ATM – fokusering med motor

Fora ASTRO-FORUM ATM – BYGGEPROJEKTER ATM – fokusering med motor

• Dette emne har 11 svar og 5 stemmer, og blev senest opdateret for 10 år, 1 måned siden af alan. This post has been viewed 227 times
Viser 12 indlæg - 1 til 12 (af 12 i alt)
  • Forfatter

alan
    Deltager
      • Super Giant

Hej

Julen har givet mig en masse tid i værkstedet, så et jeg har bygget et lille fokuseringssystem op til min SCT’er.

Jeg har lagt lidt billeder + lidt forklaring ind på min hjemmeside,

http://www.taifun-obs.dk

Mvh Alan

nive
      Deltager
        • Super Nova

Flot Atm Approve

alan
        Deltager
          • Super Giant

ASCOM og Arduino

Så blev fokuseringssystemet færdig, men efter at have læsts Mortens indlæg vedr. FokusMax så melder behovet sig for en ASCOM driver til enheden. Når jeg Googler emnet, kan jeg se at det er muligt hvis driveren programeres i Visual Basic.

Er der nogen her der har erfaring med at gøre et Arduino projekt ASCOM kompatibelt?

mvh Alan

nive
          Deltager
            • Super Nova

Hej Allan . Stargazers lounge har lavet en Yahoo groups som er rent guld for atm motor fokus også via Ascom . Her er et par link .

SGL yahoo group

Stargazer lounge atm tråd

Har fusket lidt med Stepper motor og arduino og brugt Sgl software . Lidt en stejl indlærings kurve for mig da det var ca 25 år siden jeg roede med elektronik men nu virker det fint .
            Har dog ikke endnu få lavet nogle v-curves ..

nive2014-01-15 22:42:29

Torben Taustrup
            Admin
              • Neutron star

Hej Alan

Interessant projekt. Nu ved jeg ikke, hvor følsomt et SCT er for temperaturændringer mht. fokus. Hvis det er, så kunne man måske kombinere fokuseringsenheden med en temperaturføler ?

Display skal vel skrive “FINFOKUS” og ikke “FIN FOKUS”

mvh

Torben Torben Taustrup2014-01-15 23:12:51

TOC Observatory - "http://tocobs.org -14.5″ – f:4,2 Newt - Atik383 - ZWO2600-mono – SXV H9 - QHY8L-color - SkyWatcher 80 mm ED refraktor - 60 mm F:6 apocromat - TAL Apolar 125 f : 7,5.

alan
              Deltager
                • Super Giant

Godmorgen.

Du har helt ret, Torben. – men ordet FINFOKUS er utroligt grimt. Jeg vil overveje en bindestreg FIN-FOKUS.

Mht. til temperaturændringen, har tanken strejfet mig, men hvor måler man henne på en SCT? Jeg ville være ked af, at skulle bore et hul i teleskopet.

I øvrigt, tak for linkene. Jeg vil gå lidt i dybden med opgaven her i den kommende weekend.

Mvh Alan

Lars Malmgren
                Deltager
                  • Super Nova

Hvis din SCT er med metal-tubus, så ville jeg måle der, da det jo er sammentrækningen af tubussen, der er den primære kilde til fokus-skiftet…

Torben Taustrup
                  Admin
                    • Neutron star

Hej Alan

Jeg mener det samme som Lars mht. tubustemperatur.

Du kan selvfølgelig også skrive “fine focus” – så er det problem løst Wink

mvh

Torben

TOC Observatory - "http://tocobs.org -14.5″ – f:4,2 Newt - Atik383 - ZWO2600-mono – SXV H9 - QHY8L-color - SkyWatcher 80 mm ED refraktor - 60 mm F:6 apocromat - TAL Apolar 125 f : 7,5.

alan
                    Deltager
                      • Super Giant

Hej igen

Hvor meget drejer de her temperaturforandringer sig om, flytter det fokus x/100 mm eller er vi helt nede i x/1000 mm?

Når min nye motor kommer vil de 30mm, som min Crayford kan vandre, blive delt i 4800 step. Det giver en opløsning på 0,006 mm/step. Fokus forandringen er formodentlig større, men hvor meget taler vi egentlig om?

I øvrigt blev teksten skiftet ud med “Crayford”

Mvh Alan

alan
                      Deltager
                        • Super Giant

På en tysk side står der:

(http://www.astrocom.de/TCF-S+motorischer+Fokussierer+2+Zoll.htm=

Die Lage des Brennpunktes kann sich bei den handelsüblichen Schmidt-Cassegrains mit Aluminium-Tubus um bis zu 0,25mm pro °C Temperaturänderung verschieben.

0,25mm/grad C det er da alligevel en del.

Alan

nightsky
                        Deltager
                          • Neutron star

Hej Allan

Jeg har forsøgt med temperaturstyring på en alu-tube, ikke helt trivielt. De 0,25 mm. pr grad er nogenlunde korrekt, men så vidt jeg husker var det ikke helt lineært.

Mine Arduino projekter inkl. fokusstyring er alle ASCOM kompatible. Som Nils skriver er det nemmeste at kigge i Yahoo SGL gruppen og adaptere den kode de har der. Burde ikke volde besvær.

Driver test

En af de første versioner af det grafiske interface

Et par gamle videoer fra udviklingsarbejdet.
                          http://www.nightsky.dk/Astronomi/atm/Arduino/FocuserControl/lcd_display_running.wmv
                          Temperatur sensorer har været i drift længe.

http://www.nightsky.dk/Astronomi/atm/Arduino/FocuserControl/dial_encoder_running.wmv
                          Jog wheel er ikke bygget i et ordentlig hylster endnu.

alan
                          Deltager
                            • Super Giant

Tak for info.

Jeg nørder igennem i weekenden

Alan

Viser 12 indlæg - 1 til 12 (af 12 i alt)
                          • Emnet 'ATM – fokusering med motor' er lukket for nye svar.