› Fora › ASTRO-FORUM › ATM – BYGGEPROJEKTER › ATM – Foucault-tester spørgsmål
- Dette emne har 17 svar og 5 stemmer, og blev senest opdateret for 7 år, 1 måned siden af Lars Malmgren. This post has been viewed 1556 times
-
ForfatterIndlæg
-
11. januar 2017 kl. 23:24 #156459
Lars MalmgrenDeltager- Super Nova
Jeg bøvler lidt med min foucault-tester.
Egentligt tror jeg ikke, at der er nogen fejl på testeren, men blot at lyset fra LED’en ikke spredes nok til at dække hele spejlet, som jeg tester.Det jeg oplever, er en form for kidney-bean effekt.
Det minder i hvert fald om det.Jeg skal have øjet meget tæt på knivsæggen for at se spejlet fuldt belyst.
Når jeg så flytter kniven ind i lysgangen, så virker det som om lyskilden hopper og danser rundt.
Det ses som om en fuld dværg står og lyser på spejlet med en lygte. Han slingrer og lygten lyser nu halt på spejlet, så helt, så slet ikke, så tilbage igen osv osv.
Det er lidt overdrevet, men alligevel passende beskrevet.Det skyldes selvfølgelig, at jeg ikke kan holde mit hoved og øje 100,0 % stille, mens jeg justerer på testeren og kikker samtidigt.
Effekten gør det ret anstrengende at foretage testen, og det fordrer ikke kvaliteten af resultatet, desværre.Spejlet er ret hurtigt, f/3.45, så lyskeglen, der returneres fra spejlet er meget stejl (hedder det det?)
Men lyset udsendt fra LED’en er jo også med en forholdsvis lille vinkel, så jeg tænker, at med den relativt korte distance til spejlet (R=1754 mm), så dækker LED lyset måske kun lige akkurat spejlet.Nu tænker jeg så: Kan det hjælpe at sætte en lille sprede-linse foran LED’en, så lyset fra LED’en dækker et område større end spejlet?
Et bonusspørgsmål: Sagitta for så hurtigt et spejl er betydelig, > 4,5 mm. Måles ROC på midten af spejlet, altså “i bunden af skålen” eller på kanten eller 70% zonen, eller et gennemsnit??
11. januar 2017 kl. 23:45 #156460
jens.jacobsenDeltager- Neutron star
Hej Lars.
Lad os få et billede af testeren, især knivsæg og LED’en.
Min LED er slebet flad, det er således en diffus lyskilde på ca 5 mm diameter. Jeg bruger den såkaldte “slitless” type.
Når du måler ROC fra knivsæggen, så er det ligemeget hvor på spejlets overfalde du måler fra. Kant og centrum måler det samme. Jeg syntes det er lettere at måle fra kanten
Med et spejl på f/3.45 så er du på grænsen til det mulige med foucault. Der er Ross og/eller Ronchi nok bedre.
mvh
Jens11. januar 2017 kl. 23:47 #156461
Frank LarsenModerator- Super Nova
Den led du bruger – har den flad eller linseformet top?
Dem med linseformet top har ikke nødvendigvis et uniform strålingsmønster. Så når du fører kniven ind kommer der nogle variationer. Leden du bruger skal vel principielt også være meget lille – tænker at lyskilden helst skal være punktformig.
Jeg har nogle meget små smd led’r der er linseløse og meget kraftige. Jeg kan godt lodde et par ledninger på en og sende dig.
Med et stort stykke papir bør du kunne afgøre om hele spejlet lyses op (tag et billede med DSLR)
Edit: der krydsede jeg lige Jens der selvfølgelig er eksperten.
Men hvad er fordelen ved at lyskildens udstrækning er så stor?
FrankLarsen 2017-01-11 22:52:09 12. januar 2017 kl. 00:04 #156462
Man bruger en standard 5 mm LED i en slitless tester.
Knivsæggen (som er lige) bruges i “double pass” dvs den skærer både det sendte og det modtagne lys, således den danner en “virtuel spalte”Tegningen her forklarer princippet:
http://webspace.webring.com/people/us/scopedrive/ftester.htmKnivsæggen skal helst ikke være skarp, lad endeligt være med at bruge et barberblad. Man kan skære sig forfærdeligt på det i mørket, og man har øjet+ ansiget ganske tæt på. Jeg bruger et tyndt (1mm tykt) stykke nysølv.
mvh
Jens12. januar 2017 kl. 00:15 #156463
Hej Jens,
Min tester er også en slitless moving source type.
