› Fora › ASTRO-FORUM › ATM – BYGGEPROJEKTER › ATM: 10 astrograf spejlslib
- Dette emne har 73 svar og 8 stemmer, og blev senest opdateret for 9 år, 9 måneder siden af Lars Malmgren. This post has been viewed 1951 times
-
ForfatterIndlæg
-
27. januar 2014 kl. 21:28 #113437
henrik.schneiderDeltager- Nova
Sådan
27. januar 2014 kl. 22:50 #113441
jens.jacobsenDeltager- Neutron star
Hej Lars.
Det ser da fint ud! Og jeg ser du har fanget ideen med den halve afblænding af lysdioden. Jeg oplever også at kameraet skal ganske tæt på kniven. Jeg bruger mit trofaste, gamle Nikon Coolpix 4500, som har et “drejeligt objektiv”. Det er rigtig godt til focougrammer.
Angående spejlet, så kunne man komme til at tro at der er en begtern i den yderste 80-90% zone, som mangler eller blot er lidt lav? Den ring du har rundt kan godt være svær at komme af med igen, hvis man ikke fanger den i opløbet.
Iøvrigt, så har jeg brugt en del tid på “lap-maintenance” søndag og her til aften. Jeg har presset og poleret lidt, og presset igen. Nu er lappen ved at opføre sig ordentligt. Pudsigt nok nu når begen er ved at løbe sammen… Jeg lader den være… Det siger Mel godt kan gå.
mvh
Jens27. januar 2014 kl. 23:21 #113444
Lars MalmgrenDeltager- Super Nova
Hej Jens,
Ja, det var vist en kombination af den ½ diode + afstanden mellem kniv og diode, der gjorde det.
Men jeg synes stadig, at det var lettere at “se” på spejlet med din tester af en eller anden grund…De tern der kan ses, er jeg næsten helt sikker på stammer fra stencil-testen.
Visuelt er der også en ganske svag rest af tus-stregen.Ang. ringen så kan det være jeg skal polere lidt med toolen øverst.
Jeg har indtil videre kun poleret MOT.Lars Malmgren 2014-01-27 22:22:30 27. januar 2014 kl. 23:41 #113446
Hej Lars.
Lad endeligt være med at polere TOT, det kan give ridser. Alt skidtet i lappen kommer nu ned i poleringen….
mvh
Jens28. januar 2014 kl. 00:04 #113447
Ok, jeg prøver med nogle længere strøg så…
30. januar 2014 kl. 23:43 #113500
Så er der lidt nyt fra slibeværkstedet.
Det lykkedes jo at få lavet et foucogram forleden.
På dette “skygge-foto” af spejlets overflade kan det ses, at der er en let forhøjet ring lidt inden for kanten.
Som Jens skriver, så kan den være svær at slippe af med igen.Derfor har jeg poleret med lange strøg for at “angribe” den yderste del at spejlet.
Dvs et lige strøg, center-over-center, med en amplitude på 1/2 spejldiameter.
Dette strøg bruges til at fjerne en turned-up-edge, TUE.
Amplitude på 1/2D (D=spejldiamter) betyder, at spejlet skubbes henover toolen, sådan at højst 1/4D hænger ud over kanten på toolen.Omvendt har vi det korte strøg, 1/4D center-over-center, som bruges til at rette en turned-down-edge, TDE.
Og det normale strøg er 1/3D center-over-center. Dette strøg arbejder ca lige meget på kanten som på midten.
Altså blot ved at ændre længden på strøget, kan vi bestemme hvorfra vi polere glasset af.På en 10″ svarer 1/4D til ca 63-64mm. Og standard-strøgets 1/6D overhæng svarer til ca 43mm.
For at holde styr på længden af strøgene har jeg tegnet disse 2 afstande som ringe på bagsiden af spejlet.Nu skal i se noget ganske frygtelig grimt!
Nemlig de næste foucogrammer. Disse er grimme fordi, at der sidder en film af cerox i glassets overflade.
Det kan ikke vaskes af, det er nærmest brændt ind i overfladen.Jeg har taget flere billeder, hvor kniven gradvist føres længere og længere ind i retur lyskeglen.
Her er et mere fra samme test >Det ses tydelig, at det frastbrændte cerox tilsyneladende ligger tykt ovenpå glasset, men det er næppe mere end få nm (nanometer) tykt.
