

Berlingske wrote: Foreløbig er de smarte gadelamper installeret på en kort prøvestrækning på Dronning Olgas Vej, men på længere sigt vil Frederiksberg have intelligent belysning over store dele af kommunen. Målet er at spare både penge og energi.

Meget passende -Droning Olgas Vej var jo Urania Observatoriets adresse i gamle dage.

palle.b.
          Deltager
            • Nova

Det er noget af det rigtige.

kimmerrild
            Deltager
              • Main Sequence

Duer ikke til tungt traffikerede veje, men så absolut et skridt i den rigtige retning.

Problemet som jeg ser det er at moderne lyskilder bliver så energibesparende, at det ikke kan betale sig at skrue ned for lyset, mht meromkostningen til elektronik.

Nogle steder slukker man helt for lyset i 2-3 måneder her i sommerperioden, i vores kommune slukker vi for hver anden “cirka-hvor det kan lade sig gøre”

I ringkøbing slukker man helt for gadebelysningen, undtagen midtbyen.

Det er da udemærket med nogle tiltag som kan skrue ned for energien og lysforureningen, men IMO skal vi i stedet kikke på de gamle armaraturer som trænger til en udskiftning, og vælge en model som retter lyset derhen hvor det er nødvendig, og så ellers slukke når vi ikke har nødvendighed for at have lys.

Det er da nemmere+billigere at bare slukke for et armaratur end det er at have elektronik i hver mast som skal have en sensor som skal se at der kommer en bil…. kan den overhovedet taste en langsomgående fodgænger?

Keep it simple.

simen1
                • Planet

Moderne lyskilder til gatebelysning er i all hovedsak LED. LED har den fordelen at de raskt kan slåes av og på, samt relativt god fargegjengivelse og lavt energiforbruk. Men god fargegjengivelse er en ulempe for astronomene. De gamle metallhalogen-lampene lyste bare i et meget snevert område av bølgelengder og var derfor lett å filtrere ut for astronomene. Det kommer stadig flere produsenter på banen med mer automatikk i LED gatelysarmaturer og bevegelses-sensorer kombinert med dimming og kommunikasjon mellom armaturene blir bare mer vanlig. Det er mest lønnsomt med slike systemer på veier med lite natt-trafikk.

viggo.t
                Deltager
                  • Super Giant

Lige en tilføjelse til en gammle tråd. Det lader til at der er håb for alle der bor i nærheden af blinkene master og at mørket kan sænke sig over det mørkeste sted i Jylland igen.

mvh Viggo.

tom.a
                  Deltager
                    • Super Giant

Viggo T wrote: Lige en tilføjelse til en gammle tråd. Det lader til at der er håb for alle der bor i nærheden af blinkene master og at mørket kan sænke sig over det mørkeste sted i Jylland igen.

mvh  Viggo.

Det er da godt nyt. Så må de gerne skynde sig at installere udstyret!

Jeg har set vindmøllerne om dagen, fra nordspidsen af Salling, men aldrig om natten. Så jeg ved ikke hvor tydelige lysglimtene er derfra.

Men min kærestes onkel og moster som bor ved Svinkløv, brokker sig højlydt over lysglimtene. Og når de skriver i artiklen at lysglimtene genere furboerne, så må glimtene være ekstrem kraftige!

Avnø Naturcenter, stedet hvor AFFS og nattemørket mødes.
                    Min blog http://grib-stjernerne.dk/

nive
                    Deltager
                      • Super Nova

Viggo T wrote: Lige en tilføjelse til en gammle tråd. Det lader til at der er håb for alle der bor i nærheden af blinkene master og at mørket kan sænke sig over det mørkeste sted i Jylland igen.

mvh Viggo.

Lyder da dejligt Viggo . Jeg bor meget tæt på testcentret . Kan dog heldig vis ikke se fra
                      min bopæl .

Viser 9 indlæg - 1 til 9 (af 9 i alt)
                    • Emnet 'Automatisk lysdæmpning af gadebelysning!' er lukket for nye svar.