Kniven skærer båden LED-lyset og det modtagne.Jeg bruger en rigtig kniv, da jeg synes, at det giver det bedste billede.
Har før brugt en tynd metalplade, men kanten var i denne sammenhæng en anelse ru, og det gav underlige diffraktionseffekter.
Jeg er bekendt med faren ved en skarp genstand tæt ved øjet. Jeg tester kun helt alene og uden forstyrrelser
Jeg må prøve at eksperimentere med andre former for knivsægge, for helt for sjovt er det ikke.Her er et billede af testeren forfra.
Jeg har gratings til en ronchi-test. Jeg ville faktisk lave sådan en test her i aften.
Ross-testen har jeg stumper til, men det kniber med plads, da jeg har tænkt mig en form for optisk skinne, så det letter opsætning.12. januar 2017 kl. 00:16 #156464
Åh ja, LED’en er slebet som Jenses, flad i toppen.
Jeg har tidligere fortrukket en helt normal LED uden sabotage udført på den12. januar 2017 kl. 00:18 #156465
Angående måling af ROC, så er der jo 4,5 mm forskel på midten og kanten af spejlet.
Det er ret meget, når jeg gerne vil kunne måle med 1 mm nøjagtighed.Og det går egentligt ok, jeg er bare usikker på og konventionen er at måle det ene eller andet sted…
12. januar 2017 kl. 00:30 #156466
Blå lys syntes jeg giver et “uroligt” billede, jeg foretrækker en grøn diode, af den type der ligger omkring 550-570 nm. Men det er smag og behag.
mvh
Jens12. januar 2017 kl. 00:34 #156467
Jeg har et potentiometer på, så jeg kan skrue op og ned for styrken.
Det virker fint, synes jeg.12. januar 2017 kl. 09:35 #156469
Torben TaustrupAdmin- Neutron star
Var der ikke en, som på et tidspunkt foreslog, at man kan bruge en
lysleder som punktformig lyskilde?
TOC Observatory - "http://tocobs.org -14.5″ – f:4,2 Newt - Atik383 - ZWO2600-mono – SXV H9 - QHY8L-color - SkyWatcher 80 mm ED refraktor - 60 mm F:6 apocromat - TAL Apolar 125 f : 7,5.
12. januar 2017 kl. 12:21 #156478
Torben Taustrup wrote: Var der ikke en, som på et tidspunkt foreslog, at man kan bruge en
lysleder som punktformig lyskilde?
Jo, det gør Jens på hans tester.
Jeg har faktisk en stump lysleder, som jeg kan prøve.I mellemtiden har jeg fået afgjort, at min LED fint belyser hele spejlet.
Dog virker det som om, at den ikke laver et jævnt lys. Måske er det det, som driller.
Ellers er det sandsynligvis blot fordi, at spejlet er så hurtigt, at det helt enkelt er på grænsen af, hvad der kan lade sig gøre at teste med en foucault-tester.Jeg fik også lavet nogle ronchi-tests.
Jeg lægger nogle billeder op i aften.Spejlet ser ud til at have en turned-down-edge på den aller yderste kant + en top på midten og en lidt lavere zone lige udenfor denne top.
Det lyder slemt, men det tror jeg nu ikke, da spejlet “nuller” pænt ensartet over hele fladen, hvilket betyder at figuren er tæt på sfærisk.Jeg tænker, at der skal laves lidt “blending strokes” for at fjerne zoner og udglatte ruhed endnu mere.
Og så kan figureringen så småt begynde.Det skal nok blive et eventyr ved f/3,45 og målet er hyperbol med c = -1,25
12. januar 2017 kl. 13:18 #156479
Torben TaustrupAdmin- Neutron star
Det lyder spændende Lars
Jeg har lige regnet ud, at det er et 10″ spejl du gnubber på – gnubba
på norsk.
Du havde jo ikke skrevet noget om spejldiameter
mvh
Torben
TOC Observatory - "http://tocobs.org -14.5″ – f:4,2 Newt - Atik383 - ZWO2600-mono – SXV H9 - QHY8L-color - SkyWatcher 80 mm ED refraktor - 60 mm F:6 apocromat - TAL Apolar 125 f : 7,5.
31. januar 2017 kl. 14:49 #157238
Hej alle,
Jeg kæmper stadig med at teste det 10″ f/3,45 spejl, som jeg arbejder på.
