› Fora › ASTRO-FORUM › ATM – BYGGEPROJEKTER › ATM: 10 astrograf spejlslib
- Dette emne har 73 svar og 8 stemmer, og blev senest opdateret for 9 Är, 9 mÄneder siden af Lars Malmgren. This post has been viewed 1948 times
-
ForfatterIndlĂŠg
-
9. december 2013 kl. 03:07 #111371
Lars MalmgrenDeltager- Super Nova
Her en lille opdatering af mit astrograf projekt.
Det har ligget pÄ hylden i et helt Är pga. det der irriterende arbejde, der hele tiden stjÊler min fritid
Men arbejdspresset er mindsket, sÄ jeg har taget glasset frem igen for at arbejde videre med det.
Hvordan kan jeg sÄ vide/huske hvor lang (eller kort) jeg var nÄet.
Jo, ganske enkelt ved at fĂžre en log.I den kan jeg lĂŠse, at de sidste arbejde jeg har gjort var:
“3-4 wets TOT LANGE strĂžg, center over center + W-strĂžg. K180. Boblen er 0,34mm bred og 0,36mm dyb. Mange grater, isĂŠr pĂ„ midten. Ny micro-boble brudt overfladen. Overfladen er meget sart nu, tager let i mod ridser.” <citat slut>Jeg kan ogsĂ„ lĂŠse, at sagitta er 1,375mm pĂ„ midten og i gennemsnit 1,370mm pĂ„ kanten.
Desuden er mit mÄl en sagitta pÄ 1,3674 mm, som svarer til f/3,5 eller 889mm brÊndvidde.
(de mange cifre efter kommaet er lidt ligegyldigt, for sÄ nÞjagtigt kan jeg slet ikke mÄle, men jeg kan godt se forskel pÄ 1,365 og 1,367).Der er altsÄ en forskel pÄ kantens brÊndvidde og midtens brÊndvidde. De skal jo vÊre ens, sÄ det er noget jeg har arbejdet med gennem hele grovslibningen af spejlet.
Jeg fĂžrer loggen i et excel-ark, hvor jeg har lavet en graf, der viser 2 kurver for hhv kant og midtens brĂŠndvidde.
PÄ den mÄde kan jeg visuelt pÄ en enkelt mÄde sÄ, hvordan spejlet udvikler sig.
Og hele tiden vurdere hvordan mine slibe-strÞg/metoder pÄvirker spejlet.
Det fungerer rigtig fint!Ok, sÄ mÄlet er 1) at fÄ kant og midte af spejlet til at nÊrme sig samme brÊndvidde, helst tÊt pÄ 889 mm, 2) fjerne de grater, der er rester fra slibningen med K80.
SÄ er det jo bare at gÄ igang
Efter 2-3 timers sammenlagt arbejde her i weekenden har brĂŠndvidden for kant og midte nĂŠrmet sig yderligere.
De er nu hhv. lige knap 882 mm og knap 880 mm. AltsÄ indenfor 2 mm!
Da forskellen var stÞrst, lÄ den pÄ godt 50 mm !!
Og stort set alle grater er vÊk, sÄ spejlet er nu klar til K220.Det er et godt tidspunkt at stoppe pÄ, da al vÊrktÞj, slibebord, spejl osv skal rengÞres GRUNDIGT.
Der mÄ ikke komme karborundum K180 med i K220 slibningen!En bemÊrkning omkring den omtalte boble.
Det er en luftboble, der er fanget inde i pyrex glasset, og den stammer fra selve stĂžbningen af glasset.
DesvÊrre ligger de nogle gange tÊt pÄ overfladen, sÄ efterhÄnden som man sliber, sÄ nÄr man ned til den.
Det er prÊcis hvad der er sket her. Boblen har vÊret meget stÞrre, i omegnen 5-6 mm lang og 3,5 mm bred og mindst lige sÄ dyb.
Jeg har slebet og slebet som vandvittig for at fÄ den vÊk. Men det betyder, at der skal fjernes op til 4 mm glas over hele overfladen. Det er helt vildt meget !Den klog Jens Jakobsen har selvfÞlgelig flere gange manet til ro, og fortalt at boblen ikke betyder noget.
