› Fora › ASTRO-FORUM › ATM – BYGGEPROJEKTER › ATM: 10 astrograf spejlslib
- Dette emne har 73 svar og 8 stemmer, og blev senest opdateret for 9 Är, 9 mÄneder siden af Lars Malmgren. This post has been viewed 1952 times
-
ForfatterIndlĂŠg
-
19. januar 2014 kl. 16:53 #113167
Lars MalmgrenDeltager- Super Nova
En lille kort opdatering fra vĂŠrkstedet, mens jeg hviler mine arme
Man kan godt mĂŠrke sine arme efter 5 dage med et par times arbejde med spejlet hver dag.
Ingen grund til at bruge penge pÄ trÊningscenteret herJeg har brugt et fluenet til at presse micro-facetter i begen de sidste par dage, og det er jeg blevet rigtig glad for!
Slut med at stÄ og lave ridser med en hobbykniv!Og da jeg bor i lejlighed i et gammelt utÊt hus, sÄ er inde-temperaturen lavere pga de sidste dages kulde og isÊr kraftige blÊst.
Som jeg tidligere har nÊvnt, sÄ synes jeg at min lap er for blÞd, men de sidste 2 dage har den vÊret fin.Temperaturen i arbejdsvÊrelset er nede og svinge mellem 17 og 18 gr, og det ser ud til at vÊre optimalt med den lap jeg har.
Normalt har jeg prĂŠcis 20 gr. Men det betyder ogsĂ„, at jeg ikke kan bruge lappen, nĂ„r forĂ„ret sĂŠtter ind, i hvert fald ikke uden at have alle vinduer Ă„bne…
MĂ„ske ikke sĂ„ praktisk…Spejlet er nu poleret ud til ca 3,5-4 cm fra kanten. Jeg nĂŠrmer mig stille og roligt.
Men der er godt nok meget arbejde i det. Der ryger nogle kalorier, mĂ„ske meget godt lige efter julenTo be continued…
19. januar 2014 kl. 19:16 #113171
bentlDeltager- Planet
Hej Lars
Godt at se, at du har fundet den rigtige temperatur til din lap, selv om det mÄske er lidt svÊrt at styrre
, samt at du begynder at kunne se lyset for enden af tunnellen.
Det bliver spÊndende at se, hvordan det gÄr, nÄr du gÄr i gang med figureringen.
mvh
Bent19. januar 2014 kl. 19:47 #113172
jens.jacobsenDeltager- Neutron star
Hej Lars.
SpÊndende!! Har du haft spejlet under testeren? Det er altid godt lige at tjekke brÊndvidden, og du burde kunne fÄ et fint billede af spejlets overflade nu.
AngĂ„ende Gugolz, sĂ„ har jeg bestilt. Nu mĂ„ vi se hvad der forlanges i told & moms. Tom fra Gotgrit er en flink fyr, og han svarer med det samme nĂ„r man mailer til ham. Ud over 64 og 73 Gugolz, bestilte jeg ogsĂ„ en portion Acculap, og noget black Rouge. Det skulle give en ultra-fin polish. Bliver spĂŠndende, solteleskopet fĂ„r en tur med det… Men nu har jeg beg til et 12 og et 16″ spejl…. Projekter!
Ellers er jeg ved at returnere mit 6″ spejl til en sfĂŠre, det tager et par times tid med presninger ind imellem at fjerne 5 minutters dumhed
mvh
Jens19. januar 2014 kl. 19:48 #113173
P.S iĂžvrigt spĂŠndende at der nu er mindst tre spejle ved at blive poleret i Danmark!
mvh
Jens19. januar 2014 kl. 19:48 #113174
Hej Bent,
Hvis jeg kan holde tempoet oppe, sÄ burde jeg have spejlet poleret ud i nÊste weekend.
SĂ„ vil jeg lave et foucogram samt et ronchigram og poste det her.
Det bliver rigtig spĂŠndende at se figuren, specielt om kanten er “turned down” eller ej.Jeg har ogsĂ„ en lille bitte ridse, som skal vĂŠk :/
Og hold da op, det er et hestearbejde at polere et stort spejl.
Den gang vi polerede de smÄ 4,25 tommer spejle kÞrte det bare derudaf, men 10 tommer er en helt anden historie.
Det kan bestemt gÞres af de fleste, ja selv store skolebÞrn, men det er hÄrdt arbejde!Hvordan gÄr det i dit projekt? Er du begyndt at polere igen ?
19. januar 2014 kl. 19:53 #113175
Jens.Jacobsen wrote:
SpÊndende!! Har du haft spejlet under testeren? Det er altid godt lige at tjekke brÊndvidden, og du burde kunne fÄ et fint billede af spejlets overflade nu.Hej Jens,
Nej, ikke endnu.