Men oppe i højre side af spejlet kan man dog stadig se denne forhøjede ring lidt indenfor kanten.
Der må flere lange strøg til…Her er et nyt sæt focugrammer fra i går aftes og yderligere en times polering.
Er ringen væk nederst til venstre ? Men stadig tydelig øverst til højre.Her ses det, at 50% zonen er dybere, og at centrum danner en lille top.
Men jeg skal tegne en markering på bagsiden af spejlet, som jeg kan bruge til at holde styr på, hvor jeg starter poleringen, så at jeg også stopper det samme sted.
Det kunne nemlig godt tyde på, at jeg har fået bugt med den forhøjede ring, men kun på den ene halvdel af glasset. Det er sandsynligvis sket fordi, at jeg uden at vide det, har poleret mere på den ene halvdel.Så konklusionen er, at jeg fortsætter ca 1 time med lange strøg med efterfølgende foucault-test.
Herefter regner jeg med at gå tilbage til standard strøgene.Lappen har ligget med myggenet og spejlet ovenpå i pres, og igen i pres uden myggenet med lidt vægt på et par timer. Så kan lige nå 1 time inden sengetid 🙂
To be continued…
Lars Malmgren 2014-01-30 22:45:56 31. januar 2014 kl. 00:22 #113503
viggo.tDeltager- Super Giant
Spændende Lars. Jeg vidste ikke, at Ceriumox sådan kunne brænde sig ned i glasset, men hvorfor ikke.
mvh Viggo31. januar 2014 kl. 00:46 #113504
Hej Viggo,
Nu er “brændt” mit ord for det.
Men skidtet sidder fast og kan ikke vaskes af.
Det kan kun ses ved at kikke på lysreflekser fra kanten af glasset, altså en meget flad vinkel.
Det ses som en ganske lille farveforskel. Kikker man lige ned i glasset er det helt usynligt.Med luppen kan man ane et grå-hvidt skær ude på kanten, der hvor glasset ikke er poleret helt ud endnu.
Ellers afslører en laser-pointer det også, da laser prikken reflekteres en smule mere der hvor cerox’en sidder…Ellers godt at høre fra dig Viggo
8. februar 2014 kl. 01:52 #113666
Ronchi-testen
Jeg har tidligere nævnt en alternativ test til Foucault testen, nemlig Ronchi testen.
Ligesom Foucault så var Ronchi en levende person, der opfandt testen.
Vasco Ronchi en italiensk fysiker, der fik smag for optik i 1920’erne.
Du kan læse om ham her, han har været ganske aktiv i sit liv >Testen er ligesom Foucault-testen en null-test for en sfære.
Dvs hvis optikkens figur er en perfekt sfære eller meget tæt på, så viser testene det meget tydeligt.
For Foucault-testens vedkommende, så synes spejlet helt fladt og gråt, samt at det formørkes helt jævnt, når knivsæggen føres ind i retur lyskeglen.
Når det gælder Ronchi-testen, så afbiledes der streger på spejlet, og når disse er helt perfekt lige med ens afstand og tykkelse fra ende til anden, ja så er optikken sfærisk.Selve test apparatet er stort set ens for begge test metoder. Der skal være en base, hvorpå der sidder en slæde, der kan føres frem og tilbage, samt sidelæns.
Forskellen er så, at hvor Foucault-testen har en knivsæg, så har Ronchi-testen en Ronchi-grating.
Og hvad er det så? Jo, det er faktisk meget meget simpelt. Der er blot tale om et gennemsigtigt materiale hvorpå der er et antal meget fine uigennemsigtige streger. Stregerne skal være fuldstændig lige, med helt ens tykkelse, og med samme mellemrum som tykkelsen.
Man skal vide hvor mange linier, der er pr tomme/mm.Jeg lavede en pdf (via tegneprogram og export) som kunne printes på en af disse overhead-film, der kan gå i laserprintere og kopimaskiner. Ved 127 lpi (lines-per-inch) er stregerne 0,2 mm tykke.
Ok, denne Ronchi-grating monteres på testerens lodrette plade, og en diode monteres, så den kan lyse igennem gratingen og ned på spejlet. På samme måde som knivsæggen sidder over halvdelen af dioden på Foucault-testeren, men hele dioden skal dækkes af Ronchi-gratingen.
