› Fora › ASTRO-FORUM › ATM – BYGGEPROJEKTER › ATM: 10 astrograf spejlslib
- Dette emne har 73 svar og 8 stemmer, og blev senest opdateret for 9 Är, 9 mÄneder siden af Lars Malmgren. This post has been viewed 1949 times
-
ForfatterIndlĂŠg
-
23. december 2013 kl. 16:08 #112055
jens.jacobsenDeltager- Neutron star
Hej Lars.
Det ser godt ud.
Katte, tja. Jeg kender problemet. Jeg har en papkasse jeg stiller over polervĂŠrktĂžjet. Ellers ville der sidde en kat og lave poter i Begen med det samme.
AngĂ„ende finslib, sĂ„ er det som sagt en god ide at gĂ„ hurtigt igennem kornsorterne, optimalt over den samme dag, nĂždtvunget over to dage. De sidste spejle jeg har slebet, har jeg afsluttet korn 400, og slebet de resterende kornsorter “ud i et”, dvs uden at spejl og tool har haft lejlighed til at tĂžrre eller samle skidt op. Det har effektivt forhindret ridser. Husk at selv stĂžv kan ridse pĂ„ et finslebet (efter korn 800) spejl.
AngĂ„ende polering og fremstilling af tool. Hvis du ikke har en stĂžbemaske til tool’et, men istedet vil samle det af beg-brikker (lad nu vĂŠre med at lave begen alt for blĂžd, kun ganske lidt olie, en teske f.eks) sĂ„ prĂžv fĂžlgende tip. Dette udfra det meget dybe spejl.
Lad spejlet ligge nederst, med et stykke bagepapir over. MÊrk centrum og omkrandsen op med en permanent tusch. Du kan evt tegne mÞnstret op pÄ bagepapiret.
SĂ„ lĂŠgger du begternene ned pĂ„ bagepapiret, med de hĂžjeste (der er altid nogle lidt hĂžjere og nogle lidt lavere) i centrum. NĂ„r du har et pĂŠnt fordelt lag, kan du gĂžre klar til at lĂŠgge gips-toolet ovenpĂ„. Opvarm begstykkerne pĂŠnt, evt med sĂ„dan en brulee-brĂŠnder, eller en lighter. Varm samtidig gips-toolet op, evt i en ovn til ca 50 grader. Det tager nok en times tid, sĂ„ det skal gĂžres fĂžr. NĂ„r begen er pĂŠnt varmet, lĂŠgger du det varme gips-tool ovenpĂ„ beg-stykkerne, evt med et par ekstra kilo vĂŠgt ovenpĂ„. Lad det stĂ„ ca Âœ times tid.
SĂ„ vender du stakken om, og lĂžfter spejlet forsigtigt af bagepapiret. Du kan nu tage bagepapiret af begen, og du skulle nu gerne have et tool, hvor begen er formet efter glasset. Med lidt held kan du nu smĂžre begen ind i cerium, og lave en presning, og derefter kan du polere. Start med 1/6 strokes, med let W bevĂŠgelse fra side til side. UndgĂ„ at polere alt for meget med centrum igennem centrum….Âœ times tid, og du kan lave den fĂžrste foucault-test. Glasset bliver sikkert blankt indefra og ud.
mvh
Jens28. december 2013 kl. 12:25 #112167
Lars MalmgrenDeltager- Super Nova
En lille opdatering:
Jeg er nu fĂŠrdig med 15 my og er startet med 9my finslib.
Glasset er utroligt jÊvn og fin i overfladen. Jeg regner med 2-3 wets med 9 my fÞr jeg gÄr videre til 5 my.Men der er nu sÄ meget sug mellem tool og spejl, at jeg kun orker ca. 30-45 min slibning.
SĂ„ er jeg helt smadret og gennemsyret i mine arme og skuldre. Det er helt vildt.
Jeg pÄfÞrer jÊvnligt sulfo og vand for at det glider bedre.
Jeg har slebet med MOT (mirror-on-top) og det er jo med til at presse vandet ud.
