Autoguide

• Dette emne har 130 svar og 21 stemmer, og blev senest opdateret for 15 år siden af webweichel. This post has been viewed 3450 times
Viser 15 indlæg - 16 til 30 (af 131 i alt)
  • Forfatter

Lars Malmgren
    Deltager
      • Super Nova

TommyF wrote: Det der afholder mig fra Qcam’s er de ledninger, de 2 jeg har på SSAG er alt rigeligt, ST4 og USB.

Der er da også kun 2 ledninger på QCam’en ?
      Og jeg har indtil videre kun brugt usb, så er der kun 1 ledning (og over power selvfølgelig)…

rigo
      Deltager
        • Super Nova

TommyF wrote: Det der afholder mig fra Qcam’s er de ledninger, de 2 jeg har på SSAG er alt rigeligt, ST4 og USB.

Der er da også kun 2 på Qcam5 ???

Tror du har det fra Qcam2pro, der er fler kabler end hvor Atik’s, hvis nok prg. af køler regulering

henrik
        Deltager
          • Nova

Holm: Den ligger under TS-guide.

Grunden til at den selvmodsigende nok ikke er under Skywatcher er, at det er en strippet skywatcher. Når man køber den på deres bordmontering får man den uden ringe. Tager man rødpunktssøgeren af og sælger montering+taske+adapter+motor løst får man et guidescope en søger og en billig kameratracker.

Den er så også listet som anbefalet tilbehør til AL-CCD5

Hvis man vil have noget HELT fikst, har vi også 50mm søger med 1,25″ udtræk; Den bruger jeg selv.

tommyf
          Deltager
            • Neutron star

Oki, der var 3 på mit gamle Qcam, power+usb+power til blæser, så det lavet om.

henrik
            Deltager
              • Nova

Forresten Tommy.

Orion Autoguideren kan vist godt køre på Maxim, og den burde man vist også kunne fotografere planeter med …Henrik2009-01-22 22:48:57

hoest
              Deltager
                • Nova

Hej Henrik
                Orion autoguider kan ikke fotografere planeter det er ikke muligt at downloade dem.
                sådan er min i hvert fald indrettet

Anonym
                  • Nova

Med min kamera-linse (ca. 300mm f/5.25) og DSI Pro er der ingen problemer med at finde stjerner med 1s-2s eksponeringer med PhD Guiding.

Søren

jesper
                  Deltager
                    • Neutron star

Tag den 80mm f/5 skywatcher og et Qcam eller Orion autoguider. 80mm giver mange flere stjerner end 60mm. 2×2 binning øger ganske vist kameraets følsomhed til det firedobbelte, sådan at en 60mm også kan være med, men det fordobler også pixelstørrelsen (lineært) hvilket svarer til at halvere brændvidden på guideskopet. Det kan resultere i upræcis guiding ved længere brændvidder på hovedteleskopet.

Henrik: Maxim er ikke god til planeter. Den kan ikke downloade mange frames i sekundet.

rigo
                    Deltager
                      • Super Nova

2×2 binning køre jeg mest fordi jeg har exp tiden til kun 0.5 eller 0.8 det er som om min montering køre bedst med lidt hurtige exp. tid. Det samme siger Kim om hans også.

2×2 binning er kun nødvendig i meget små stjerner områder, vi snakker om stjerner der ikke kan ses med det blotteøje overhovedet. Men der ofte over 20 styk, hvor der 2-3 der størst. Og det er uden at flytte scope (mit sidder helt fast)

At den ikke kan lave præsis runde stjerner med en 60mm 2×2 binning passer overhovedet ikke Jesper 🙂 Jeg køre 600-700sek. jo, kan give lidt oval, men slet ikke ved eks. exp 400sek. men tror mest det er min pole der ikke er ok. Men sidst var det 100% med runde stjerner, og der fik jeg også fin tunet opsætning i guidmaster og vægten fordeling

http://www.rigorigo.dk2009-01-23 11:29:52

nive
                      Deltager
                        • Super Nova

Vægt fordelingen til autoguiding ? Er det balance i både Ra og De ? Eller er det en anden vægt fordeling . Når min nevton er 100% i vægt balance “larmer ” monteringen mere .Har I nogle tips eller erfaringer

Med venlig hilsen

Nils Vest nive2009-01-23 11:50:05

rigo
                        Deltager
                          • Super Nova

Nils, en god vægtfordeling for mit vedkommen er sådan ca. 20% tunger i bunden af scopet når den står i park / mod polaris. Og så lidt for meget vægt på vægt siden, ca 20% igen mere end alt scopet/cam til sammen. Men vægt stange skal helst ikke trækkes helt ud ca 60%, der der lige som om det bedst at vægten ind omkring center der

http://www.rigorigo.dk2009-01-23 12:00:44

holm
                          Deltager
                            • Super Giant

Rigo, det var egentlig ret iinteressant info. Det må vel i sagens natur også modvirke (en smule i det mindste) hvis ens mount tracker lidt ujævnt, altså at motorene virkelig får lov at arbejde…

nive
                            Deltager
                              • Super Nova

Hej Rigo . Tak for svaret . Hvor meget vejer dit scope , guidescope , cam og guide cam Ialt ? Det er 2 vægt klodser du har på din Montering (skywatcher ) ?

Med venlig hilsen

Nils Vest

rigo
                              Deltager
                                • Super Nova

Ja jeg tror gear/motor gerne må have lidt modstand, men ikke overbelastes. Hvis jeg sætter det hele i ligevægt, så virker det overhovedet ikke, så guider meget lidt godt.

Jeg har kun været ude få gange med mit nye udstyr, efter jeg har fået lille guidescope og nyt guidecam og skulle lige finde de rigtig guidemaster indstillinger, men her har Kim været til stor hjælp, han har fundet nogen gode tal at fylde ud med. Men vægten fordeling har ikke været helt rigtig de sidste par gange, men sidste aften tror jeg fandt mit gammel “jeg opstilling” hvor det hele bare køre som det skal. Og så er der sat mærker så man kan huske hvor det hele sad, så man ikke står og roder med det gang på gang.

rigo
                                Deltager
                                  • Super Nova

mit vejer ialt ca 9kg. med det hele på vægten.

Vægt klosser er 2 x 5kg. og en hjemmefusker fra en håndvægte på 3kg som sidder i mitten af de 2 på5kg, stangen er trukket ca 60-70% ud og det hele sidder yderest

http://www.rigorigo.dk2009-01-23 12:18:19

Viser 15 indlæg - 16 til 30 (af 131 i alt)
                                • Emnet 'Autoguide' er lukket for nye svar.