Atik383 – dug/is på sensor

Fora ASTRO-FORUM TEKNIK – TILBEHØR Atik383 – dug/is på sensor

  • Dette emne har 26 svar og 9 stemmer, og blev senest opdateret for 9 år, 6 måneder siden af Torben Taustrup. This post has been viewed 394 times
Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 27 i alt)
  • Forfatter
    Indlæg
  • #120733

    Torben Taustrup
    Admin
      • Neutron star

      Vil lige høre, om der er nogen som har erfaring og eventuelle fiduser med Atik383 og dug.
      Vi oplevede dug både i forbindelse med den første og den anden testsession.
      Jeg har efterfølgende erfaret, at duggen forsvinder i løbet af ca. ti minutter, men det ville
      være rart helt at undgå dug/is på sensoren.

      Temperaturen er – 16 grader C, og der dannes is på sensoren

      På vores H9 har duggen altid siddet udvendigt på det optiske vindue. På Atik sidder der et
      kammer på siden med fugtsugende piller, og de er skiftet.
      Kammeret har også været åbnet for at få fugtigheden ned – det er selvfølgelig bedst at gøre
      på en kold vinterdag – men så fik vi også lige set, hvordan kameraet ser ud indvendigt.

      Torben

      Torben Taustrup2014-08-24 10:13:21

      TOC Observatory - "http://tocobs.org -14.5″ – f:4,2 Newt - Atik383 - ZWO2600-mono – SXV H9 - QHY8L-color - SkyWatcher 80 mm ED refraktor - 60 mm F:6 apocromat - TAL Apolar 125 f : 7,5.

      #120734

      Finn
      Deltager
        • Neutron star

        Hej Torben

        Jeg havde også lidt på mit men kun i Venstre side, jeg smurte O-ringen og gevindet på frontglasset med dette her http://www.diatom.dk/katalog.asp?t=5&ID=8764

        Og har ikke haft problemer siden.

        Men skal da også lige sige at jeg tager kølingen i tre step inden jeg når ned på min arbejdstemp.

        mvh Finn

        #120736

        Frank Larsen
        Moderator
          • Super Nova

          Kunne tyde på at I har noget ophobet fugt i kameraet. Måske i denne lille shutter motor.

          Er jeres silica nybagt?

          En mulighed kunne være at bage kameraet ved 50-60 grader for at tørre det ud. Sørg for at det køler ned i tørre omgivelser.

          En anden er vacuum og efterfyldning med tør nitrogen. Men tjek lige at ccd kan tåle det.

          #120737

          Frank Larsen
          Moderator
            • Super Nova

            Men ellers langsom nedkøling så evt. fugt kan nå at fortættes på andre flader som Finn netop påpeger.

            #120761

            Torben Taustrup
            Admin
              • Neutron star

              Hej folkens

              Tak for svarene. DC 4 kunne være en løsning, hvis der er et tætningsproblem med O-ringen.
              O-ringen ligger ret løst nede i sporet, men derfor kan den jo godt slutte tæt, når den kom-
              primeres.

              Der er sat nye tørrepiller i, men hvor lang tid de skal have før de virker ved jeg ikke.
              “Ta’ tre piller og ring i morgen” hø-hø Wink

              Ideen med at køle ned i step skal helt klart afprøves. Der er noget som tyder på, at pillerne
              bare skal have tid til at virke.

              Jeg har også tænkt på at anbringe kameraet i tørreskabet i rent rum. Man kan lige løsne
              skruerne og sørge for, at luften har fri adgang til sensorkammeret. Tørreskabet kan komme
              ned på 15%, så hvis kammeret ellers er tæt, så burde det løse problemet.

              Vi har i øvrigt også et vakuumkammer, så helt på spanden er vi ikke.

              mvh

              TOC Observatory - "http://tocobs.org -14.5″ – f:4,2 Newt - Atik383 - ZWO2600-mono – SXV H9 - QHY8L-color - SkyWatcher 80 mm ED refraktor - 60 mm F:6 apocromat - TAL Apolar 125 f : 7,5.

              #120774

              Frank Larsen
              Moderator
                • Super Nova

                Vakuum er fantastisk effektivt til at fjerne fugt. Havde engang et optisk system hvor der havde hobet sig så meget fugt op at det skulpede rundt derinde i det der skulle have været forseglet.

                Vi kunne ikke få det ud uden at destruere indkapslingen, men en tur i vakum kassen kogte vandet af og aparatet var som nyt igen og kunden glad.

                #120779

                kubach
                Deltager
                  • Super Giant

                  Hej Torben,
                  Jeg har en peli-case til mit Atik. Jeg har en tørrepose fra Bil-Tema i Peli casen.
                  Jeg vil foreslå at du tager de 3 piller ud af kameraet og “uden” låget på, lægger det til tørre i en tæt kasse eller plastikpose sammen med før nævnte tørrepose. Efter 24 timer kan du så lægge de 3 piller tilbage i kameraet. Hvis det ikke hjælper helt, så bag de 3 piller ved 190C i ca 90 min. Efter sigende skulle det være bedre at regenerere pillerne i stedet for a erstatte dem med nye. Jeg har ingen problemer med dug og giver bare fuld skrald på kølingen med det samme uden problemer.
                  ATIK forum link http://www.atik-cameras.com/forum/index.php?topic=347.msg1400#msg1400

                  #120794

                  Torben Taustrup
                  Admin
                    • Neutron star

                    Nå, nu er vi så på spanden Unhappy – under en test i dag, mistede pc’en pludselig kontakten med
                    kameraet.
                    Prøvede så den anden USB-port, men det hjalp ikke. Har så sat kameraet til en anden pc –
                    desværre med samme nedslående resultat. Så måtte jeg i gang med at fejlsøge, og lettede
                    forsigtigt på låget. Jeg opdagede hurtigt en kondensator som så forkert ud. Låget var lettet
                    på den, men interessant nok, var der ikke den kendte lugt af brændt komponent.

