› Fora › ASTRO-FORUM › ATM – BYGGEPROJEKTER › ATM-dag
- Dette emne har 4 svar og 4 stemmer, og blev senest opdateret for 5 år siden af Torben Taustrup. This post has been viewed 1170 times
-
ForfatterIndlæg
-
7. april 2018 kl. 23:10 #317524
jens.jacobsenDeltager- Neutron star
Hejsa.
Tak til Torben og Anette for at lægge hus til en dejlig og inspirerende ATM dag.
Det er altid hyggeligt at mødes i venners samvær, og få en masse god inspiration til nuværende og kommende ATM projekter.Også fantastisk spændende at se den store sorte tubus som skal rumme TOC14 spejlet. Det kan ikke undgå at blive godt!
mvh
Jens8. april 2018 kl. 14:05 #317530
nightskyDeltager- Neutron star
Bestemt en god dag, med masser af indtryk. Det bliver så spændende at følge TOC projekt blive realiseret, for i det projekt tror jeg ikke der bliver sprunget over hvor gærdet er lavest.
Bliver spændende om min lille opgave med ADC kalkulationen bliver løst og jeg fik brændstof til at forsætte med mine Wifi fokusstyringsprojekter m.v. Vi fik også en bunden opgave med at finde på motorstyring på ATT messen i maj til endnu et ATM projekt, herligt.
8. april 2018 kl. 18:38 #317537
RudiDeltager- Neutron star
Rart at høre at I hyggede jer, ville rigtig gerne have været med.
/Rudi B. Rasmussen
9. april 2018 kl. 22:05 #317543
Torben TaustrupAdmin- Neutron star
Hej folkens
Ja, tak for besøget i TOC Observatory. Disse møder er altid meget inspirerende.
Her er lige et udtræk.Kim Lang:
I 2017 besluttede jeg mig for til at opgradere til et større teleskop. Alle dele er nu sat op i observatoriet.
Jeg vil gerne fortælle om design fasen.
Følgende fem kriterier har været styrende for designet af det teleskop der nu står i observatoriet:1) Den chip med højst mulig lysfølsomhed. Et Moravian G2-3200 kamera blev valgt.
2) En montering med meget gode tracking- og pointing egenskaber. En Mesu-200 blev valgt.
3) En Newton der samler mest mulig lys. En 14” f/4.5 i kulfiber tubus blev valgt.
4) Hele observatoriet skal kunne arbejde autonomt og gennemføre et planlagt observationsprogram.
5) Et budget på maksimalt 200.000 kr.Mine første erfaringer med monteringens stærke og svage sider; afbalancering, pointing og tracking.
Diverse tests af systemets optiske ydeevne er udført: billedskarphed, field curvature, astrometrisk og fotometrisk ydeevne.
Kollimering af Newton teleskopet.
Teleskopets dele er velkonstruerede og solide men det var sjusket samlet fra leverandørens side.
Kan fortælle om hvordan jeg fandt ud af, og korrigerede for, at udtrækkets akse ikke var korrekt indstillet. Har konstrueret nogle kollimeringsværktøjer og anvendt en auto kollimator fra CatsEye med godt resultat.Lars Zielke:
Kan evt. fortælle om fremdrift af Ultimate Newton. PT. er jeg ved 3D printe dele til primærcellen ud, har skrevet ny ASCOM driver til fokuser og kollimering, kigger på lydløse stepper drivere, lidt om USB hub m.v.TOC:
Vi vil fortælle om vores nye teleskopprojekt, hvor vi er i gang med en ny tubus i kulfiber. Flere af hoveddelene skal være i kulfiber. Vi vil fortælle lidt om vores produktionsmetoder, og vise forskellige emner frem.
Sidste år til mødet hos Lars, havde vi vores ufærdige gaffel med. Nu vil vi godt fremvise den færdige gaffel.Hvis der er stemning for det – og tid, så vil jeg godt vise nogle billeder fra ASIM-projektet.
Derudover viste Svend sin holder til en ækvatorialopstilling frem. Den kan også indstilles til alt/az
Der kommer også lige nogle billeder.
TOC Observatory - "http://tocobs.org -14.5″ – f:4,2 Newt - Atik383 - ZWO2600-mono – SXV H9 - QHY8L-color - SkyWatcher 80 mm ED refraktor - 60 mm F:6 apocromat - TAL Apolar 125 f : 7,5.
Vedhæftninger:
Du skal være logget ind for at få adgang til vedhæftede filer.
18. februar 2019 kl. 10:21 #320551
Torben TaustrupAdmin- Neutron star
Skal der være ATM-dag i år?
mvh
TorbenTOC Observatory - "http://tocobs.org -14.5″ – f:4,2 Newt - Atik383 - ZWO2600-mono – SXV H9 - QHY8L-color - SkyWatcher 80 mm ED refraktor - 60 mm F:6 apocromat - TAL Apolar 125 f : 7,5.
-
ForfatterIndlæg
- Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.