Men for meget TOT (tool-on-top) kan let skabe en TDE (turned-down-edge), sĂ„ jeg foretrĂŠkker MOT, sĂ„ lĂŠnge at skidtet ikke lĂ„ser sig fastMen som Jens har fortalt mig flere gange, sĂ„ er en 12″ nok nĂŠr det stĂžrste spejl, men kan slibe med en full-size tool. Det kan jeg virkelig godt fĂžlge nu!
Jeg regner med at lave polĂ©r-toolen i morgen aften efter Jenses opsrkift, hvis altsĂ„ 5 my fin-slib gĂ„r lige sĂ„ godt og hurtigt, som det er gĂ„et med den Ăžvrige finslibning…
1. januar 2014 kl. 22:15 #112380
Ny opdatering, denne gang om stÞbning af pitch-lap eller polér-vÊrktÞjet:
Jeg fik stÞbt beg og lavet et polér-vÊrktÞj efter Jenses opskrift.
DesvĂŠrre tror jeg at begen blev for blĂžd, men det er dĂŠlme svĂŠrt at vurdere, sĂ„ jeg mĂ„ nok bide i det sure ĂŠble og bygge sĂ„dan en “pitch hardnes tester”.
Det er mere eller mindre den eneste mÄde, at fÄ en kvantetativ mÄling, som er rimelig reproducerbar.Men jeg har jo rigeligt med kronebeg, og det er ingen sag at lave en ny stÞbning.
Jo, en ting jeg oplevede ved denne stĂžbning var, at begen var meget klisteret.
Jeg brugte nogle engangs latex-handsker, og det var klogt for de var helt sorte pÄ alle fingrene.
Begen afgav en tynd sort “film”, som smittede af pĂ„ alt. Det har jeg ikke oplevet fĂžr!
Jeg tror, at jeg fik sprÞjtet for meget silikone-spray pÄ den auto-mÄtte, som jeg brugte.Jeg jeg sÞgte lidt pÄ nettet og fandt denne artikel.
http://www.stardazed.com/PitchLap.htmlDen beskriver prÊcis den metode, som Jens anbefaler, inklusiv silikone-mÄtte.
DesvÊrre har forfatteren oplevet, at begen i nogle tilfÊlde er blevet dÄrlig!
At begen fÄr en meget blÞd ydre, men en mere normal indre kerne. Det blÞde ydre gÞr, at figureringen bliver umulig at styre!
Der bliver talt om, at begen bliver gummi-agtig.
Det er som om, at nogle flygtige stoffer fra mÄtten reagerer med eller trÊnger ind i begen.Det er dÄrlige nyheder, for selve denne metoden til at stÞbe begen pÄ polér-vÊrktÞjet er super smart!
NÄ, jeg kom ikke meget videre med at finslibe, sÄ jeg mangler stadig lidt med 9my og sÄ et par timer med 5my.
I fÄr lige nogle billeder fra stÞbningen at hygge jer med indtil nÊste opdatering
Her er kassen med 5 kg Kronebeg, som jeg kĂžbte fra et skibsprovianteringsfirma:
Her er den auto-mÄtte, som jeg bruger til at stÞbe beg-tern med:
Her har jeg slÄet et stykke af begen med en hammer og en gammel skruetrÊkker. BemÊrk hvordan begen splintrer, nÊsten ligesom glas:
Her er kasserollen med delvis smeltet beg. BemÊrk hvordan jeg har lagt gamle aviser og sÞlvpapir ud for at beskytte mod begen. Den klistrer nemlig helt afsindigt, nÄr den er blÞd, og den mindste smule pÄ bordet eller andet vil vÊre et helvede af fÄ vÊk igen:
De store stykker beg tager en rum tid at smelte, for jeg vil ikke have begen til at koge. Derfor varmes der forsigtigt. TĂ„lmodighed er en dyd her:
Her er et billede efter jeg hÊldte begen ud pÄ auto-mÄtten. Jeg har lagt bagepapir over for at undgÄ stÞv og skidt sÊtter sig i begen. Nu skal det kÞle af:
Et hurtigt kik under bagepapiret:
Mens begen kÞler, sÄ har jeg lagt bagepapir over spejlet og tegnet lidt streger til at lÊgge beg-ternene efter:
I mens lÄ gips-skiven i ovnen for at blive lunet. Min ovn er meget smart, digital og fancy, men det betyder sÄ, at den ikke kan stilles pÄ mindre end 150 gr. Det fik skiven af dental-gips til at flÊkke. Den blev fikset med lidt epoxy:
Her er beg-ternene lagt ud pÄ det bagepapir, som jeg lagde over spejlet. Begen er stadig lidt lun og rimelig blÞd. Og ekstrem klistret!
