› Fora › ASTRO-FORUM › ER DU NYBEGYNDER? › Autoguide ALCCD5
- Dette emne har 10 svar og 8 stemmer, og blev senest opdateret for 11 år, 10 måneder siden af deepsky. This post has been viewed 41 times
-
ForfatterIndlæg
-
11. april 2012 kl. 08:15 #81932
deepskyDeltager- Planet
Hej alle,
Jeg skal have investeret i en autoguide, og valget er faldet på ALCCD5.
Nu er det sådan at der findes en ALCCD5 og en ALCCD5T, begge til stort set samme pris.
ALCCD5T
http://www.teleskop-express.de/shop/product_info.php/language/en/products_id/4167T-modellen er farve 3.0 mpix vs monokrom 1.3 mpix.
Er der nogen her der kan give et råd til hvilken man bør købe ?
Formålet er primært guiding som skal være optimal.
Jeg kan ikke gennemskue om det er en ulempe med farve og de flere pixels(overførsel) fremfor simpel monokrom 1 mpix.
Hygge,
Henrik11. april 2012 kl. 08:43 #81937
thommyDeltager- Giant
Helt klart monokromt! I hvert fald hvis det primært skal bruges som guidekamera. Et monokromt kamera er altid mere lysfølsomt = det er nemmere at finde en guidestjerne. Desuden har du ikke brug for farve til at guide med.
/Thommy11. april 2012 kl. 08:45 #81938
Kim ChristensenDeltager- Giant
Jeg er helt enig med Thommy, monokromt.
Mvh Kim C.11. april 2012 kl. 10:54 #81946
mstauningDeltager- Black Hole
Jeps
11. april 2012 kl. 23:11 #81980
2masDeltager- Nova
mono
13. april 2012 kl. 13:10 #82044
deepskyDeltager- Planet
Tak for svarene. UPS har lige været med pakken.
MEN lige et spørgsmål til dem der ejer en ALCCD5.
Jeg kan ikke få liv i den…der lyser en rød pære når jeg sætter den til USB porten, men pc’en popper ikke op at der er tilsluttet noget.
Har prøvet på 2 bærbare samt min stationære, og også prøvet med et andet USB kabel.
Popper jeres windows ikke når i tilslutter kameraet ?
PS. Jeg har installeret de drivere der fulgte med.
Jeg er bange for at den skal retur.
mvh
Henrik13. april 2012 kl. 14:30 #82053
chris_hDeltager- Super Nova
Har du forsøkt å kjøre den i et program, PHD for eksempel?
13. april 2012 kl. 14:31 #82054
deepskyDeltager- Planet
Jep…No camera found. Har lige snakket med TS, jeg skal bare sende den retur, så afsted til posthuset.
14. april 2012 kl. 13:19 #82098
andreas- Super Giant
har du hentet og installeret driver?
Det er lidt ticky som jeg husker det, virker ikke out of the box så vidt jeg husker det fra mit eget.
14. april 2012 kl. 14:28 #82102
mejerDeltager- Super Nova
Mener jeg kan huske noget med, at man skal installere driveren, før man sætter kameraet til.
Og hvis du starter med at sætte kameraet, til uden at have insalleret driveren, ja så har jeg i hvert fald opgivet at få den til at virke i det USB hul. Men den har kørt efterfølgende ved først driver installering, og så sluttet til en anden USB indgang.
I mit observatorium, har jeg opmærket alle USB kabler, så alle kameraer og andet udstyr altid bliver tilsluttet den samme USB indgang.
Har kommet til at bytte to engang, og det tog en hel aften, at få tingene til at virke igen, så kunne comuteren nemlig hellerikke kende noget udstyr mere.
PC er smart, men det er godt nok også lidt langhåret ind imellem.
PS: jeg tror ikke kameraet fejler noget, det er i hvert fald sjældent. Men selvfølgelig kan det lade sig gøre, at der er fejl.
26. april 2012 kl. 13:53 #82771
deepskyDeltager- Planet
Jeg opdaterer lige tråden i fald nogle kunne være interesseret i afslutningen.
TS ombyttede kameraet, den er lige kommet retur idag. Jeg satte den så til computeren , og alt virkede bare som det skulle, helt automatisk poppede windows (som den ikke gjorde før) og windows installerede så selv drivere og kameraet fungerer bare fint.
Tak, for de hurtige og gode råd.
-
ForfatterIndlæg
- Emnet 'Autoguide ALCCD5' er lukket for nye svar.