ATM Mobil Montering.

Fora ASTRO-FORUM ATM – BYGGEPROJEKTER ATM Mobil Montering.

• Dette emne har 20 svar og 8 stemmer, og blev senest opdateret for 8 år, 5 måneder siden af johnny. This post has been viewed 523 timesb. This post has been viewed 523 timesa. This post has been viewed 523 times
Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 21 i alt)
  • Forfatter

johnny.b.a
    Deltager
      • Super Giant

Hej Folkens

Så er der igen nyt fra ATM fabrikken, denne gang har jeg bygget en mobilmontering
      til min 6 tommer newton. Trefoden er den samme jeg bruger til min P-mount.
      Monteringen er bygget efter Richard Barrys beskrivelse i bogen “Build your own telescope”
      på side 139 , jeg har så skaleret målene til 6 tommeren. Kan man kalde det retro ATM? det
      er ihvertfald sjovt at bygge Smile

Akserne kører på teflon og melamin hvilket giver en silkeblød gang når de drejes, yderst
      behagelig at betjene.

Next up , mobilmontering til 10 tommeren.

EDIT: Jeg bemærker lige at søgeren ikke er monteret på billederne, jeg bruger en
      rødpunktsøger til info.

Mvh
      Johnny

Johnny B A2015-02-22 10:13:07

astrojensen
      Deltager
        • Neutron star

Nydeligt, men hvorfor ikke en traditionel dobsonian, så du kunne få okularet ned i en højde, hvor du kunne sidde ned og observere?

Eller har det noget med din signatur at gøre?

Jeg selv finder, at jeg ser mere end 1,5 mag svagere stjerner og objekter, når jeg sidder ned. Det svarer til en fordobling af aperturen.

Thomas, Bornholm

johnny.b.a
        Deltager
          • Super Giant

Hej Thomas

Jeg ville faktisk have bygget en ny trefod til siddehøjde men skød idéen fra mig da jeg jo
          har den anden. Hvis man kan hente hele 1,5 mag ved at sidde ned som du nævner så skal
          jeg helt sikkert kikke på det igen, en trefod kan jo bakses sammen på en eftermiddag.

Mvh
          Johnny

Johnny B A2015-02-22 10:57:47

store.bjoern
          Deltager
            • Giant

Flot stykke håndværk!

johnny.b.a
            Deltager
              • Super Giant

Tak for det Bjørn Smile

Mvh
              Johnny

astrojensen
              Deltager
                • Neutron star

Hvis man kan hente hele 1,5 mag ved at sidde ned som du nævner, så skal jeg helt sikkert kikke på det igen.

Det er utrolig vigtigt, at have det bekvemt ved teleskopet, når man observerer. Det kræver stor koncentration at observere og kroppen bruger faktisk en del hjernekapacitet på at holde kroppen i balance, når man står op. Derfor giver det meget, når man kan sidde ned, simpelthen fordi, der bliver frigivet hjernekapacitet! Hovedet og øjnene bevæger sig så heller ikke så meget, hvilket giver yderligere en hel del.

Man må heller ikke undervurdere ergonomien i okularerne, at have det lunt og godt, ikke være sulten og alt for træt, etc.

Thomas, Bornholm

store.bjoern
                Deltager
                  • Giant

Det lyder meget fornuftigt, Thomas, du kunne lave en zen-guide til astronomi 😉

astrojensen
                  Deltager
                    • Neutron star

Har jeg overvejet!

Thomas, Bornholm

johnny.b.a
                    Deltager
                      • Super Giant

Takker for “zen” tips Wink Jeg kan iøvrigt tilføje at 10 tommeren får en Dobson som
                      mobilmontering, den er allerede fremstillet men mangler de sidste penselstrøg maling, og
                      så skal der jo lige nyt alu på spejlet.

Mvh
                      Johnny

viggo.t
                      Deltager
                        • Super Giant

Hej Johnny.

Smukt stykkre ATM arbejde. Og ja, det er skønt at bakse med tingene selv. Nærmest uundværligt.

Thomas: Du har ganske ret. Man skal have kroppen helt i ro før man kan koncentrere sig 100% om okularet. En stol med to gode armlæn som støtte eller en støttestok er guld værd ,hvis man vil drive det sidste ud af både kikkerten og hjernen. Også at holde vejret (ikke for længeTongue) kan sommetider hjælpe.

Bruger man prismekikkert er det gift for ydeevnen at stå op.

mvh Viggo

Viggo T2015-02-22 17:07:52

Torben Taustrup
                        Admin
                          • Neutron star

Nydeligt design Johnny Thumbs%20Up

mvh
                          TOrben

TOC Observatory - "http://tocobs.org -14.5″ – f:4,2 Newt - Atik383 - ZWO2600-mono – SXV H9 - QHY8L-color - SkyWatcher 80 mm ED refraktor - 60 mm F:6 apocromat - TAL Apolar 125 f : 7,5.

johnny.b.a
                          Deltager
                            • Super Giant

Hej Viggo og Torben

Mange Tak Smile

nive
                            Deltager
                              • Super Nova

Hej Johnny . Flot Atm montering . Thumbs%20Up Jeg har selv rodet lidt med en dobson base til min 8″
                              men mangler at få fremskaffet noget teflon . Har du evt et link hvor du købte teflon ?

johnny.b.a
                              Deltager
                                • Super Giant

Hej Nils

Mange tak Smile
                                Jeg har desværre ikke et link til indkøb af teflon, jeg købte en plade af en på Persons
                                forum for mange år siden, ja helt tilbage i 2001-2002 tror jeg det var. Det er ret dyrt
                                jeg mener jeg gav 200kr for ca 10×15 cm 6 mm tykt. Jeg har ikke ret meget tilbage så
                                hvis du finder noget må du endelig poste et link. Jeg fik det helt rigtige teflon dengang
                                akserne på min dob kører rigtigt fint, fuldstændig smørblødt i bevægelsen.

Mvh
                                Johnny

jens.jacobsen
                                Deltager
                                  • Neutron star

Hej Johnny.

Flot arbejde.

Når du kommer så langt, så prøv lige at lave en stjernetest af 10″eren. Det kan man sagtens uden aluminium på.

mvh
                                  Jens

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 21 i alt)
                                • Emnet 'ATM Mobil Montering.' er lukket for nye svar.