Autoguide

• Dette emne har 130 svar og 21 stemmer, og blev senest opdateret for 15 år siden af webweichel. This post has been viewed 3455 times
Viser 15 indlæg - 46 til 60 (af 131 i alt)
  • Forfatter

nive
    Deltager
      • Super Nova

Jesper . lige nu bruger jeg canon 350d og qcam5 mono .

Rigo . Nej jeg har ikke haft problemer med af finde guide stjerner med 60mm og qcam5 mono , her den anden dag var jeg oppe på 180 sek med runde stjerner (nok ikke så meget som dig , men det er da en start !.

(Test billed med dug på sekundær og m45 i det nederst venstre hjørne )

Jeg tror at det nu mere er et vægt fordelings problem Jeg havde store problemer med qcam color , helt vildt mange hotpixel , det dur ikke til guidecam for mig

Med venlig hilsen

Nils Vest

rigo
      Deltager
        • Super Nova

Ja med Newton er det altid et problem, vægten skal være endnu mere rigtig fundet. Jeg tror helle ikke jeg kunne komme op på 600sek exp. med min newton.

jesper
        Deltager
          • Neutron star

Hej Nils,

Det giver dig en pixelopløsning på 1.3″ hovedkameraet og 4.7″ på guidekameraet (1×1 binning). Det kan ganske givet virke fint. Om du kan binne 2×2 må komme an på en prøve, men der skulle være en chance.

nive
          Deltager
            • Super Nova

Det siger jeg også til min kone (Lone) men der er lukket for finanser til legetøj

Den in 70

Se%20IND70%20detaljer

Er vist det næste jeg skal have til min samling

Med venlig hilsen

Nils Vest

nive
            Deltager
              • Super Nova

Hej Jesper .

Tak for udregningen . Jeg klør på !

Med venlig hilsen

Nils Vest

mstauning
              Deltager
                • Black Hole

Jeg plejer at sige sige som hovedregel dette om pixelforholdet mellem guider og main:

Perfekt montering: det er lige meget! Men hvem har sådan noget. Du vil kun være begrænset af dit programs evne til at opløse ceteriod og støjen fra dit guidekamera.

Prisklasse 250.000+

Rigtig God montering: 1:10 burde ikke være noget problem 1:30 kan gå an, hvis den er trimmet godt. Højere hvis guideren ikke har særligt meget støj.

Prisklasse 30.000+

God montering ikke trimmet: Mellem 1:5 og 1:10.

Prisklasse 30.000+

Mellemklasse montering: igen mellem 1:5 og 1:10.

Prisklasse 10.000+

Småklasse montering: mellem 1:3 og 1:7.

Prisklasse 2.000+

Har man behov for 2:1 eller andet så er det enten en forkert guider, eller en for ringe montering.

mstauning
                Deltager
                  • Black Hole

Nåja, montage af guideskop.

Som Henrik siger, en ADM eller baader skinne ovenpå ryggen af den. De fås som firkantet du skruer det fast på, eller som omvendt vixen skinne hvor du skal bruge en adaptor i mellem. Men med Vixen løsningen, kan du jo også skubbe din guider frem og tilbage og derved nemmer opnå en rimelig balance.

Selv bruger jeg en Baader omvendt vixenskinne, også nogle baader klemmer.

Virker faktisk ret godt.

Angående guiders fokal vs mains fokal:

Min C8 optager ved ~1283 mm, og jeg guider den fra tid til anden med et guideskop der har 100mm fokal.

Altså et forhold på 1:12,8.

Og det sker at jeg faktisk bin’er 3×3. Og opnår derved et forhold på 38,4.

Har engang optaget ved 2032mm og guidet med 100mm bin 3×3.

Eller et forhold mellem hvad hver pixel ser, på ~ 1:62. Stjernerne var ikke mere aflange end hvis det var guidet med forholdet 1:1 eller 1:3.. Så det kommer meget an på programmet man bruger, monteringen og guideren. Ikke nødvendigvis i den række følge.

rigo
                  Deltager
                    • Super Nova

ja hvis du kan det med 100mm og så stor bin, så er der hvis ingen fare for at vi andre får problemer. Og de 80mm scopes er altså bare det større at det er træls hvis det ikke er nødvendig. Sådan en 60mm som jeg har er ikke meget tykker end halv færdig køkkenrulle hehe 🙂 og det er sku fedt. ej heller nogen udtræk med hjul m.m. det ser bare glatttt uuuud. Udsenden er jo det halve arbejde LOL at man kan lide looket på sit værk LOL http://www.rigorigo.dk2009-01-23 20:11:22

mstauning
                    Deltager
                      • Black Hole

Må jo lige sige at jeg lige har fået en 80mm til at guide min cg5 med!!! Men kun for at få “rigtigt” udtræk.

rigo
                      Deltager
                        • Super Nova

rigtig udtræk til hvad ? Det “udtræk” på min er sådan en der drejes lige som en håndkikkert, kanon smart

mstauning
                        Deltager
                          • Black Hole

Det kan det også på min søger, men der kan jeg ikke opnå fokus (min er ikke fra HenrikQ) og fandt ud af at jeg også gerne ville kunne bruge reduser på den og lign. Så fik jeg mulighed for at bytte mig til den.

rigo
                          Deltager
                            • Super Nova

nåå ok

mstauning
                            Deltager
                              • Black Hole

Bare vent på fotos af setupet…. Det ser bare for fedt ud, mangler bare to skruer i 1/4 x 20 med unbraco hoved.

rigo
                              Deltager
                                • Super Nova

Tongue

mstauning
                                Deltager
                                  • Black Hole

Men det kommer ca til at se således ud:

Den hvide er hoved teleskop, Tak FS-60 ved f/6,04 Qcam6mono. Guideren er den blå til venstre, Skywatcher Evostar Startravel 80 f/5 Qcam5mono. Den sorte i midten er min søger ! APM 90grader søger, 80mm f/4.125. Regner med at bruge 16mm TeleVue Nagler som okular i den. Mon ikke min CG5 lige kan trække det?

Tandembar er ADM fra Astro-Optics, søgeren er fra APM-Telescopes, Skywatcheren er fra Photocare Holbæk, Takahashien er fra Lyra ligeså er CG5. Qcams er fra AstroQcam, Atik filterhjulet kan jeg ikke huske hvor jeg fik fra, måske Lyra eller Baader.
                                Viser 15 indlæg - 46 til 60 (af 131 i alt)
                                • Emnet 'Autoguide' er lukket for nye svar.