Han har jo selvfÞlgelig ret, men man vil jo sÄ gerne have, at spejlet er PERFEKTMen tÊnk over det.
Hvor meget betyder den boble pĂ„ nu 4×2 mm ?? Jeg regner med et sekundĂŠrspejl pĂ„ omkring 82 mm !!!
Den boble er jo blot en lille flueklat. Den betyder sÄdan cirka nul-komma-nixen-bixen!SÄ nu har jeg slÄet det ud af hovedet. SÄdan da. Jeg holder Þje med den og mÄler lidt pÄ den, for nu var jeg jo begyndt pÄ det.
Men nÄr spejlet engang er coatet, sÄ fÄr den en lille drÄbe matsort maling, og sÄ mÊrker jeg ikke mere til den.Billeder og graf poster jeg i morgen, nu skal jeg sove.
Lars Malmgren 2013-12-28 11:05:56 9. december 2013 kl. 11:16 #111379
astrojensenDeltager- Neutron star
Fin artikel! Folk er ofte helt hysteriske omkring glaskvalitet, coatings og den slags. IsĂŠr refraktorfolk har tendenser til hysteri i den retning. LĂŠs nogle indlĂŠg pĂ„ CN, sĂ„ finder du snart eksempler…
Min egen 85mm Zeiss apokromat fra 1903 har tydelige smÄ sorte sodstykker og mikroskopiske bobler inde i glasset. Havde det forekommet i dag, uanset hvilket mÊrke, der mÄtte vÊre tale om, ja sÄ havde det snart vÊret pÄ vej tilbage til fabrikken, pÄ garantiens regning. Morsomt nok har den gamle Zeiss helt ekstremt fremragende billeddannelse, sÄ glassets renhed har altsÄ mindre betydning i den forbindelse, end man skulle tro.
Fraunhofer eksperimenterede meget med forskellige glastyper og den bedste af hans flintglas var fyldt med smÄ bobler. Det fik nogle optikere og andre til at rynke pÄ nÊsen, men Fraunhofer udtalte kÞligt, at hans glas var til at kigge igennem, ikke til at kigge pÄ. Og de smÄ bobler havde da heller ingen betydning for billeddannelsen i praksis.
Thomas, Bornholm
9. december 2013 kl. 23:00 #111414
jens.jacobsenDeltager- Neutron star
Hejsa!
SpĂŠndende, Lars. Skal du ikke snart igang med at polere? Er ved at figurere en 12″ f/5 med det bĂžvl (dejligt!) det giver. Det er svĂŠrt, som at bygge et tĂ„rn af kogt makaroni.
Og ja, folk er alt for sarte med blÊrer i glas og bobler. For linser er de absolut af negligerbar betydning, hvis de selvfÞlgelig ikke fylder mere end nogle fÄ procent af overfladen. De gamle linser, sikkert ogsÄ de berÞmte Clark linser, var fyldt med alskens godt. SÄdan er det bare. Det betyder ikke meget, helt sikkert meget mindre end omrÄder med andet brydningsindeks, hvilket ogsÄ findes.
IÞvrigt er der purister som bevidst fravÊlger coatede linser, da de mener (med god grund) at coatningen er sÄ voldsom en proces (med opvarmning) at linserne efter coatning nÊppe lever op til 1/4 bÞlge kriteriet. Jeg forstÄr dem fuldt ud, isÊr nÄr man har kigget i en 110 Är gammel Zeiss. Jeg har ogsÄ trÄdt mine barnesko med en Merz fra ca 1910-2 stykker, som af gode grunde heller ikke var coated. OgsÄ superb afbildning, ved f/17 stykker.
For spejle, tja. Jeg er ikke en stor fan af at vaske og rense optikken. Det sker sjÊldent hos mig. SÄ stÞv & snavs hÞrer hjemme pÄ teleskoper i brug. Og de store krydser folk hÊnger op i lysgangen, tja det er det samme som fire store furer skÄret i glasset.
