Atm tubus

Fora ASTRO-FORUM ATM – BYGGEPROJEKTER Atm tubus

• Dette emne har 28 svar og 12 stemmer, og blev senest opdateret for 11 år, 1 måned siden af nive. This post has been viewed 974 times
Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 29 i alt)
  • Forfatter

nive
    Deltager
      • Super Nova

Hej Langt om længe kom jeg i gang med mit atm projekt . Det går ud på ny tubus
      til min 8″ newton .

Den bliver lavet i glasfiber. Formen til tubus er 4 træskiver hvor der monteres 22 x 22 mm trælister hele vejen rundt om
      .
      Derefter lægges noget 1mm pap ( gulvpap 500 gr .) for at få en jævn overflade .

(her er en model af formen )

Til sidst bruger jeg en 50 mm bred klar tape så den hærdede glasfiber slipper lettere .
      Nu er “pluggen” klar til 2 gange 450 gr glasfiber som mættes med polyester.

Her er resultatet efter 3 timer med spartling og slibning ..

Vægt af tubus er 1800 gr tykkelse 2 mm

Fortsættelse følger .

nive2012-08-01 13:37:08

Finn
      Deltager
        • Neutron star

Det er et stort arbejde du der har kastet dig ud i Niels, men det ser godt ud. Er det fordi din gamle tubus arbejder for meget at du laver en i glasfiber og hvor lang er den, syntes den ser meget lang ud ???

nive
        Deltager
          • Super Nova

Hej Finn . Tak Ja et stål tubus arbejder lidt . Jeg laver et glasfiber tubus som træning
          inden jeg engang i fremtiden prøver kræfter med kulfiber som er et rimeligt kostbart
          materiale i forhold til glasfiber .

Længden er den samme som stål tubus 890 mm .

Men det er nok fordi du ser på billedet med l a n g e øjne LOLWacko

nive2012-07-31 21:35:46

nive
          Deltager
            • Super Nova

Nu har jeg fået vejet stål tubus vægt ca 3 kg .Glasfiber tubus vejer 1800 gr Thumbs%20Up

morten
            Deltager
              • Super Nova

Hej Niels

Interessant projekt. Det interessante er vel hvad stivheden er. Det kan du måle ved at lægge tubus på to klodser, lægge en håndvægt i midten og måle hvor meget den giver sig på midten.

soeren
                • Main Sequence

Ser godt ud.

Info: Man kan købe kulfiber hos Biltema se:http://biltema.dk/da/Bat/Kemikalier/Glas–og-Kulfiber/Kulfibervav-30514/

mvh Søren

morten
                Deltager
                  • Super Nova

hvor mange lag skal der til pr mm tykkelse af compositet

nive
                  Deltager
                    • Super Nova

Der skal et lag til 1 mm Morten . Stivheden er meget lig med stål tubus lige umiddelbart men jeg vil da lige prøve metoden med de 2 klodser og noget vægt midtpå Thumbs%20Up .

Tak for hint til Biltema Søren . Kan dog købes til ca 1/2 pris i Tyskland

Lars Malmgren
                    Deltager
                      • Super Nova

Nive,

Kan du poste et link til din leverandør i Tyskland ?

nive
                      Deltager
                        • Super Nova

Hej Lars . Selvfølgelig , her er den Hp Textiles

nive
                        Deltager
                          • Super Nova

Hej Så blev der prøve samlet med spejlcelle , sekundærholder med spider og tubusringe.
                          Der efter skal der spejle i Thumbs%20Up . Så hvis det virker . Afmonteres igen og tubus males indvendig MAT sort . Udvendig kan jeg ikke bestemme mig for sort eller hvid .

Her er lidt billeder

holm
                          Deltager
                            • Super Giant

Nils, det ser sgu fedt ud – jeg kunne godt fristes til at erstatte min 10″

SN’s ståltubus med noget glasfiber evt. kulfiber…fedt med link’sne..

Torben Taustrup
                            Admin
                              • Neutron star

Fint arbejde Nive Thumbs%20Up

Der er ingen tvivl om, at glasfiber er et fint materiale til tubus frem for f.eks. aluminium – glasfibers termiske egenskaber er klart bedre.

Hvis man er nervøs for nedbøjning, så kan man jo lave tubus konisk fra ophængspunkt og ud mod enderne – størst diameter ved ophængspunktet forståes Big%20smile

mvh

Torben

TOC Observatory - "http://tocobs.org -14.5″ – f:4,2 Newt - Atik383 - ZWO2600-mono – SXV H9 - QHY8L-color - SkyWatcher 80 mm ED refraktor - 60 mm F:6 apocromat - TAL Apolar 125 f : 7,5.

jens.jacobsen
                              Deltager
                                • Neutron star

Hej Nils.

Det ser supergodt ud.

Men hvorfor sidder udtrækket “omvendt”? Som jeg ser det vil rullen sidde “mod nord” når du kigger mod syd på meridianen…

P.S Hvid udvendig er bedst, da det stråler langsommere om natten. Alternativt kan rød være godt. Sort er noget skidt, min C11 Ultima (sort tubus) dugger meget hurtigt til.

mvh
                                Jens

nive
                                Deltager
                                  • Super Nova

Hej Tak for kommentar . Så bliver tubus da hvidt udvendig . Som nævnt er det en prøve
                                  samling . Kan se på mit hoved spejl at coating er ved at være noget tynd. Ouch
                                  Nogen der har forslag til hvor man skal sende sit spejl hen for at blive re-coatet .?

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 29 i alt)
                                • Emnet 'Atm tubus' er lukket for nye svar.