› Fora › ASTRO-FORUM › TEKNIK – TILBEHØR › Atik383 – dug/is på sensor
- Dette emne har 26 svar og 9 stemmer, og blev senest opdateret for 9 år, 6 måneder siden af Torben Taustrup. This post has been viewed 394 times
-
ForfatterIndlæg
-
23. august 2014 kl. 10:19 #120733
Torben TaustrupAdmin- Neutron star
Vil lige høre, om der er nogen som har erfaring og eventuelle fiduser med Atik383 og dug.
Vi oplevede dug både i forbindelse med den første og den anden testsession.
Jeg har efterfølgende erfaret, at duggen forsvinder i løbet af ca. ti minutter, men det ville
være rart helt at undgå dug/is på sensoren.Temperaturen er – 16 grader C, og der dannes is på sensoren
På vores H9 har duggen altid siddet udvendigt på det optiske vindue. På Atik sidder der et
kammer på siden med fugtsugende piller, og de er skiftet.
Kammeret har også været åbnet for at få fugtigheden ned – det er selvfølgelig bedst at gøre
på en kold vinterdag – men så fik vi også lige set, hvordan kameraet ser ud indvendigt.Torben
Torben Taustrup 2014-08-24 10:13:21 TOC Observatory - "http://tocobs.org -14.5″ – f:4,2 Newt - Atik383 - ZWO2600-mono – SXV H9 - QHY8L-color - SkyWatcher 80 mm ED refraktor - 60 mm F:6 apocromat - TAL Apolar 125 f : 7,5.
23. august 2014 kl. 10:36 #120734
FinnDeltager- Neutron star
Hej Torben
Jeg havde også lidt på mit men kun i Venstre side, jeg smurte O-ringen og gevindet på frontglasset med dette her http://www.diatom.dk/katalog.asp?t=5&ID=8764
Og har ikke haft problemer siden.
Men skal da også lige sige at jeg tager kølingen i tre step inden jeg når ned på min arbejdstemp.
mvh Finn
23. august 2014 kl. 10:45 #120736
Frank LarsenModerator- Super Nova
Kunne tyde på at I har noget ophobet fugt i kameraet. Måske i denne lille shutter motor.
Er jeres silica nybagt?
En mulighed kunne være at bage kameraet ved 50-60 grader for at tørre det ud. Sørg for at det køler ned i tørre omgivelser.
En anden er vacuum og efterfyldning med tør nitrogen. Men tjek lige at ccd kan tåle det.
23. august 2014 kl. 10:47 #120737
Frank LarsenModerator- Super Nova
Men ellers langsom nedkøling så evt. fugt kan nå at fortættes på andre flader som Finn netop påpeger.
24. august 2014 kl. 10:42 #120761
Torben TaustrupAdmin- Neutron star
Hej folkens
Tak for svarene. DC 4 kunne være en løsning, hvis der er et tætningsproblem med O-ringen.
O-ringen ligger ret løst nede i sporet, men derfor kan den jo godt slutte tæt, når den kom-
primeres.Der er sat nye tørrepiller i, men hvor lang tid de skal have før de virker ved jeg ikke.
“Ta’ tre piller og ring i morgen” hø-høIdeen med at køle ned i step skal helt klart afprøves. Der er noget som tyder på, at pillerne
bare skal have tid til at virke.Jeg har også tænkt på at anbringe kameraet i tørreskabet i rent rum. Man kan lige løsne
skruerne og sørge for, at luften har fri adgang til sensorkammeret. Tørreskabet kan komme
ned på 15%, så hvis kammeret ellers er tæt, så burde det løse problemet.Vi har i øvrigt også et vakuumkammer, så helt på spanden er vi ikke.
mvh
TOC Observatory - "http://tocobs.org -14.5″ – f:4,2 Newt - Atik383 - ZWO2600-mono – SXV H9 - QHY8L-color - SkyWatcher 80 mm ED refraktor - 60 mm F:6 apocromat - TAL Apolar 125 f : 7,5.
24. august 2014 kl. 15:58 #120774
Frank LarsenModerator- Super Nova
Vakuum er fantastisk effektivt til at fjerne fugt. Havde engang et optisk system hvor der havde hobet sig så meget fugt op at det skulpede rundt derinde i det der skulle have været forseglet.
Vi kunne ikke få det ud uden at destruere indkapslingen, men en tur i vakum kassen kogte vandet af og aparatet var som nyt igen og kunden glad.
24. august 2014 kl. 17:01 #120779
kubachDeltager- Super Giant
Hej Torben,
Jeg har en peli-case til mit Atik. Jeg har en tørrepose fra Bil-Tema i Peli casen.
Jeg vil foreslå at du tager de 3 piller ud af kameraet og “uden” låget på, lægger det til tørre i en tæt kasse eller plastikpose sammen med før nævnte tørrepose. Efter 24 timer kan du så lægge de 3 piller tilbage i kameraet. Hvis det ikke hjælper helt, så bag de 3 piller ved 190C i ca 90 min. Efter sigende skulle det være bedre at regenerere pillerne i stedet for a erstatte dem med nye. Jeg har ingen problemer med dug og giver bare fuld skrald på kølingen med det samme uden problemer.
ATIK forum link http://www.atik-cameras.com/forum/index.php?topic=347.msg1400#msg140024. august 2014 kl. 20:21 #120794
Torben TaustrupAdmin- Neutron star
Nå, nu er vi så på spanden
– under en test i dag, mistede pc’en pludselig kontakten med
kameraet.