Herefter lagde jeg gips-skiven ovenpÄ og sÄ yderligere vÊgt Þverst:
Efter yderligere afkĂžlning og press ser polĂ©r-vĂŠrktĂžjet nu sĂ„dan ud. BemĂŠrk, at ternene er flydt sammen. Det tyder pĂ„, at begen er lige rigelig blĂžd. Men ellers er der fin kontakt – ogsĂ„ pĂ„ midten, hvor det hurtige spejl (f/3.5) er dybest:
To be continued…
Lars Malmgren 2014-01-01 21:21:17 1. januar 2014 kl. 22:40 #112382
astrojensenDeltager- Neutron star
Sort magi!
Thomas, Bornholm
1. januar 2014 kl. 22:46 #112383
Hej Lars.
PrÞv roligt med den blÞde beg. Den vil vise sig at blive hÄrdere efter et par timers brug. Evt kan du sÊnke rumtemperaturen en anelse.
Husk en tyndere lap vil virke hÄrdere, og vise versa..
Det er nu det spĂŠndende starter
IĂžvrigt kan jeg nĂŠvne at jeg nu er pĂ„ 26’ende figurerings-session med min 12″. Det tager laaaang tid at fĂ„ en parabol pĂ„ en 12″ med full-size lap, bare sĂ„ du ved det. Og det ved f/5
mvh
JensJens.Jacobsen 2014-01-01 21:47:35 1. januar 2014 kl. 23:33 #112388
@Thomas, Haha ja du har ret, der er en vis portion magi involveret i figureringen af et spejl!
@Jens:
Ja, jeg havde ogsÄ tÊnkt at prÞve toolen inden jeg mÄske forkaster den.
Om ikke andet, sÄ til at polere glasset ud med MOT, for sÄ burde kanten ikke blive hÞvlet ned.Begen har ligget i 2 dage nu, og overfladen er ikke lÊngere sÄ klistret som lige efter stÞbningen.
Det virker som om, at der er en del flygtige stoffer, som langsomt fordamper ud af begen.
Men den tynde “film” som begen afgav lige efter stĂžbningen har jeg aldrig oplevet fĂžr.Der kommer til at gĂ„ yderligere nogle dage inden jeg er fĂŠrdig med fin-slibningen, sĂ„ begen kan mĂ„ske “hĂŠrde” yderligere…
Det bliver rigtig spĂŠndende at begynde figureringen!!
SÄdan en f/3,5 skal nok kaste en masse fornÞjelse af sigFor Þvrigt sÄ modtog jeg en lille pakke fra surplus shed i mandags.
Deri ligger en masse stumper til bla. et Bath interferometer.
http://starryridge.com/mediawiki-1.9.1/index.php?title=Bath_InterferometerEllers har jeg lÊst op pÄ Mel Bartels web-site; han har en rigtig god guide om figurering af spejle samt brug af Ronchi test. Denne artikel er rigtig rigtig god:
http://www.bbastrodesigns.com/JoyOfMirrorMaking/Parabolizing.htmlMin plan er at teste bÄde med foucault, ronchi og interferometer.
For det jeg lÊser flere steder, er at isÊr foucault og til dels ogsÄ ronchi testene er ret subjektive.
Det anbefales derfor at benytte flere forskelle test-metoder for at fÄ et sandt billede af figuren.Jens, jeg fik en optisk fiber af dig pÄ MAF sidste Är. Kan du huske tykkelsen pÄ fiberen ?
