› Fora › ASTRO-FORUM › OBSERVATIONER OG VISUEL ASTRONOMI › At se mælkevejen
- Dette emne har 9 svar og 5 stemmer, og blev senest opdateret for 7 år, 10 måneder siden af hoff6200. This post has been viewed 654 times
-
ForfatterIndlæg
-
17. april 2016 kl. 15:32 #146221
hoff6200Deltager- Asteroid
Vi har aldrig oplevet noget ligende.
Sidste år så oplevede fruen og jeg, at kunne se mælkevejen som vi aldrig før har set den. Det var næsten som man ser på billeder. En helt tydelig lysende stribe med en retning næsten øst-vest.
Det var natten mellem den 20-21 september 2015. klokken mellem 0200 og 0300.
Så jeg havde meget store forventninger natten 9-10 April 2016.
Jeg var oppe til ca midnat og igen ved ca0230 tiden. men jeg kunne slet ikke se det samme som den nat i September.
Vi var godt nok ikke samme sted som i september, men et sted som jeg mener burde være mere mørkt, eller mindst lige så mørkt som ved vores hus.
Kan nogen give bud på hvad som gør denne forskæld ?
Jeg tænker at det måske var mere diset nu her i April, men kan der være andet som gør denne forskæld??
17. april 2016 kl. 16:04 #146222
landboDeltager- Nova
hoff6200 wrote: Vi har aldrig oplevet noget ligende.
Sidste år så oplevede fruen og jeg, at kunne se mælkevejen som vi aldrig før har set den. Det var næsten som man ser på billeder. En helt tydelig lysende stribe med en retning næsten øst-vest.
Det var natten mellem den 20-21 september 2015. klokken mellem 0200 og 0300.
Så jeg havde meget store forventninger natten 9-10 April 2016.
Jeg var oppe til ca midnat og igen ved ca0230 tiden. men jeg kunne slet ikke se det samme som den nat i September.
Vi var godt nok ikke samme sted som i september, men et sted som jeg mener burde være mere mørkt, eller mindst lige så mørkt som ved vores hus.
Kan nogen give bud på hvad som gør denne forskæld ?
Jeg tænker at det måske var mere diset nu her i April, men kan der være andet som gør denne forskæld??
For du kan se mælkevejen helt klart, skal luften være meget tør hele vejen op gennem atmosfæren. Den tilstand ser du normalt flest gange, når der ligger et kraftigt højtryk over området hvor du befinder dig, eventuelt kombineret med frostvejr. Og så bør der naturligvis ikke være for meget lysforurening på stedet hvor …………….
Landbo 2016-04-17 16:04:42 17. april 2016 kl. 16:15 #146223
Tak for info Leif.
Jeg så også lidt på Stellarium, Der kunne jeg se at mælkevejen i September ganske som vi oplevede var næsten lodret over vores hoveder. Og nu her i April var ret langt mod nord. Jeg kan så ikke lure hvor meget det betyder når man observere.
17. april 2016 kl. 16:37 #146225
landboDeltager- Nova
hoff6200 wrote: Tak for info Leif.
Jeg så også lidt på Stellarium, Der kunne jeg se at mælkevejen i September ganske som vi oplevede var næsten lodret over vores hoveder. Og nu her i April var ret langt mod nord. Jeg kan så ikke lure hvor meget det betyder når man observere.
Det burde ikke betyde noget hvor mælkevejen står. Men du skal have solen mere end 18 grader under horisonten i observations øjeblikket.
17. april 2016 kl. 19:37 #146233
jespergDeltager- Super Nova
Jeg vil nu mene, at det betyder noget hvor Mælkevejen står.
Set fra et forholdsvis mørkt sted, er himlen mørkere i den øvre del, i forhold til den lavere del nær horisonten, hvor lysforurening fra byer 10-30 km borte lyser op.
Dertil kommer den tættere atmosfære i den lave synsretning, der også begrænser det svage kosmiske lys.