                    Mistanken blev herefter kastet på strømforsyningen til kølingen. Det er en 12 Volt forsyning –
                    dvs. det var den så ikke mere, for jeg målte spændingen til 19 Volt – belastet! Ikke godt.
                    Nu er så spørgsmålet, om den kortsluttede kondensator har reddet resten af elektronikken,
                    eller om der er mere der er futtet af? ….

                    I øvrigt anbefaler Atik, at strømforsyningen skal kunne levere 1,5 A. Den medleverede giver
                    1 A – måske har vi forklaringen her?

                    Torben

                    Torben Taustrup2014-08-24 21:42:51

                    TOC Observatory - "http://tocobs.org -14.5″ – f:4,2 Newt - Atik383 - ZWO2600-mono – SXV H9 - QHY8L-color - SkyWatcher 80 mm ED refraktor - 60 mm F:6 apocromat - TAL Apolar 125 f : 7,5.

                    #120798

                    jens.jacobsen
                    Deltager
                      • Neutron star

                      Hej Torben.

                      Prøv at måle hen over den afbrændte cap. Er der 0 ohm eller mange ohm.

                      Hvis der er mange ohm, har den sikkert ikke fungeret som “sikring”, desværre. Det er iøvrigt noget skrammel at Atik ikke selv leverer en strømforsyning med. Jeg har også en tilkøbt til kølingen til mit 314L. Af et eller andet “made in china” fabrikat. Måske skulle man se på at få noget en tand bedre..

                      mvh
                      Jens

                      #120799

                      Lars Malmgren
                      Deltager
                        • Super Nova

                        Den kondensator burde være relativ enkel af skifte, men spørgsmålet er så lige hvilken værdi den var på…
                        Men det må Atik kunne svare på.

                        Ang. strømforsyningen, så lyder den til at være ustabil/defekt.
                        Er den reguleret til 12V, så burde amperene variere afh. belastningen, men altså ikke spændingen. Normalt går en 12V strømforsyning aldrig over ca. 13,8V.
                        (med forbehold, jeg er ikke elektronik-uddannet)

                        Jeg mener, at det er positivt, at der ikke var en lugt af brændt elektronik.
                        Det plejer vist mest at være brændte baner i printet, der lugter grimt.
                        Resten af printet i viser ser pænt ud, så måske er i heldige…

                        Jeg krydser fingre!

                        PS Jeg håber i bruger en anti-statisk måtte med armbånd, når i “opererer” jeres elektronik.
                        Visse af disse micro-chips er faktisk ret så følsomme overfor statisk elektricitet!

                        #120801

                        Torben Taustrup
                        Admin
                          • Neutron star

                          Kondensatoren er som sagt kortsluttet, så den har uden tvivl trukket spændingen fra
                          strømforsyningen ned.
                          Nu arbejder jeg jo i en eletronikvirksomhed, så det at skifte kondensatoren er en rutineopgave.
                          Om man kan få oplyst værdien er spørgsmålet. Hos Starlight Express-supporten kan man godt
                          få tips – det var i øvrigt også omkring værdien af en kondensator – som det heldigvis ikke var
                          nødvendigt at skifte viste det sig.
                          Jeg gætter på, at den sidder i kredsløbet som styrer kølingen, men om man kan nøjes med at
                          skifte den er spørgsmålet – det ville være rart med et diagram.

                          mvh
                          Torben

                          TOC Observatory - "http://tocobs.org -14.5″ – f:4,2 Newt - Atik383 - ZWO2600-mono – SXV H9 - QHY8L-color - SkyWatcher 80 mm ED refraktor - 60 mm F:6 apocromat - TAL Apolar 125 f : 7,5.

                          #120802

                          jens.jacobsen
                          Deltager
                            • Neutron star

                            Hej Torben.

                            Kan man mon spørge en på forum med et lignende kamera om et billede af printet? Så kan man givetvis se hvilken type og værdi det er .
                            Iøvrigt nok en tantal, de har det med at eksplodere…

                            mvh
                            Jens

                            #120803

                            Torben Taustrup
                            Admin
                              • Neutron star

                              Hej Jens

                              Ja, det er uden tvivl en Tantal – måske et par uF og 16 Volt gætter jeg på.

                              mvh
                              Torben

                              TOC Observatory - "http://tocobs.org -14.5″ – f:4,2 Newt - Atik383 - ZWO2600-mono – SXV H9 - QHY8L-color - SkyWatcher 80 mm ED refraktor - 60 mm F:6 apocromat - TAL Apolar 125 f : 7,5.

                              #120816

                              Frank Larsen
                              Moderator
                                • Super Nova

                                Det kunne fint passe med at 19-20volt ureguleret jævnspænding har overbelastet den. Tror nu ikke strømkravet spiller en rolle, det betyder bare lavere spænding.evt. størrer ripple.

                                #120819

                                morten
                                Deltager
                                  • Super Nova

                                  hvis en der har en 385 er villig til at skille kameraet ad, kan du få et billede af kondensatoren..

                                  M

                                Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 27 i alt)
                                • Emnet 'Atik383 – dug/is på sensor' er lukket for nye svar.