Glem smĂ„ridser og lignende, de betyder intet…
mvh
Jens10. december 2013 kl. 00:15 #111418
Hej igen,
Jeg har lagt et par billeder ind.
Undskyld den dÄrlige kvalitet, de er taget med en gammel mobilHer er den graf, som jeg omtalte i forrige indlÊg.
Som det ses, har der vĂŠret noget udsving.
Omkring session 10 til 13 14 stykker fik jeg gjort prĂŠcis det modsatte af hvad jeg Ăžnskede.
Det er let at blive forvirret over rÊkker af tal. De siger ikke sÄ meget, men en graf er tydelig.Det lange flade stykke pÄ midten, ca. session 18-29, er en periode hvor jeg ikke foretog mÄlinger efter hver slibning.
Det var ikke nÞdvendigt, der var laaang ved til mÄlet.BemÊrk 3-4 helt forkert sessioner og ca 15 til at rette op pÄ fejlen !!
Det er noget man lÊrer afDen gule striplede linje er mit mÄl for sagitta, som omregnet svarer til f/3,5 eller en brÊndvidde pÄ 889 mm.
Jeg tror nu, at jeg bare holder fast i det niveau det ligger pÄ nu, nemlig ca 880-882 mm.
Det er helt fint og svarer til f/3,48.I aften vaskes og rengĂžres slibebordet og vĂŠrktĂžjer, sĂ„ der er klar til nĂŠste kornstĂžrrelse…
To be continued…
17. december 2013 kl. 04:03 #111752
En lille update:
Efter 3 sessioner med korn 220 pÄ ialt ca 2 timer og 20 minutter er overfladen fin jÊvn med kun fÄ smÄ kratere.
Sagitta er mellem 1,380 og 1,381, svarende til en brÊndvidde pÄ ca 879 mm.
Det er pĂ„ grĂŠnsen af hvad der kan mĂ„les med mĂ„leuret og 1,381 kunne sagtens vĂŠre 1,3808… Det er ligegyldigt.
Det vĂŠsentlige her er, at det er lykkedes mig at fĂ„ samme brĂŠndvidde pĂ„ hele glasset – indenfor ca. 1,3 mm.
Den store forskel skabt under grovslibning med K60 er vĂŠkJeg regner med yderligere 1 session med K220 og derefter kommer K380 (tror jeg er nĂŠste stĂžrrelse jeg har liggende).
Jeg kan snart begynde at tÊnke pÄ at forberede polering med at lave en pitch-lap.
Der ligger vist 5 kg Kronebeg i kÊlderenI morgen vil jeg poste lidt billeder, bla af spherometeret, som jeg bruger til at mÄle pÄ glasset.
To be continued…
17. december 2013 kl. 11:16 #111758
viggo.tDeltager- Super Giant
Venter med spĂŠnding.
mvh Viggo.17. december 2013 kl. 17:28 #111768
niveDeltager- Super Nova
Hej Lars . Man skal vis vÊre tÄlmodig nÄr sliber et spejl . Men en spÊndende proces
17. december 2013 kl. 18:27 #111770
Hej Lars.
Et par tip:
Kronebeg kan bruges, med omhu. Jeg har dog brugt 28 graders beg fra VdS i tyskland, det fungerer meget bedre. Spejlet bliver meget fint jĂŠvnt, og det polerer hurtigt:
http://www.vds-astro.de/fuer-mitglieder/materialzentrale.html
IĂžvrigt kan jeg se at min totalbrĂŠndvidde er Ăžget med 2,5 mm, dvs R er Ăžget med 5 mm under paraboliseringen. SĂ„ den store kamp for 1/10 mm’ere i slibningen er nok ikke sĂ„ meget vĂŠrd.
mvh
Jens17. december 2013 kl. 20:20 #111774
Hej Jens,
Interessant med materiale-centralen, den kendte jeg ikke.
Hvordan er hans priser i forhold til Stathis Kafalis, som jo ogsÄ har beg og microgrit ?Hvad synes du er problemet med Kronebegen ? Er den for hÄrd ?