Prøvede så den anden USB-port, men det hjalp ikke. Har så sat kameraet til en anden pc –
desværre med samme nedslående resultat. Så måtte jeg i gang med at fejlsøge, og lettede
forsigtigt på låget. Jeg opdagede hurtigt en kondensator som så forkert ud. Låget var lettet
på den, men interessant nok, var der ikke den kendte lugt af brændt komponent.Mistanken blev herefter kastet på strømforsyningen til kølingen. Det er en 12 Volt forsyning –
dvs. det var den så ikke mere, for jeg målte spændingen til 19 Volt – belastet! Ikke godt.
Nu er så spørgsmålet, om den kortsluttede kondensator har reddet resten af elektronikken,
eller om der er mere der er futtet af? ….I øvrigt anbefaler Atik, at strømforsyningen skal kunne levere 1,5 A. Den medleverede giver
1 A – måske har vi forklaringen her?Torben
Torben Taustrup 2014-08-24 21:42:51 TOC Observatory - "http://tocobs.org -14.5″ – f:4,2 Newt - Atik383 - ZWO2600-mono – SXV H9 - QHY8L-color - SkyWatcher 80 mm ED refraktor - 60 mm F:6 apocromat - TAL Apolar 125 f : 7,5.
24. august 2014 kl. 21:09 #120798
jens.jacobsenDeltager- Neutron star
Hej Torben.
Prøv at måle hen over den afbrændte cap. Er der 0 ohm eller mange ohm.
Hvis der er mange ohm, har den sikkert ikke fungeret som “sikring”, desværre. Det er iøvrigt noget skrammel at Atik ikke selv leverer en strømforsyning med. Jeg har også en tilkøbt til kølingen til mit 314L. Af et eller andet “made in china” fabrikat. Måske skulle man se på at få noget en tand bedre..
mvh
Jens24. august 2014 kl. 21:15 #120799
Lars MalmgrenDeltager- Super Nova
Den kondensator burde være relativ enkel af skifte, men spørgsmålet er så lige hvilken værdi den var på…
Men det må Atik kunne svare på.Ang. strømforsyningen, så lyder den til at være ustabil/defekt.
Er den reguleret til 12V, så burde amperene variere afh. belastningen, men altså ikke spændingen. Normalt går en 12V strømforsyning aldrig over ca. 13,8V.
(med forbehold, jeg er ikke elektronik-uddannet)Jeg mener, at det er positivt, at der ikke var en lugt af brændt elektronik.
Det plejer vist mest at være brændte baner i printet, der lugter grimt.
Resten af printet i viser ser pænt ud, så måske er i heldige…Jeg krydser fingre!
PS Jeg håber i bruger en anti-statisk måtte med armbånd, når i “opererer” jeres elektronik.
Visse af disse micro-chips er faktisk ret så følsomme overfor statisk elektricitet!24. august 2014 kl. 21:34 #120801
Torben TaustrupAdmin- Neutron star
Kondensatoren er som sagt kortsluttet, så den har uden tvivl trukket spændingen fra
strømforsyningen ned.
Nu arbejder jeg jo i en eletronikvirksomhed, så det at skifte kondensatoren er en rutineopgave.
Om man kan få oplyst værdien er spørgsmålet. Hos Starlight Express-supporten kan man godt
få tips – det var i øvrigt også omkring værdien af en kondensator – som det heldigvis ikke var
nødvendigt at skifte viste det sig.
Jeg gætter på, at den sidder i kredsløbet som styrer kølingen, men om man kan nøjes med at
skifte den er spørgsmålet – det ville være rart med et diagram.mvh
TorbenTOC Observatory - "http://tocobs.org -14.5″ – f:4,2 Newt - Atik383 - ZWO2600-mono – SXV H9 - QHY8L-color - SkyWatcher 80 mm ED refraktor - 60 mm F:6 apocromat - TAL Apolar 125 f : 7,5.
24. august 2014 kl. 21:37 #120802
jens.jacobsenDeltager- Neutron star
Hej Torben.
Kan man mon spørge en på forum med et lignende kamera om et billede af printet? Så kan man givetvis se hvilken type og værdi det er .
Iøvrigt nok en tantal, de har det med at eksplodere…mvh
Jens24. august 2014 kl. 21:48 #120803
Torben TaustrupAdmin- Neutron star
Hej Jens
Ja, det er uden tvivl en Tantal – måske et par uF og 16 Volt gætter jeg på.
mvh
TorbenTOC Observatory - "http://tocobs.org -14.5″ – f:4,2 Newt - Atik383 - ZWO2600-mono – SXV H9 - QHY8L-color - SkyWatcher 80 mm ED refraktor - 60 mm F:6 apocromat - TAL Apolar 125 f : 7,5.
25. august 2014 kl. 16:31 #120816
Frank LarsenModerator- Super Nova
Det kunne fint passe med at 19-20volt ureguleret jævnspænding har overbelastet den. Tror nu ikke strømkravet spiller en rolle, det betyder bare lavere spænding.evt. størrer ripple.
25. august 2014 kl. 18:07 #120819
mortenDeltager- Super Nova
hvis en der har en 385 er villig til at skille kameraet ad, kan du få et billede af kondensatoren..
M
-
ForfatterIndlæg
- Emnet 'Atik383 – dug/is på sensor' er lukket for nye svar.