Jeg tĂŠnker lidt pĂ„ at lave en kunstig stjerne…3. januar 2014 kl. 10:36 #112434
Hej Lars.
Fiberen er 62,5 um i “optisk diameter” og af multimode typen. Giver flotte diffraktionsmĂžnstre.
mvh
Jens3. januar 2014 kl. 16:19 #112455
Hej Lars.
Har lige bestilt en beamsplitter og en lille 10 mm linse til en Bath interferometer, jeg opdagede at Surplus Shed har en 44% discount de nĂŠste tre dage…
mvh
Jens3. januar 2014 kl. 18:22 #112458
Jens.Jacobsen wrote: Hej Lars.
Har lige bestilt en beamsplitter og en lille 10 mm linse til en Bath interferometer, jeg opdagede at Surplus Shed har en 44% discount de nĂŠste tre dage…
mvh
JensJa tak, jeg sÄ godt deres mail.
DĂ„rlig timing!, de ku godt lige ha haft udsalg, da jeg bestilte lige fĂžr julNĂ„, men det bliver spĂŠndende at se hvad sĂ„dan en bath interferometer kan…
PS. du skal nok ogsĂ„ bruge et lille plan-spejl…
13. januar 2014 kl. 09:31 #112949
YES, sÄ lykkedes det !!!
Jeg har de sidste 2 uger arbejdet pÄ at afslutte finslibningen, sÄ jeg kunne komme i gang med poleringen.
Det har gÄet rigtig fint til og med kornstÞrrelse 9my. Faktisk meget let !
Kun en eller to sessioner pr kornstĂžrrelse har der vĂŠret behov for.
Pits/kraterne fra sidste kornstÞrrelse har vÊret slebet bort pÄ et par wets og hele overfladen var perfekt jÊvn. Dejligt dejligtSÄ begyndte jeg med kornstÞrrelse 5my.
Her er glasset helt utroligt sart! Og det skal jeg love for, at jeg fandt ud af
HVER gang jeg afsluttede en session og inspicerede spejlet, sĂ„ fandt jeg “sleeks”, altsĂ„ fine ridser.
Ikke mange, bare en eller to. Men de tager bogstavlig talt en evighed at polere bort, sĂ„ de skal vĂŠre helt vĂŠk INDEN poleringen kan startes.Jeg har vasket hĂŠnder og renset negle som aldrig fĂžr. – stadig sleeks!
Jeg har skylles spejlet kun i rent rindende vand fra vandhanen. – stadig sleeks!
Jeg har duppet spejlet tĂžrt med det reneste kĂžkkenrulle papir jeg har kunnet opdrive. – stadig sleeks!
Osv osv. – stadig sleeks !!!!Ok, sĂ„ mĂ„ man gĂ„ analytisk til vĂŠrks, og jeg blev enig med mig selv om, at de sleeks mĂ„tte komme, nĂ„r jeg skiller spejl og tool ad, nĂ„r en slibe session er slut.
Fokus pÄ det hjalp, men fjernede ikke helt problemet.
SÄ mÄtte det vÊre fordi jeg sleb for lÊnge med samme slibemiddel. Til sidst begynder tool og spejl at suge sig ret hÄrdt mod hinanden.
Det gÞr adskillelsen endnu mere kritisk og svÊr.SÄ jeg sleb 2 korte wets med lidt rigeligt slibemiddel, sÞrgede for mere vand pÄ undervejs end jeg ellers havde gjort.
Og vupti – INGEN SLEEKS !!!Jeg er nu klar til at polere (jeg har godt nok noget 3my, men det dropper jeg)
Lappen bliver trimmet og fĂ„r channels i dag. SĂ„ sĂŠttes den mod spejlet med cerox og en vĂŠgtskive ovenpĂ„ – koldpres.
Herefter en Âœ times varmpres i eftermiddag eller aften, og sĂ„ skal der poleres.