Og så det vigtige, nemlig at Ronchi-gratingen skal stikke op over den lodrette plade på slæden.
For retur-lyset fra spejlet skal nemlig passere igennem samme grating (for linerne skal være perfekt parallelle!).Testen er meget enkel at udføre.
Man starter med en grov indstilling på samme måde som ved Foucault-testen. Men den store forskel er, at man ikke skal ramme radius-of-curvature (ROC) fokus-punktet fuldstændig nøjagtig. Faktisk er det bedst at være lidt bag ROC, altså lidt længere afstand til spejlet.
Afstanden fra fokus vil bestemme hvor mange streger, der ses på spejlet.
Man kan også teste indenfor fokus, faktisk bør man altid lave et Ronchi-gram både indenfor og udenfor fokus-punktet.I stedet for at fortolke skygger, så fortolker man streger. Er de lige eller buer de ud eller ind.
Hvis vi kikke på et Ronchi-gram udenfor fokus, så vil linier, der buer ud – altså enderne af stregerne peger udad- så betyder det, at spejlet er underkorrigeret.
Peger stregerne indad, ja så er det overkorrigeret. Samme figur, men Ronchi-gram taget indenfor fokus vil vise det omvendte mønster. (hvis ikke = astigmatisme!)
Ronchi-testen viser også meget let en turned-down-edge (TDE) og tilsvarende en turned-up-edge (TUE).
Hvis Ronchi-grammerne viser perfekte lige streger BÅDE indenfor og udenfor fokus, så er spejlet sfærisk.De fleste amerikanske ATM’ere bruger Ronchi-testen og stort set ikke Foucault-testen.
Jeg kan godt forstå hvorfor, for den er super SUPER nem at udføre!Når de figurer bruger de software, der kan tegne de buer, som stregerne bør vise for deres pågældende spejl.
Jeg har uden held forsøgt at finde noget software, der kan tage et Ronchi-gram direkte fra kameraet og så analysere det direkte.
Det gør man med Bath-interferens-testen (OpenFringe), men der er tilsyneladende ikke noget tilsvarende for Ronchi-testen. Det undrer mig.Indenfor fokus:
Husk at de yderste par cm af spejlet ikke endnu er poleret ud, så aftegningerne der kan man ikke regne med. Men tjek lige de lige streger !!
Udenfor fokus:
Og her kommer så et focugram:
Og igen hvor spejlet er drejet ca 90 grader til venstre:
Lars Malmgren 2014-02-08 00:54:42 8. februar 2014 kl. 09:48 #113667
Hej Lars.
Kan du ikke lave et billede af lappen?
Jeg tror du har et problem med lappen, en ring burde være væk efter en times polering, og kanten burde ikke være så langt bagefter, som jeg har fået indtryk af.
Dit ronchigram siger jo også at kanten er voldsomt turned up, og den bør du altså få bugt med nu, så glasset “følges ad”. Men det at kanten ikke er god, og at du har den “ring”, kan godt være samme problem, og jeg tror det er dårlig kontakt i lappens ydre dele.mvh
Jens8. februar 2014 kl. 10:55 #113668
astrojensenDeltager- Neutron star
Hvis vi kikke på et Ronchi-gram udenfor fokus, så vil linier, der buer ud – altså enderne af stregerne peger udad- så betyder det, at spejlet er underkorrigeret.
Peger stregerne indad, ja så er det overkorrigeret. Samme figur, men Ronchi-gram taget indenfor fokus vil vise det omvendte mønster. (hvis ikke = astigmatisme!)
Astigmatisme viser sig i en Ronchi-test ved, at linjerne hælder lidt til den ene eller anden side og skifter hældning, når man krydser fokus. På den ene side / og på den anden . Dette kan naturligvis være blandet sammen med andre fejl, hvilket kan gøre det svært at se tydeligt.
Ronchi- og Focaulttesten er i øvrigt kun en null test for en sfære, hvis de udføres i krumningsradius (2x brændvidden), hvis de udføres med en ægte stjerne i det nominelle fokalplan for fokus uendelig, så er de null test for en paraboloid! (Eller for en linse, der opfylder kravene til sfærisk aberration).