BrÊndvidden er ikke sÄ kritisk for mig. Om det lige bliver 880 eller 890 mm betyder ingenting.
Da jeg sluttede finslibningen lÄ den pÄ ca 885 mm.Men det kunne vÊre interessant at se hvor ru overfladen er, og hvor lang eller tÊt pÄ sfÊre figuren er.
Aller mest interessant bliver kanten, nu nÄr min beg er blÞd.
Men den yderste 1 cm er stadig ganske ganske lidt mat.Hmm, men mĂ„ske skulle jeg prĂžve alligevel…
19. januar 2014 kl. 20:24 #113177
Jeg plejer at smide spejlet i testeren efter 15 minutters polering, for lige at se…
Ikke at det giver meget mening, men alligevel.
Og ja, et 10″ spejl er hĂ„rdt, et 12″ spejl er nok grĂŠnsen for normalt byggede mennesker, kun Arnold man mĂ„ske klare et der er stĂžrre. Jeg kan huske at jeg kunne klare Âœ time med 12″eren, sĂ„ mĂ„tte jeg holde pause. Og man skal passe pĂ„ ikke at fĂ„ et hold i ryggen eller tennisalbue ved arbejdet. SĂ„ hellere en ekstra pause.
mvh
Jens19. januar 2014 kl. 20:35 #113178
bentlDeltager- Planet
Jens.Jacobsen wrote: P.S iĂžvrigt spĂŠndende at der nu er mindst tre spejle ved at blive poleret i Danmark!mvhJens
MĂ„ske ikke helt. Jeg kom ikke sĂ„ langt med genopretningen af min ridse, som jeg havde hĂ„bet pĂ„. Jeg blev fĂŠrdig med 15 ”m her i dag, men min 8″ kan vist ikke helt regnes med som under polering, selv om jeg har vĂŠret i gang
mvh
Bent19. januar 2014 kl. 21:54 #113181
Hej Bent.
Det kommer, det kommer. Det skal jo vĂŠre spĂŠndende at lave et spejl selv, ellers var der jo ikke noget i det.
mvh
Jens22. januar 2014 kl. 15:22 #113259
Jeg har holdt et par dages pause fra poleringen, for arme og skuldre skal have lidt ro.
I gÄr forsÞgte jeg at lave en foucault test af spejlet.Det var faktisk lidt svÊrt, da jeg vist fÄr reflektion fra bÄde forside og bagside af glasset.
Og det stÞbte pyrex glas er fyldt med bobler og urenheder, som gÄr ind og driller. Tror jeg.Men hvad er det lige en foucault test er!?
Jow, det er faktisk ganske simpelt, nÄr man lige har forstÄet princippet (som jo sÄ meget er).
Groft sagt, sĂ„ lyser vi pĂ„ spejlet og kikker pĂ„ det reflekterede lys. Ved at fĂžre en skarp kant – en knivsĂžg – ind i den lysstrĂ„le, der returneres (eller mere korrekt lyskegle), sĂ„ dannes der tilsyneladende nogle skygger pĂ„ glassets overflade.
SÄdan virker det som om. Disse skygger kan vi sÄ fortolke.Men hvordan gÞr man sÄ ?
Jo, spejlet sÊttes i en holder, sÄ det stÄr lodret og kan reflektere lys, der kommer ind vandret.
Det kunne se sÄdan her ud:Og en tester skal bygges. Det handler blot om en form for slÊde, som kan kÞre prÊcist frem og tilbage, samt sidelÊns evt ved at vippe. PÄ denne slÊde sidder et lodret stÄende brÊt, hvor lyskilde (diode) og knivsÊg er monteret.
Den kunne se sÄdan her ud:eller sÄdan:
Der er mange mÄder at lave testeren pÄ, det er ikke kritisk, sÄlÊnge man rimelig prÊcist kan bestemme afstanden mellem knivsÊg og spejlets overflade, samt fÞre knivsÊggen ind og ud af lyskeglen, der kommer retur fra spejlet.
Testeren skal sÊtten ca i den dobbelte brÊndviddes afstand fra spejlet, og den skal vÊre centreret ifht spejlet bÄde sidevÊrts og i hÞjden.
Lyskilden skal vÊre punktformet. Moderne dioder har vist sig at vÊre bÄde tilpas lysstÊrke og selve lyskilden inden i dioden er ganske lille, derfor tÊt pÄ punktformet.Godt sÄ, nu lyser vi ind pÄ spejlet og testeren stÄr der i den dobbelte brÊndviddes afstand.
Hvad sÄ ?
Jow, nu flyttes testeren forsigtigt frem og tilbage, sÄledes at man kan se den reflekterede lysplet pÄ testerens lodrette del, helst pÄ kniven.