Det spejl skal blive glat og blankt i en fart – inden der er mulighed for at lave flere ridserGod mandag morgen!
13. januar 2014 kl. 12:42 #112961
Hej Lars.
Tillykke med det.
hvis du ihukommer spejlslibningen ved Allan, sĂ„ ville lidt glycerin i vandet have hjulpet, og i en nĂždsituation, lidt opvaskemiddel…
mvh
Jens
14. januar 2014 kl. 00:48 #112995
Hej Jens,
Tak for det
Jeg har ikke noget glycerin, men har igennem hele finslibningen tilfÞjet en drÄbe opvaskemiddel (med citrus duft).
Det virker fint, skummet er med til at holde slibemidlet inde mellem tool og glas, sĂ„ det ikke bare bliver skubbet ud over kanten. Desuden fordamper vandet langsommere med lidt sĂŠbe i…Ridserne kom af, at jeg kĂžrte for lange wets med 5my. Glasset er markant mere fĂžlsomt med en 5my overflade end bare med en 9my overflade.
Det har vĂŠret en fin Ăžvelse, jeg har lĂŠrt hvordan det fĂžles, og hvordan jeg kan lĂžse det.
Jeg tror godt jeg kunne hĂ„ndtere 3my, med den viden jeg har nu, men jeg sparer nok ikke noget tid med blot en 10″, sĂ„ det bliver til et andet spejl.Jeg har lĂŠst, at nogle har gode erfaringer med at ĂŠndre Ph-vĂŠrdien under poleringen.
Da poleringen ikke bare er en mekanisk proces, men ogsÄ en kemisk.
http://www.bbastrodesigns.com/chemical_mechanical_polishing.htmlHvad er dine erfaringer omkring det ?
HĂŠver glycerin Ph-vĂŠrdien som sĂŠbe ?Lappen har ligget i kold-press hele dagen og lige nu varmer jeg den og glas langsomt op i en balje vand.
Herefter varm-pres. Der mÄ godt vÊre bedre kontakt i den ene kant, men i midten er kontakten god.
Poleringen udsat til i morgen16. januar 2014 kl. 22:36 #113130
Hej Lars.
Hvordan gÄr det med poleringen??
Er du kommet igang.Er iĂžvrigt ved at se om jeg kan skaffe noget Gugolz beg fra USA til en fornuftig pris..
mvh
Jens17. januar 2014 kl. 22:29 #113142
Hej Jens,
Det gÄr strygende fremad med poleringen. Jeg har vÊret i gang nogle dage.
Dog bruger jeg nogen tid pÄ at vedligeholde lappen. Det er nok lige blÞd nok, som jeg var inde pÄ tidligere.
Efter ca œ-1 times polering begynder rillerne/channels at flyde sammen.
Mike Lockwood skriver, at han foretrĂŠkker en lap, hvor rillerne flyder sammen efter 1Âœ-4 timers polering.
Men nu polerer jeg spejlet ud med denne lap, og sÄ vil jeg senere tage stilling til, om jeg vil lave en ny lap til figureringen.Jeg polerer ca 15-20 min, hvorefter at microfacets/ridserne sÄ smÄt er flydt sammen. Derfor krÊves flere og flere krÊfter for at skubbe spejlet frem og tilbage.
Yderligere 10-15 min og sÄ er mine arme fÊrdige. SÄ laver jeg nye ridser i lappen med hobbykniv og en lille metalbÞrste. SÄ cerox pÄ og spejl ovenpÄ og Þverst et par vÊgte, sÄ det ligger i pres.
Med den blĂžde beg behĂžver jeg kun at kold-presse med vĂŠgte og ca Âœ time er passende.
Jeg har rigtig god kontakt mellem lap og glas. PÄ et tidspunkt kunne jeg fÄ glasset til at synge hÞjt, nÄr jeg roterede glasset pÄ lappen! (som fingeren, der kÞrer rundt pÄ kanten af et krystalglas)NÄ men lige nu har jeg presset med et fluenet mellem lap og glas. Det for at slippe for det ret tidskrÊvende arbejde det er at ridse lappen. Det ser ud til at virke rigtig fint!