Billedet herunder er fra februar 2013, taget med et rødfølsomt DSLR. Man fornemmer lysforureningen i venstre og højre side, der nemt kan tage glansen af Mælkevejen:
Min erfaring er, at Mælkevejen på en måneløs nat i august er visuel fantastisk. Galaksens centrale udbuling er synlig lavt i syd.
Jesper G.
17. april 2016 kl. 22:15 #146240
jan.jakobsen- Planet
Mælkevejen er et fantastisk syn når der er klart vejr og uden lysforurenning. Og den ikke er ramt af sommerens lyse nætter, så tidspunktet på året og aften/nat tidspunkt har meget at sige.
Hvis så man har været uden for i længere tid hvor man ikke har set lys fra lamper osv. i en 1/2 time eller længere får man natte syn. Øjnene bliver vænnet til mørket, derfor ser de det svage lys fra stjernene meget bedre.
Mange amatør astonomer bruger en rød pandelampe eller bare rødt lys når man skal orienter sig om natten mens der observeres. Det ødelægger ikke ens nattesyn som stærkt hvid lys gør.
Mit eget bedste syn af mælkevejen var på det Indiske Ocean en nat med vindstille 1000 km fra den nærmeste by alt lys på baden var slukket så øjnene havde haft tid til at vende sig til mørket og det svage lys fra stjernene. At månen ikke var oppe gjorde det kun meget bedre.
Man behøver ikke et stort og dyrt udstyr for at studere og nyde natte himlen, tid og en klar mørk nat bort fra byens lys. En rød pande lampe, stjerne kort, og et rimeligt mørkt sted uden for byens lys. En god hånd kikkert evt. på et foto stativ, og man er rigtig godt igang med astronomien-
18. april 2016 kl. 06:36 #146246
Hej Jesper.
Tak for din info og mange tak for dine foto.
Dit andet billede er tæt på det vi oplevede, fruen har også set det foto.
Vores oplevelse grænser til det syresliske, men nok også fordi vi var landet sent i Hamburg og på vej trætte hjem fra ferie.
Jan også tak til dig. men var var jo så ikke i totalt mørke, va vi jo havde kørt bil.
18. april 2016 kl. 12:59 #146252
linda- Asteroid
Melkeveien vises på forskjellige steder om høsten og om vinteren.
Når det ligger snø og det er lys forurensning i nærheten, er det vanskelig eller umulig å se melkeveien. Om høsten før snøen faller er det enklere. Hjemme kan jeg akkurat skimte melkeveien retning sørøst, men om vinteren ser jeg den ikke.
Hvis du noen ganger kommer til Norge om vinteren kan jeg anbefale deg å ta en tur til fjells. For eksempel i Tufsingdal er det en fin melkevei å se hele vinteren, selv med snø og tusenvis av stjerner med det blotte øyet. Av og det er det nordlys også.
18. april 2016 kl. 13:03 #146253
linda- Asteroid
hoff6200 wrote: men var var jo så ikke i totalt mørke, va vi jo havde kørt bil.
Om du kjører lenge på en vei uten veilys og lite imotkommende trafikk, kan du få rimelig god nattesyn. Vi kjører regelmessig i timesvis mot vår hytte. Veiene der har ikke veilys. Når vi går ut av bilen på et mørkt sted, har vi umiddelbart overraskende godt nattesyn. Mye bedre enn om man går ut av hytta på kvelden. Da pleier jeg å måtte vente en halv time før jeg ser nok stjerner.
23. april 2016 kl. 11:42 #146470
Hej Linda.
Tak for din besked.
Ja jeg er jo klar over at jeg kan opleve fantastiske syn og oplevelser ude i verden. Det er jo også derfor at vi syntes det er en så syrelastisk / fantastisk oplevelse at kunne se det i Danmark.
-
ForfatterIndlæg
- Emnet 'At se mælkevejen' er lukket for nye svar.