ATM – Foucault-tester spørgsmål

Fora ASTRO-FORUM ATM – BYGGEPROJEKTER ATM – Foucault-tester spørgsmål

• Dette emne har 17 svar og 5 stemmer, og blev senest opdateret for 7 år, 1 måned siden af Lars Malmgren. This post has been viewed 1557 times
Viser 3 indlæg - 16 til 18 (af 18 i alt)
  • Forfatter

Lars Malmgren
    Deltager
      • Super Nova

Hej Bent,

Ja, det er netop et af de programmer, som jeg skal have kikket nærmere på.
      Billedeserien viser egentligt metoden fint. Han indstiller testeren, så kniven går ca ½ ind i lysgangen. Dermed formørkes den ene ½-del af spejlet.
      Nu røres knivsæggen ikke i sin sideværts position !
      Han starter indenfor ROC og tager så et billede. Rykker kniven f.eks. 1 mm væk, altså mod ROC og tager så et billede mere. Sådan forstsættes indtil ROC er nået.

Men der er beskrevet en lignende metode i en gammel tråd på CN, hvor billederne behandles i photoshop.
      Det program du linker til gør nok det samme eller noget meget lignende.
      Det er noget med at der for hvert billede laves en kopi, som spejles horisontalt. De de af hinanden spejlede billeder “trækkes fra hinanden”, hvilket gør, at gråtoner, der er ens fremstår sorte eller meget mørke, og resten er gråt.
      Det er så den sorte/meget mørkegrå ring, der definerer zonen, og hvis hver billede er taget med samme størrelsesforhold, så kan vi måle på billedet.
      Dvs. vi kan afgøre den ydre og indre grænse for zonen. Og brændvidden har vi, da vi kan tælle hvor mange billeder vi er fra ROC. Og med fast interval er det bare simpel regning.
      Til slut tastes tallene ind i FigureXP eller lignende program, der beregner afvigelsen fra f.eks. en parabol + lambda, strehl osv.

Giver den forklaring mening ?

Bent, du blev da færdig med dit spejl, ikke ?
      Det kunne være hyggeligt, hvis du kunne/ville deltage på en ATM-dag en eller anden gang.
      Der er jo ikke så mange spejlslibere, desværre Smile

jens.jacobsen
      Deltager
        • Neutron star

Hej Lars.

Pudsigt, jeg syntes ikke jeg havde nogle problemer med at lave konsistente og gentagelige målinger på min astrograf. Det er et 210 mm spejl, på f3.5 som jeg sleb og polerede i workshoppen hos Allan. Det var egentligt ganske ligetil

Da jeg tog focougrammer af dette spejl, med et gammelt Nikon Coolpix 4500 så det sådan ud:

Kun den alleryderste del af spejlet kunne ikke blive belyst på kamerabilledet, men visuelt syntes jeg nu det gik godt…

Iøvrigt kunne denne astrograf give disse billeder (med en Baader coma korrektor)

Med Canon 350, første skud:

M27 med samme kamera:

Teleskopet er et bæst at kollimere, men med lidt øvelse blev det bedre. Med SXVR-H16 kamera fik jeg disse af M13:

Her med MPCC:

Og til sammenligning, uden:

Jens.Jacobsen2017-01-31 23:02:03

Lars Malmgren
        Deltager
          • Super Nova

Hej Jens,

Visuelt går det nogenlunde, men jeg synes det er ret svært med couder masken.
          Måske med mere øvelse.

Forskellen ligger i vores testere.
          Din er mere kompakt, det er lettere at komme tæt på kniven.
          Så tror jeg også, at det er en stor fordel at kunne zoome med dit coolpix kamera.
          Derfor også mit ønske om at prøve at sætte et zoom objektiv på mit lille firefly cam.

Min tester er lidt “løs i leddene”, jeg står foroverbøjet, da mit setup ikke pt giver mulighed for at komme ned i siddestilling, og så har jeg et bræddegulv, der giver sig, når jeg står og flytter vægten mellem benene.
          Mange små ting, der rotter sig sammen imod mig Ouch

Jeg overvejer at bygge en anden foucault tester. Jeg har også stumper til et Bath interferometer. Og en Ross null-test. Jeg kunne også nøjes med at bruge Ronchi-testen evt sammen med Ross-null.
          Der er flere veje at gå, og ting der kan optimeres. Det skal nok lykkes!

Viser 3 indlæg - 16 til 18 (af 18 i alt)
        • Emnet 'ATM – Foucault-tester spørgsmål' er lukket for nye svar.