Status er, at jeg de sidste dage sammenlagt har poleret 5-6 timer (inkl vedligehold af lappen).
Spejlet synes nu helt blank set med Þjet, pÄ nÊr den yderste 1 cm, som stadig er forholdsvis mat.
Midten er 99% poleret ud. En laser-test viser kun ganske lille refleks fra overfladen.
DesvĂŠrre har jeg lige som Bent fundet en “sleek” – en ganske fin ridse
Den sidder lige ved siden af den meget omtalte boble, som jo brĂžd igennem overfladen under grovslibningen.
Jeg tror, at der har siddet en rest slibemiddel fra enten 9my eller 5my. Dette har lÞsnet sig og sÄ lavet ridsen.
I sĂ„ fald tror jeg, at jeg kan polere den ud. Hvis ikke, ja sĂ„ mĂ„ jeg gĂžre som Bent med sin 8Âœ tommer, nemlig tilbage til finslib og sĂ„ HELT forfra med poleringen…
Jeg behĂžver nok blot at gĂ„ tilbage til 9my, men stadigvĂŠk…
Kan jeg polere ridsen vĂŠk med blot nogle ekstra timers polering, ja sĂ„ har jeg stadigvĂŠk sparet mange timers arbejde…. Hvis ikke, ja sĂ„ har jeg forgĂŠves brugt mange timer pĂ„ at polere, som er helt spildt…… Puh, det er lidt et satsNu skal i fĂ„ nogle billeder:
Her lyser jeg pÄ spejlet med en laser-pointer. Den lille plet er refleksen fra overfladen, og den store er det spredte lys, der reflekteres fra undersiden. Det stadig matte overflade spreder lyset meget.
Her lyser jeg pĂ„ midten. Igen er den lille plet refleksen fra overfladen og den store spredt lys fra undersiden. Dette billede er taget for 2 dage siden, hvor jeg kun har poleret i noge fĂ„ timer. Det ses tydeligt, at lyset spredes mindre end pĂ„ kanten. I dag er spejlet meget meget blankere pĂ„ midten, faktisk er der kun en beskeden refleks fra overfladen, og refleksen fra undersiden viser en nĂŠsten perfekt ren afbildning af “laser-pletten”.
Her er jeg i gang med en “sharpie-test”, som gĂ„r ud pĂ„ at tegne nogle streger med tus. SĂ„ kan man under poleringen se, hvor poleringen er aktiv og hvormeget.
Her har jeg poleret nogle fÄ minutter. Det ses tydeligt, at poleringen er mest aktiv pÄ midten. BemÊrk i Þvrigt, at rillerne er flydt sammen pÄ midten at lappen.
Det her er sÄ resultatet af ca 1 times polering efter jeg tegnede stregerne.
Her lyser jeg med en blÄ-hvis LED-lygte for at se hvor blankt spejlet er blevet. Man kan se, at den matte overflade gradvist bliver mindre og mindre mat ind mod midten.
Her ses lappen efter en omgang vedligehold, hvor jeg har skÄret rillerne op med et gammelt stemmejern. Lappen er ogsÄ blevet ridset med en metal-bÞrste og pÄfÞrt cerox, sÄ den er klar til en omgang pres.
To be continued…
17. januar 2014 kl. 22:35 #113144
Jens.Jacobsen wrote:
Er iĂžvrigt ved at se om jeg kan skaffe noget Gugolz beg fra USA til en fornuftig pris..Gugolz, er det ikke den, der bliver produceret i Sverige ?
Ellers er det Burgundy… ?Pointen er, at hvis Gugolz laves i Sverige, sĂ„ kunne det mĂ„ske betale sig at kĂžbe derfra… ?
Vil du sende mig priser i en Privat Besked, nÄr du fÄr dem.
MĂ„ske kan vi lave noget samhandelLars Malmgren 2014-01-19 18:27:10 -
ForfatterIndlĂŠg
- Emnet 'ATM: 10 astrograf spejlslib' er lukket for nye svar.