Autoguide

• Dette emne har 130 svar og 21 stemmer, og blev senest opdateret for 15 Ă„r siden af webweichel. This post has been viewed 3452 times
Viser 11 indlĂŠg - 121 til 131 (af 131 i alt)
  • Forfatter
    IndlĂŠg

rigo
    Deltager
      • Super Nova

hov” jeg ville ikke bruge guideringe = ekstravĂŠgt, hvis man ellers har et qcam5 mono cam, til guide, eller noget andet der kan se stjerner lige sĂ„ godt. guideringe er en dĂžd sag i dag

outlook
      Deltager
        • Super Nova

Interessant det der med Lumatron. Det er jo Coop’s serie inden for forbrugerelektronik. God kvalitet til lavpris som de kalder det. Det er nok en CMOS sensor der sidder i den, isĂŠr med 1,3 Mpixel oplĂžsning og sikkert ogsĂ„ interpoleret. Men er fĂžlsomheden bedre end Toucam med en CCD sensor i < 1 lux fĂžlsomhed? SĂ„ kan det billige kamera i hvertfald bruges til noget!

Rigorigo. Hvad mener du med uden guideringe. SÄ vidt jeg kan se pÄ dit foto, sÄ hÊnger den Skywatcher da i et par guideringe. Rabler det for dig nu? Embarrassed

outlook2009-02-11 09:48:45

Hilsen Leif,
        “When you look through a good apo, your world suddenly gets very quiet. Your breathing gets deep, and you don’t seem to be in any hurry to do anything else
” Ed Ting

rigo
        Deltager
          • Super Nova

jo men stor set vĂŠrdilĂžst til GODT guidecam hvis programmet/cam ikke kan exp. eks. 1sek. det er ikke CCDen som fejler noget i billige webcam, det er kun exp. de ikke kan

rigo
          Deltager
            • Super Nova

Jo men det er et gammel foto, dengang fĂžr den tid kunne man ikke kĂžbe et guidecam. Idag er guideringe vĂŠrdilĂžse, der sket meget pĂ„ kun 1ÂœĂ„r . Nogen besvĂŠrlige den gang. http://www.rigorigo.dk2009-02-11 09:59:49

outlook
            Deltager
              • Super Nova

Jamen, hvordan retter man sÄ kikkerten ind med hovedteleskopet, hvis ogsÄ den skal kunne bruges som sÞger og kunne fÞlge med goto osv.?

Hilsen Leif,
              “When you look through a good apo, your world suddenly gets very quiet. Your breathing gets deep, and you don’t seem to be in any hurry to do anything else
” Ed Ting

rigo
              Deltager
                • Super Nova

Hvis det er til guide kun, sÄ skal den bare fast peje frem af. MEn til sÞgescope, ja sÄ skal der guideringe pÄ, men han har nok et lille sÞgescope ved siden af kunne jeg forstille mig

mr.mox
                  • Nova

http://www.rigorigo.dk wrote: nu stÄr der 1 og .5 exp. sek. i vinduet der oppe, kan den det ????

Der stÄr 10 frames, 1 sec = 1/10 sek per frame
                  og 3 frames, 0,5 sec = 1/6 sek per frame

PHDguiding stacker billederne, sĂ„ jeg tror man kan komme nogenlunde langt med umoddede kameraer (min spc900nc kan jeg sĂ„ bare ikke fĂ„ til at virke. Den er modded og unmodded igen – der er sikkert noget der er dĂždt pĂ„ halvvejen)

webweichel
                  Deltager
                    • Nova

Hej,

Vedr. Lumatron sĂ„ fik jeg mĂ„lt det aktive omrĂ„de pĂ„ Lumatron webcam til 4.5×3.5 mm.

Sammenligning med TouCam:

Toucam:
                    H: V: Pixel size H: V:
                    640 480 5,6 3,584 2,688
                    Lumatron 1.3 Mpix:
                    H: V: Pixel size H: V:
                    1280 1024 3,515625 4,5 3,5
                    640 512 7,03125

Dvs: enten er pixels stÞrre end TouCam eller det er true 1.3 mpix, som der vist ogsÄ stod pÄ pakken, jeg mener det var derfor jeg syntes det var lidt interssant.

Anyway, jeg tester den nÄr der bliver mulighed for det bÄde som planet og guide kamera.

/Steen

mr.mox
                      • Nova

Steen,

Kan du ikke prÞve at skyde lidt pÄ himlen og poste det her? Bare sÄ vi kan fÄ et indtryk af om kameraet kan se guidestjerner.

webweichel
                      Deltager
                        • Nova

Guidestjerner med Lumatron,

Fik testet Lumatron sammenlignet med TouCam igÄr, jeg ved ikke lige hvilken stjerne der er tale :). FÞrst TouCam:

Lumatron:

Lumatron er noget mere lysfÞlsom end Toucam, det ser ogsÄ lidt mere stÞjet ud men det kan vÊre tuning af settings kan gÞre noget ved det. Jeg har kun tunnet gain og eksponeringstid. Men som man kan se er samme tid 5*0.1sec PHD har brugt.

Et hurtigt skud af mÄnen med Lumatron:

Jeg vil mene at man med 150 DKR Lumatron har stĂžrre chip og fĂžlsomhed end TouCam sĂ„ helt klart ok til guiding. Kun Saturn kan afgĂžre om det ogsĂ„ er et bedre planet kamera 🙂

/Steen

webweichel
                        Deltager
                          • Nova

PrÞvede igÄr at bruge Lumatron til guiding men det gik ikke godt, kunne i dette tilfÊlde ikke se samme stjerne som TouCam viste helt fint. Er ikke helt sikker pÄ hvorfor men der var tilsyneladende ikke en setting hvor Lumatron kunne gÞre det samme som TouCam.

/Steen
                        Viser 11 indlĂŠg - 121 til 131 (af 131 i alt)
                        • Emnet 'Autoguide' er lukket for nye svar.