Jeg har fundet et lille Point Grey FireFly s/h kamera frem af gemmerne, som jeg vil bruge til at erstatte mit øje (=ingen snitsår på hornhinden) samt at kunne løbende gemme de målinger jeg laver.
På den måde kan jeg sammenholde de forskellige poleringsmetoder med ændringerne, der sker på glasset (variationer af strøg, dvs. længde, sideværts bevægelse (zig-zag) osv).Ok, det virker relativ enkelt med en Ronchi test (den med linjer, der buer mere eller mindre).
Men med foucault testen kniber det med at kunne gentage et godt resultat.Problemet består i, at
- Kameraet er pt tapet på testeren. Det går ikke, kameraet skal sidde fuldstændig stabilt og samme sted fra test til test.
- Pga. at spejlet er f/3,45, så skal kameraet heeelt op til knivsæggen, for at kunne “se” hele spejlet belyst. Jo længere fra kniven, jo mere ser det ud, som om spejlet har en mørk ubelyst kant.
Ad 1) kræver en let ombygning af testeren. Kameraet har heldigvis nogle M4 skruehuller, som kan bruges.
Ad 2) Her er der jo en naturlig grænse. Når linsen er helt op ad knivsæggen, så kan den jo ikke komme længere. Det må være den fysiske grænse for en foucault test. Jeg har tænkt mig at prøve at montere en zoom linse på kameraet. Kan man zoome ind på billedet? det skal prøves.
Så mit spørgsmål til jer er: Hvilken zoom linse kan i anbefale?
Den skal passe til M12 (web-cam agtig skrue-montering) eller CS mount.
Jeg har selv kik på denne her >>
Lars Malmgren 2017-01-31 14:18:00 31. januar 2017 kl. 16:38 #157240
Ovenstående udfordringer giver mig en del bøvl med at udføre foucault testen med en Couder maske.
Som jo bruges til at måle brændvidden af de forskellige zoner på spejlet, som igen bruges til at afgøre om spejlet er parabolsk (conic constant, c = -1, eller har anden c værdi).Derfor har jeg studeret muligheden i at arbejde med en virtuel couder maske.
Hvad betyder det så?Jo, man kan lave et stribe foucault-grammer (billede “resultatet” af en foucault-test).
Mellem hvert billede flyttes knivsæggen langs den optiske akse, altså i længderetningen.
Dvs for hvert step, så flyttes knivsæggen et fast specificeret afstand længere væk fra ROC.Det betyder at skygge-afbildingen på spejlet ændrer sig en smule fra billede til billede.
Det kan man så analysere med et simpelt lille billedebehandings-trick.Fordelen er, at der er en del mere lys at arbejde med, da hele spejlet reflekterer og ikke kun hullerne i couder-masken. Desuden kan man relativt enkelt arbejde med ret mange zoner, reelt bestemt af hvor lidt man kan flytte knivsæggen i hvert step.
Spejlets f-tal har også betydning, da det er med til at afgøre forskellen mellem den største brændvidde-forskel mellem zone 0 (midten) og sidste zone (kanten).
I praksis kunne det være 10-20 zoner, hvor man normalt arbejder med 4-7 zoner.
Sidst men ikke mindst så lader man computeren sammenligne gråtonen mellem højre/venstre side, i stedet for at gøre det visuelt.
Testen bliver altså mere kvantitativ og mindre subjektiv.Ulempen er, at man skal rigge computer og kamera op hver gang + en del databehandling på en del billeder bagefter.
Får man så bedre og mere nøjagtige tests ud af det??? Tjaaa…
Men det skal prøvesEn bedre og mere detaljeret beskrivelse kommer, når jeg har lidt mere tid…
31. januar 2017 kl. 18:44 #157249
bentlDeltager- Planet
Hej Lars
Jeg kiggede for noget tid siden på et tilsvarende setup, men kom aldrig helt i mål. Jeg brugte et alm. spejlrefleks, men det var også på en 8″ f4,8, så ikke helt så skrappe krav til, hvor tæt den kommer på kniven.
Til databehandling fandt jeg denne her:
http://foucault.sourceforge.net/
Ser frem til høre mere. Så kan det jo være, jeg bliver fristet tit selv at tage det op igen
BentL 2017-01-31 17:44:40
mvh
Bent -
ForfatterIndlæg
- Emnet 'ATM – Foucault-tester spørgsmål' er lukket for nye svar.