Jeg havde tĂŠnkt mig at blĂždgĂžre den med linolie…Ja de sidste mm kommer pĂ„ plads helt af sig selv under finslib.
Men da jeg startede med en diff pÄ 50+ mm, sÄ mÄtte jeg gÞre noget.
Det arbejde er sÄ fÊrdigt19. december 2013 kl. 00:26 #111861
Jeg skylder nogle billeder
Her er den meget omtalte boble og dens 2 meget smÄ sÞskene. Optaget med mobil igennem et 50mm plössl okular (omvendt).
Her ses overfladen et sted pÄ spejlet. Der er lyst skrÄt ned pÄ overfladen med en kraftig blÄ-hvis LED lygte. OgsÄ taget igennem 50mm plössl og med zoom pÄ mobil-kameraet.
Den klare lyse plet ca pÄ midten er et lille krater. Billedet gengiver slet ikke den detaljerigdom, som Þjet ser.Her ses spherometeret stÄende pÄ spejlet.
Og her er undersiden.
19. december 2013 kl. 00:34 #111862
astrojensenDeltager- Neutron star
Hmmm. Det ligner altsĂ„ mit skrivebord, det der. Optik, batterier, tastatur, mus uden mĂ„tte, papir, USB-nĂžgler, dimser, kabler…
Sig mig, sliber du spejle i mit hus????
Thomas, Bornholm
19. december 2013 kl. 00:35 #111863
Hej Lars.
Fint, skynd dig igennem de fine kornsorter. Jo finere slebet glasset er, jo sartere. Selv stĂžv kan ridse en finslebet overflade, hvorimod en poleret flade er meget mere robust.
SĂžrger du iĂžvrigt for at holde kanten godt falset??AngĂ„ende kronebeg, sĂ„ har jeg tilfĂžjet en skefuld linolie per “stĂžbning” til en 10″. Det hjĂŠlper en del. Kronebegen er ret hĂ„rd, mest velegnet til et ret varmt rum.
IĂžvrigt, nu du har en stor dybde pĂ„ spejlet, vil du fĂ„ problemer med at stĂžbe en “plan” begflade, og sĂ„ lĂŠgge glasset ned oveni. Du fĂ„r aldrig den luftbobble der vil komme pĂ„ midten af lappen vĂŠk.
Du fÄr helt sikkert brug for sÄdan en her:
http://www.pitchlaps.com/Jeg kĂžbte en magen til i tyskland, den fungerer fremragende.
Men kĂžb noget 28 graders beg, det vil du blive glad for.
mvh
Jens23. december 2013 kl. 10:56 #112037
Hej Jens,
Ja, jeg skynder mig, og det gÄr heldigvis hurtigt med fin-slib.
Kanten holder jeg med en fals pĂ„ 2-3 mm, men jeg synes, at carborundumstenen er meget hĂ„rd mod kanten. Den trĂŠkker smĂ„ “muslinger” selvom jeg kun trĂŠkker slibestenen pĂ„ langs af kanten…
Der mÄ vÊre en bedre mÄde at false kanten pÄ under finslib !?Jeg tror jeg starter med en kronebeg, som jeg fortynder med linolie.
Mon ikke jeg kan gÞre den tilstrÊkkelig blÞd.Vedr. poleringen, sÄ har jeg stÞbt et polér-vÊrktÞj mod spejlet tilbage dengang jeg sleb med K80.
Den generelle kurve var pÄ plads, sÄ polér-vÊrktÞjet har fin bule, sÄ jeg regner med begen fÄr kontakt pÄ midten. Time will showJeg har en gummi auto-mÄtte, som jeg bruger til at stÞbe beg-tern med. Den sprayes godt med noget silicone, du ved, det der man bruger mod bil-dÞre, der klÊber fast.
Ellers er status fĂžlgende:
For at undgĂ„ forurening med stĂžv, skidt og kattehĂ„r, sĂ„ lĂŠgges spejlet i en ny ren plastpose efter hver session. Jeg opbevarer spejlet nederst pĂ„ slibebordet, sĂ„ en avis og sĂ„ toolen – ogsĂ„ i en plastpose. Ăverst ligger den vĂŠgtskive, som jeg brugte under grovslibningen. Hele den stak er tung og stabil, og spejlet ligger godt beskyttet der.
