Autoguiding – EQDIR, ST4?

Fora ASTRO-FORUM ASTROFOTOS OG -TEGNINGER Autoguiding – EQDIR, ST4?

• Dette emne har 3 svar og 2 stemmer, og blev senest opdateret for 7 år, 6 måneder siden af alan. This post has been viewed 32 times
Viser 4 indlæg - 1 til 4 (af 4 i alt)
  • Forfatter

nahilas
    Deltager
      • Giant

Hejsa

Jeg har besluttet mig for at forsøge mig med auto-guiding. Jeg har budt på et Phillips SPC900 webcam og køber nye motorer ind til mit EQ3 med ST4 port. Derudover indkøber jeg et 60mm guide teleskop.

Nu til det store spørgsmål: Hvordan forbinder jeg min computer til ST4 porten? Jeg har set lidt om adaptere rundt omkring, men der er forskellige og jeg synes det er lidt svært at navigere i.

Kan se der er en softwaresuite der hedder EQMOD og de bruger EQDIR kabler – et det et sådan jeg skal have fat i?

Al hjælp værdsættes, føler mig lidt på dybt vand her :).

alan
      Deltager
        • Super Giant

ST4 porten er meget simpel. består af 5 ledninger RA-, Ra+, Dec- Dec+ og til sidst GND. Hvis Dec+ forbindes til GND vil teleskopet øge dec-vinklen. Problemet er i imidlertid at få signalet fra computeren og ned i monteringens ST4 port.

Du skal passe på at de special kabler og converter kommer til at koste dig en formue. Køb i stedet rigtigt astro-guide kamera med indbygget ST4 udgang. Det behøves ikke at koste en formue. Dit web-camera kan du så modificere til et glimrende planet-kamera.

mvh Alan

nahilas
        Deltager
          • Giant

Hej Alan

Har du et bud på en astro-guide kamera der ikke er alt for dyrt? 🙂

Med venlig hilsen

Mads Kølbæk

alan
          Deltager
            • Super Giant

Lave en opslag her på Forum, under købe og salg. Så får du med garanti nogle gode tilbud. Det billigste jeg kender er Qcam, og for mig virker det fint. Du skal dog så “opdater automatisk” fra på den computer du bruger, da det typisk giver problemer.

Mvh Alan

Viser 4 indlæg - 1 til 4 (af 4 i alt)
          • Emnet 'Autoguiding – EQDIR, ST4?' er lukket for nye svar.