Og i lÊngdeaksen kan man flytte lidt frem og tilbage, sÄledes at lyspletten er sÄ lille som muligt.
Herved har vi lavet en grov kollimering af systemet.
Man kan evt ogsÄ justere spejlets vinkel, sÄledes at lyspletten har en tilpas hÞjde. Alternativt hÊves eller sÊnkes testeren.Ok godt sÄ, nu er testopstillingen kollimeret og knivsÊggen stÄr rimelig tÊt pÄ spejlets fokuspunkt.
Nu fÞres kniven til siden med finjustering (ikke mere flytten rundt med hele testeren), sÄledes at lyspletten netop rammer ved siden af.Med nÊsen godt op mod testeren lige bag knivsÊggen kikker man pÄ direkte pÄ spejlet med den ene Þje.
Man skal kunne se spejlet som en lysende flade – sĂ„ rammer lyspletten direkte ind i Ăžjet.Ok, sĂ„ fĂžres knivsĂŠggen tilbage ind mod lyskeglen, ganske langsomt med finjustering.
Ăjet position skal bevares, sĂ„dan at vi hele tiden kikker direkte pĂ„ det oplyste spejl.
Nu sker der det “magiske”, nemlig at spejlet tilsyneladende formĂžrkes af en skygge.Hvis vi fĂžrer knivsĂŠggen ind fra hĂžjre og skyggen vandre ind over spejlet fra SAMME side, sĂ„ er knivsĂŠggen INDENFOR fokus.
Hvis det er omvendt, altsÄ vi fÞrer kniven ind fra hÞjre og skyggen vandre ind fra MODSATTE side, sÄ er knivsÊggen UDENFOR fokus.
Nu skal vi justere pÄ testerens afstand til spejlet med finjusteringen. Vi Þnsker at knivsÊggen stÄr prÊcist i fokuspunktet.
Er spejlets figur tÊt pÄ sfÊrisk, sÄ det er let at se, for det synes som om, at hele spejlet formÞrkes jÊvnt over HELE overfladen samtidigt, det bliver mÞrkere og mÞrkere indtil lyset pludseligt slukkes.
Man har ogsĂ„ en klar fornemmelse af, at spejlet ser “fladt” ud!Nu er spejlet jo ikke altid sfĂŠrisk og senere Ăžnsker vi jo at figuren er parabolsk.
Det gÞt det svÊrer at vurdere prÊcist hvor det perfekte fokuspunkt er, men er man tÊt pÄ kan man sagtens fortolke skyggerne og danne sig et mentalt billede af spejlets overflade.For nÄr kniven bevÊges ind fra hÞjre, sÄ synes det som om, at der er en lyskilde lige til venstre for spejlet, som lyser ind pÄ tvÊrs af spejlet.
Vores hjerne fortolker skygger og lyse omrÄder som forhÞjninger og lavninger. FuldstÊndig pÄ samme mÄde som nÄr vi kikker pÄ et mÄnebillede.
Nogle gange kan man blive i tvivl om der nu er tale om et mÄnekrater eller et mÄnebjerg. Men nÄr man ved hvor solen stÄr i forhold til, sÄ er man ikke i tvivl.Og med en foucault test, sÄ skal man opfatte det som om der er en lyskilde i modsatte side af knivsÊggen.
Disse fordybninger og forhĂžjninger, som man kan opfatte er i nanometer skala (!), den er meget fĂžlsom.
Men krÊver en fortolkning af skyggerne og hvor lyse eller mÞrke de er. Det er ikke sÄdan lige til.
Derfor laver mange ogsĂ„ andre test, bla. en Couder-test og en Ronchi-test, som jeg vil fortĂŠlle om senere.———–
Men jeg havde altsÄ lidt problemer med at udfÞre foucault testen.
Det er noget man skal Þve sig pÄ. Lige som med kollimering af teleskoper og pol-align osv.Det lykkedes dog at finde fokuspunktet ret prÊcist.
Afstanden til spejlet er jo den dobbelt brĂŠndvidde, det vi kalder Radius of Curvature, ROC.
Min mÄling gav ROC = 1775 mm, altsÄ F = 887,5 mm.
Lidt lÊngere end forventet, men det kan lige sÄ vel skyldes unÞjagtighed i spherometer mÄlingerne.Men jeg kunne ikke rigtig fÄ de skygger frem pÄ spejlet.
mÄske er min lyskilde for kraftig. Eller ogsÄ kan det vÊre en effekt af spejlets lave f-tal.
Jeg ved det ikke rigtig. Og kan kunne slet ikke fĂ„ taget en fornuftigt foto af spejlet, altsĂ„ et focugram.Den gang vi polerede de smĂ„ 4,25″ gik det bare som smurt. Nemt at se skyggerne pĂ„ glasset og nemt at fotografere.