Det er ogsÄ meget godt, for min ene kat skal bare vÊre med i ALT. Og det hÞje slibebord er ganske enkelt en magnet for hende. LigesÄ snart jeg er fÊrdig, sÄ skal hun op og sidde
Efter bare 2 sessioner ĂĄ hver 1 time, har jeg finslebet med 25my micro-grit.
Det har resulteret i en fuldstĂŠndig jĂŠvn og meget blĂžd overflade. De sĂŠdvanlige bobler er der stadig
Overfladens struktur er nu svÊre at se med det omvendte 50mm plössl okular, sÄ jeg har skiftet til et 32mm, der giver lidt mere forstÞrrelse.Slibestand og vÊrktÞj er blevet vasket, samme er spejlet.
Og her til morgen er jeg begyndt at slibe med 15my microgrit. Bare 1 (Ă©n) wet pĂ„ Âœ time har resulteret i en helt jĂŠvn overflade. Dog er der nogle fĂ„ kratere, mĂ„ske 25-30 stk.Jeg er overrasket over hvor hurtigt, at overfladen bliver ensartet og jĂŠvn efter skift til nĂŠste mindre kornstĂžrrelse !!
I Þvrigt kan jeg efterhÄnden mÊrke de molekylÊr-krÊfterne, der fÄr spejl og tool til at suge sig til hinanden.
Der skal sĂ„ smĂ„ bruges krĂŠfter pĂ„ at skubbe glasset frem og tilbage, og isĂŠr nĂ„r glasset ligger lige henover tool’en (eller omvendt).
Glasset skal hele tiden holdes i bevÊgelse for ellers kan det sagtens sÊtte sig rigtig hÄrdt fast.
Det betyder ogsÄ, at det er svÊre og svÊre at skille glas og tool fra hinanden, nÄr en wet er fÊrdig. Man kan ikke bare lÞfte dem fra hinanden!
Glasset skubbes lĂŠngere og lĂŠngere ud over kanten pĂ„ toolen – indtil den til sidst slipper.
Det er faktisk ret svĂŠrt – for vi Ăžnsker SLET IKKE at vippe glasset sĂ„ledes, at kanten trykkes ned mod toolen.
For det vil slibe kanten ned, som resulterer i en Turned-Down-Edge, som er noget rigtig skidt optisk set.
Det er lidt svĂŠrt at forklare, men den lille Ăžvelse er ret tricky!
MĂ„ske skulle jeg prĂžve at lave en lille video, sĂ„ i kan se hvormeget skidtet suger sig til hinanden…Ok, men netop det med at skille tool og glas resulterede i en ganske fin ridse i glasset.
ĂV bĂžv! Men heldigvis er den meget meget fin, sĂ„ den er fjernet under nĂŠste wet, sĂ„ no worriesMen som Jens fortĂŠller, sĂ„ er finslibningen en kritisk periode…
Nu fÞlgere mere finslib med 15my, dernÊst kommer 9my, 5my og sÄ starter poleringen med cerium-oxyd og tilsidst rouge (jern-oxid eller meget fint okker).Jeg kan se lyset for enden af tunnelen
23. december 2013 kl. 12:01 #112039
nightskyDeltager- Neutron star
SpĂŠndende at fĂžlge Lars. Godt at se der er fremskridt.
Ser frem til nĂŠste post.
23. december 2013 kl. 13:27 #112048
viggo.tDeltager- Super Giant
Det var kattens. Det skrider jo fint fremad. Meget interessant lĂŠsning.
Jeg ville vÊre lidt varsom med linolien. Bliver vÊrktÞjet for blÞdt risikerer du turned down edges sÄ vidt jeg husker.
mvh Viggo
God jul. -
ForfatterIndlĂŠg
- Emnet 'ATM: 10 astrograf spejlslib' er lukket for nye svar.