Autoguide

• Dette emne har 130 svar og 21 stemmer, og blev senest opdateret for 15 år siden af webweichel. This post has been viewed 3453 times
Viser 15 indlæg - 31 til 45 (af 131 i alt)
  • Forfatter

jesper
    Deltager
      • Neutron star
      >At den ikke kan lave præsis runde stjerner med en 60mm 2×2 binning passer

>overhovedet ikke Jesper 🙂

Cry Læs nu hvad jeg skriver Rigo:

Meget kort brændvidde kan resultere i upræcis guiding ved lang brændvidde på hovedteleskopet.

Du bruger jo ikke særlig lang brændvidde på hovedteleskopet, og større pixels på dit hovedkamera. Derfor virker det. Men din 60mm har en brændvidde på 230mm. Når du binner 2×2 svarer det til en brændvidde på 115mm ved 1×1. Der er grænser for hvilke teleskoper/kameraer det vil virke sammen med. En 80mm er mere fleksibel fordi den stort set altid kan finde guidestjerner ved 1×1 binning og dermed kan bruges sammen med større teleskoper.

rigo
      Deltager
        • Super Nova

yep! du har ret…

men 816mm brændevide er vel ikke i den lille ende, på nær dem som har SCT lign scopes med et par meter brændevide. Og mener da at MS køre med et par meter, og han bruger hvis kun et meget lille guidescope

holm
        Deltager
          • Super Giant

Øh, lige for at vende tilbage til mit oprindelige spørgsmål; hvordan monterer man nemmest et guideskop som den 80mm Skywatcher på en C8’er (SCT)…??

Anonym
            • Nova

http://www.rigorigo.dk wrote:

At den ikke kan lave præsis runde stjerner med en 60mm 2×2 binning passer overhovedet ikke Jesper 🙂 Jeg køre 600-700sek. jo, kan give lidt oval, men slet ikke ved eks.

Du behøver ikke have pæne stjerner på dit guideteleskop. Uden UV-IR filter virker min guiding fint, men stjernerne ligner mere kometer. Det vil de nok også gøre med en off-axis guider. Så fine runde stjerner er ikke et must.

Søren

jesper
            Deltager
              • Neutron star

Ja det er SCT’er, RC’er og store Newtons jeg tænker på. 816mm er sådan midt imellem. MS får det til at køre, men han har også et specielt talent i den retning, og SBIG autoguiding. Vi andre dødelige kan komme i problemer hvis der er alt for stor forskel i pixelopløsning. Det er mere for at mane til lidt forsigtighed jeg siger det. Og den der 80mm er billig, let og god. Jeg har selv en.

rigo
              Deltager
                • Super Nova

æ skulle helle ikke forstået sådan, det var pæne runde stjern på min subs. Men de ser nu også finde runde ud på giudecca skærmen 🙂 http://www.rigorigo.dk2009-01-23 12:41:27

jesper
                Deltager
                  • Neutron star

Søren, jeg forstod også Rigo sådan at det var stjernerne i billederne han snakkede om. Men du har ret i at det ikke betyder så meget hvordan stjernerne ser ud i guideskopet. Men måske kan subpixel rutinen komme i problemer hvis de er for slemme?

Anonym
                    • Nova

Sorry, jeg må lære at læse en dag…. LOL

Mit hoved-teleskop er ca. 500m brændvidde med DSLR og guide er 300mm med DSI Pro. Det virker fint med kometstjerner (på guide-billedetWink).

Søren

nive
                    Deltager
                      • Super Nova

Hej Jesper .

Vil du mene at min nevton med en 1000 mm brændevide at det vil give probler med et guide scope på 60 mm . Selvfølgelig udover mine fumle fingre Embarrassed .

(undskyld Holm jeg bryder ind i din tråd )

Med venlig hilsen

Nils Vest

nive2009-01-23 12:44:12

henrik
                      Deltager
                        • Nova

Hej Holm

Nu gik snakken lige lidt af sporet :O)

Pointen af ovenstående er at du ikke behøver guideringe til autoguiding.

(Dårligt salgstrick her: Spild ikke penge på det)

Du kan derfor bare montere den ovenpå kikkerten.

De fleste teleskoper med tubusringe (Newtons og refraktorer) har en kameraskrue ovenpå ringene, så hvis guideren også har det, er det bare at skrue den på.

En SCT har ikke sådan en som standard:

Du kan så købe en Baader- eller ADM skinne at sætte ovenpå og derefter skrue guideteleskopet fast på skinnen.

Der er skruer til udstyr på SCT’en så hvis de er fiks kan du måske sel flette lidt sammen.

I betragtning af at CCD+guidscope koster 2500, er en skinne til 900 jo en pæn pris for en adapter.

Alternativt – hvis du har en 50mm søger – kan du tage et 50mm guidescope som passer ind i søgeholderen. Så har du også justeringsmulighedHenrik2009-01-23 12:45:00

holm
                        Deltager
                          • Super Giant

Nils, det er fint nok.. især som gammel morsingbo..Thumbs%20Up jeg suger til mig.!

Henrik, takker..!

nive
                          Deltager
                            • Super Nova

Morsingbo Clap

jesper
                            Deltager
                              • Neutron star

Hej Nils,

Det er svært eller umuligt at sige om det vil give problemer eller ej. Der er så mange forskelle og variable i et fotosetup, som har indflydelse på det. Egentlig er det jo også forskellen i din pixelopløsning på hoved og guidekamera det handler om, og ikke den rå brændvidde. MS plejer vist nok at sige 10x forskel er i orden. Jeg er mere forsigtig og siger 4-5 gange.

rigo
                              Deltager
                                • Super Nova

Nils, har du haft problemer med den 60mm ? du har jo en, og jeg tror ikke du får problemer, du kan jo køre med bin1 og ret lidt på scopet hvis stjernene ikke er kraftige nok, og lidt op for exp. eks. 1 – 1.5sek. så skal de nok brage igemmen

tommy.frank
                                  • Super Giant

Holm wrote: Hvad kunne man foreslå hvis man gerne vil investere i et lille guide-skop samt kamera til samme på en CG5..??
                                  Lars

Lars- Jeg bruger Qcam5mono og et søgeskop til Gso 200/f5 og WO72, og der er altid guidestjerner i feltet. Det kører rigtigt godt og bruger det samtidig som søger vha. bla. platesolve i Maxim.
                                  Mvh. tommy
                                  Tommy Frank2009-01-23 14:02:35

Viser 15 indlæg - 31 til 45 (af 131 i alt)
                                • Emnet 'Autoguide' er lukket for nye svar.