Testeren er prĂŠcis den samme, som jeg brugte dengang…. Hmmm.
Jeg tror jeg vil forsĂžge at bruge en anden diode, hvis jeg sliber linsen flad (den afrundede spids) og sliber overfladen mat.
Det er der nemlig nogle der gĂžr. Jeg har prĂžvet tidligere, men synes ikke rigtig det virkede for mig.PĂ„
min tester har jeg ogsÄ en variabel modstand i serie med dioden, sÄ jeg
kan justere lysstyrken. Jeg vil mÄske ogsÄ prÞve at lodde en ekstra
modstand i serie, sÄ lysstyrken dÊmpes yderligere.Men ellers er jeg lydhÞr for andre ideer og forslag!
Lars Malmgren 2014-01-22 14:34:27 22. januar 2014 kl. 23:27 #113269
henrik.schneiderDeltager- Nova
Hej Lars, fin og saglig beskrivelse – dejlig lĂŠsning
I stedet for en ekstra modstand pÄ din lysdiode ville en sÄdan strÞm-generator nok vÊre en bedre lÞsning.
Vs kobler du istedet for 100V til 9volt.
V+ kobles ligeledes til 9volt.
Lysdioden sĂŠttes ind istedet for LOAD.
R3 bÞr vÊre 100ohm hvilket giver en maksimal strÞm pÄ 8-9mA hvis du i stedet lader R3 vÊre 47ohm kan du justere mellem 0 og ca. 18mA.
“Control Voltage” bruges til at justere den konstante strĂžm gennem lysdioden, og der vil jeg foreslĂ„ du sĂŠtter et potentiometer pĂ„ 10Kohm mellem 0volt og 9volt, og midderbenet til Vc.
Grunden til jeg foreslÄr en konstant strÞm generator er at det giver en vÊsentlig bedre kontrol over styrken fra lys-dioden.
Har du lavet en tegning over din tester, da vil jeg gerne lÄne en kopi.
henrik.schneider 2014-01-22 22:27:39 23. januar 2014 kl. 00:26 #113271
Hej Henrik,
1000 tak!
Jeg prĂžver af og til at forklare lidt pĂŠdagogisk hvad det er jeg arbejder med.
Bare sÄ det ikke kun er nogle fÄ ATM nÞrder, der snakker indforstÄet med hinanden
Det glĂŠder mig, at du kan bruge det til noget.Jeg har ikke nogen tegning, men jeg skal tage en stribe nĂŠrbilleder af min tester og poste dem med forklaringer. Og du er meget velkommen til at kopiere!
Den er uhyre simpel.Imens vil jeg henvise til Stellafanes web-site, som har en meget stor ATM sektion.
Her er om en tester, som bÄde kan bruges til foucault og ronchi tests.
http://stellafane.org/tm/atm/test/tester-main.htmlDet er ogsÄ herfra jeg har lÄnt nogle illustrationer.
Et spÞrgsmÄl til din strÞmgenerator.
Hvilket spĂŠndingsregulator bruger du, U1A ?
Og hvad med transistoren Q1, bfc547 ?Tak for feedback
23. januar 2014 kl. 08:22 #113273
Hej Lars
Som operations forstĂŠrker (U1A) vil jeg nok vĂŠlge LM-358
http://www.onsemi.com/pub_link/Collateral/LM358-D.PDF
Den kan arbejde ved meget lave spĂŠndinger helt ned til 3volt.
Denne kreds har 2 operations forstĂŠrkere indbygget hvor du kun gĂžr brug af den ene.
Q1 brug da BF246C http://pdf.datasheetcatalog.com/datasheet/philips/BF246C.pdf
BC547 kan faktisk god bruges, BF246C vil dog give give en betragteligt bedre stabilitet – men det er der nok ikke behov for i din opstilling (hvis du vĂŠlger at bruge BC547 skal C mod load, E mod R3, og B ind pĂ„ R1, mod operations forstĂŠrkeren.
henrik.schneider 2014-01-23 07:25:50 23. januar 2014 kl. 08:29 #113274
Lars,
Jeg sad lige og kiggede i databladet for LM358, og ser at den faktisk fint ALENE kan trĂŠkke din lysdiode.
Giv mig lige dagen idag sÄ poster jeg et noget mere simpelt diagram, jeg skal lige hen til et whiteboard fÞr.
23. januar 2014 kl. 09:18 #113275
NÄ den whiteboard var ikke sÄ langt vÊk her til morgen.
Tag et kig pÄ denne tegning og sig til hvis der er noget du er itvivl om.henrik.schneider 2014-01-23 08:19:10 -
ForfatterIndlĂŠg
- Emnet 'ATM: 10 astrograf spejlslib' er lukket for nye svar.