Autoguide

• Dette emne har 130 svar og 21 stemmer, og blev senest opdateret for 15 år siden af webweichel. This post has been viewed 3449 times
Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 131 i alt)
  • Forfatter

holm
    Deltager
      • Super Giant

Lidt i forlængelse af anden tråd omkring PEC og autoguide, men:

Hvad kunne man foreslå hvis man gerne vil investere i et lille guide-skop samt kamera til samme på en CG5..??

Havde tænkt på en Skywatcher StarTravel 70 eller 80 men så er der jo også de Lunatico som Henrik/QCam importerer og er 60mm nok…??

Og hvad findes der af billige kamera’er..??

Venligst

Lars

Holm2009-01-22 21:32:50

rigo
      Deltager
        • Super Nova

Lunatico 60mm er lækker og NOK! fåes ikke mere handy

rigo
        Deltager
          • Super Nova

hov! qCam5 mono eller http://www.lyra.dk/details.asp?prodid=AL-CCD5&cat=805 tror de er 100% ens

http://www.rigorigo.dk2009-01-22 21:36:09

tommyf
          Deltager
            • Neutron star

Kan man optagegennem dem Rigo? ellers kunne en lille WO66 være god som guider og optager til widefield.

rigo
            Deltager
              • Super Nova

Forresten! man skal bare lige huske at indstille den på BIN2 så guider den kanon med så lille scope. i BIN1 er stjerner ikke helt tydlige/kraftige nok til Guidemaster. Jeg har fået mit til at virke rigtig godt. Og det er en brændevide på 816mm

henrik
              Deltager
                • Nova

Ja de er vist ens.

Et sæt med en AL-CCD5 + 80mm f/5 guidescope koster 2.500.

Mht., handy er Skywatcher 80mm’eren også lettere.

Lunaticoen er nok lækrere, men du får mere lys med en 80mm end en 60mm og erfaringen rundt omkring er, at med 80mm åbning behøver du ikke engang lede efter guidestjerner; Der er stort set altid en/nogle tilpas klare stjerner i feltetHenrik2009-01-22 21:48:33

rigo
                Deltager
                  • Super Nova

Nej, Tommy, tænker ikke billedet er fladt nok med det Lunatico scope, det er kun til guide ville jeg tro, det er for ringe til gode astrofotos. Men det er de helt billige blå Skywatcher hvis også. Bruges vel mest som visuelt begynder scops.

rigo
                  Deltager
                    • Super Nova

Med den 60mm er der også ALTID stjener nok at guide på, der er jo et helt vildt felt den tager, og når man så 2BINer den så fremstår de storer på skærmen.

tommyf
                    Deltager
                      • Neutron star

Det eneste jeg er ked af med min SSAG er at jeg kun kan guide, ærgeligt
                      der ikke er drivere så jeg kunne lave lidt planet optagelser, ellers er
                      den+WO66mm et godt sæt, både til guide og til foto.

rigo
                      Deltager
                        • Super Nova

ja AL-CCD5 ville nok hade været beder, den kan filme, men SSAG kom før ikke ? Qcam kan godt “filme”

HUSK, Qcam color skal man holde snuden fra til guide.

holm
                        Deltager
                          • Super Giant

Henrik: Den Skywatcher 80mm f/5 du pludselig har fået på hjemmesiden til 895,-, er det en ny model eller hvor gemmer den sig normalt…??
                          http://www.lyra.dk/details.asp?ProdId=734guide&cat=954

holm
                          Deltager
                            • Super Giant

Rigo: Hvad er 2BIN’er..?

tommyf
                            Deltager
                              • Neutron star

Det der afholder mig fra Qcam’s er de ledninger, de 2 jeg har på SSAG er alt rigeligt, ST4 og USB.

rigo
                              Deltager
                                • Super Nova

Ja hvad er BIN1, 2, 3, det tror jeg MS beder kan svare korrekt teknisk på, han ser nok indlægget

Mogens.Bildsøe
                                Deltager
                                  • Nova

Binning betyder, at man slår flere pixls sammen, så de virker som een stor pixel. 2×2 binning betyder f.eks. at 4 pixels (2 vandret, 2 lodret) bindes sammen og fungerer som een stor pixel, der nu samler (næsten) 4 x så meget lys. Desvære nedsættes pixelopløsningen jo så også.

Mogens B

Hilsen Mogens B.

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 131 i alt)
                                • Emnet 'Autoguide' er lukket for nye svar.