Thomas, Bornholm
8. februar 2014 kl. 12:47 #113672
Astrojensen wrote:
Astigmatisme viser sig i en Ronchi-test ved, at linjerne hælder lidt til den ene eller anden side og skifter hældning, når man krydser fokus. På den ene side / og på den anden . Dette kan naturligvis være blandet sammen med andre fejl, hvilket kan gøre det svært at se tydeligt.
Ronchi- og Focaulttesten er i øvrigt kun en null test for en sfære, hvis de udføres i krumningsradius (2x brændvidden), hvis de udføres med en ægte stjerne i det nominelle fokalplan for fokus uendelig, så er de null test for en paraboloid! (Eller for en linse, der opfylder kravene til sfærisk aberration).
Thomas, Bornholm
Hej Thomas,
Du har 100% ret!
Det var ikke så godt formuleret af migHej Jens,
Det er et vigtigt input du kommer med der!
Jeg har jo længe syntes, at lappen er alt for blød, så jeg tror simpelthen løsningen skal være at lave en ny.
Det indereste ca 90% af radius blev jo poleret ud på 3-4 timer max.Jeg skal nok tage et billede af lappen, men det blir tidligst i morgen.
Alle channels er pt flydt ud igen, det gør det efter ca 1 times polering uden pres eller vægt på!Så deet…
8. februar 2014 kl. 17:41 #113678
viggo.tDeltager- Super Giant
Interessant Lars. Jeg tror Jens har fat i noget.
Kan måske løses ved at du sænker temperaturen i rummet nogle grader.Til interesserede:http://en.wikipedia.org/wiki/Ronchi_testartiklen og næstnederste reference.mvh Viggo2. juni 2014 kl. 17:35 #118604
Så er der lidt gang i værkstedet igen.
Nogen kan måske huske, at jeg døjede en del med polér-lappen, som var ganske meget for blød.
Derfor besluttede jeg mig for at udskifte polér-lappen med en ny og hårdere.Det fik jeg gjort her i weekenden, og den nye lap er ren Kronebeg – uden fortyndning med linolie.
Det er ud fra devisen, at det i mellemtiden er blevet sommer, og generelt har det ganske lunt i lejligheden. På sommerdage kan jeg sagtens have 25 gr indendørs, men typisk ca 22-23 gr.
Tiden vil vise om begen er for hård, men jeg har lettere ved at skrue op for varmen end at køle.
Er det helt galt, så hakker jeg blot begen af og varmer den i gryden sammen med en teske linolie.Der er ganske let at lave lappen – dog uden riller.
Denne gang valgte jeg simpelthen at tape 2 omgange rundt langs kanten af toolen med gaffa-tape.
På den måde dannes en lille skål, som jeg så hældte den opvarmede beg ned i.
Man kan kompensere en for hård beg med at lave lappen tykkere. Jeg gik efter en god centimeter.Nu ligger lappen ovenpå spejlet, men bagepapir i mellem, og presset med yderligere 13kg ovenpå.
Jeg skal nok varm-presse af nogle omgange før begen helt tager form efter spejlet, som jo er ganske dybt på midten kva det er f/3,6.Nu skal i få nogle billeder:
Den gamle bløde beg, der var tilbage i gryde, blev hældt på en gammel tom mælkekarton.
Her ses tool’en klar med 2 omgange gaffa-tape.
Det er svært at fotografere begen i gryden, men her er den nye potion Kronebeg langsomt ved at smelte. Det hørmer af gammel sur motorolie og tjære. Det er meget længe om at smelte, men tålmodighed kræves, da man ikke ønsker at begen koger.
Så er den nye beg hældt i “skålen”. Begen er stadig flydende her.
Efter en halv times tid er begen fast og jeg kan trække tapen af. Bemærk hvor blank overfladen er. Det forfærdeligt grimme tapet spejles.
Så skal den ligge i pres med bagepapir i mellem, så toolen ikke klæber uhjælpelig fast til glasset. Bagepapiret er lige til at trække af. Yderligere vægte er langt ovenpå.
Lars Malmgren 2014-06-02 18:30:19 -
ForfatterIndlæg
- Emnet 'ATM: 10 astrograf spejlslib' er lukket for nye svar.