Astrotortilla – hjælp ved STARPARTY

Fora ASTRO-FORUM TEKNIK – TILBEHØR Astrotortilla – hjælp ved STARPARTY

• Dette emne har 11 svar og 4 stemmer, og blev senest opdateret for 8 år, 5 måneder siden af jakob. This post has been viewed 46 timesandersen. This post has been viewed 46 times
Viser 12 indlæg - 1 til 12 (af 12 i alt)
  • Forfatter

Rudi
    Deltager
      • Neutron star

Hej,

Jeg har prøvet at få AstroTortilla til at køre på min lille brystsvage guide PC, men det spiller ikke rigtigt.

Den blind-solver på ca 15 minutter, men jeg kan se rundt omkring på nettet at det kan gøre bedre.

Er der en der har tid til at kikke lidt på det sammen med mig på lørdag/søndag i Kompedal?

Jeg har allerede skrevet lidt om det her på forum, link-til-tråd, men det spiller stadig ikke rigtigt.

/Rudi B. Rasmussen

leif.hugo
      Deltager
        • Nova

Hej Rudi

Jeg er heller ikke helt gode venner med AstroTortilla, så jeg vil gerne være med…

Måske kan vi arrangere en lille workshop om programmet en af dagene?

jakob.andersen
        Deltager
          • Super Giant

Det kan jeg godt hjælpe med.

Jakob A.

leif.hugo
          Deltager
            • Nova

Rudi
            Deltager
              • Neutron star

Super Jakob

/Rudi B. Rasmussen

Rudi
              Deltager
                • Neutron star

Tak for hjælpen Jakob.

Men din hjælp kom solve tiden ned fra 15 minutter til ca eet minut! En acceptabel tid, som jo nok skyldes min langsomme PC, på din PC tog samme billede med samme parametre jo “kun” ca 20 sekunder.

/Rudi B. Rasmussen

xplode
                Deltager
                  • Nova

Du vil nok spare enda litt tid når du har koordinater fra teleskopet å jobbe med, nå vil AT søke gjennom hele himmelen ettersom det ikke har noen anelse hvilken retning bildet er tatt (Blind solve)

Her er min tid på blind solve med min astropc. Normal tid på solve er 8.5-10s, går tida over 10s så blir det som regel fail så da endrer jeg posisjon litt og prøver igjen.

Med koordinater går tida ned bittelitt, men den vil nok synke enda mer for deg.

Rudi
                  Deltager
                    • Neutron star

Ja ja Ole. Jakob viste mig hvordan jeg med Cartes Du Ceil, EQMOD og simulator kunne sætte search radius ned og starte på et koordinat tæt på.

Jeg dimsede lidt mere med det i går og er nu lidt frustreret igen. Jeg kan ikke reproducere, dvs hvis jeg lukker alle programmer ned og starter forfra, får jeg ikke samme resultat, langt fra endda. Med samme billede og Astrotortilla indstillinger, og “Goto” M27 i CdC, så får jeg solve tider lige fra 60 sek til 10-15 min og ofte “no solution”!!!

Temmelig frustrerende.

/Rudi B. Rasmussen

xplode
                    Deltager
                      • Nova

Det høres merkelig ut.

Kan du dele bildet så jeg kan forsøke å solve det hos meg?

Det er best om du deler med f.eks dropbox så bildet er 100% likt som det du bruker.

Rudi
                      Deltager
                        • Neutron star

Billedet ligger her: http://b-rasmussen.dk/astro/astrotortilla/IMG_9199.jpg

/Rudi B. Rasmussen

xplode
                        Deltager
                          • Nova

Ved å kopiere dine instillinger får jeg blind solve på 23 sek og med koordinater på 12 sek.

Ved å skru av downsample/downscaling så vil ikke AT løse bildet i det hele tatt.

Jeg tror dem avlange stjernene har mye å si, min erfaring er att AT liker best korte eksponeringer uten altfor mange stjerner og att dem er runde. Lav støy er også viktig.

Jeg bruker 3-5sek eksponeringer avhengig av teleskop evt 10-15 sek hvis jeg bruker Ha filter.

Du kan forsøke deg på solving av mitt bilde her:

https://www.dropbox.com/s/snly7wr5qqestt0/PREVIEW_20150911-22h37m02s724ms.JPG?dl=0

Mine vanlige instillinger.

For å se hvor mye raskere det er når du har koordinater velg “telescope simulator for.net” som montering, trykk på tools og goto image så kjører AT til målet av seg selv hvis det klarer å løse bildet.

Jeg vil anbefale deg å skru av downscaling/downsampling på mitt bilde, når det er skrudd på så går det mye tregere.

jakob.andersen
                          Deltager
                            • Super Giant

Rudi, jeg vil nu mene at med samme indstillinger, bør du kunne opnå samme resultat hver gang. Computere er nu engang indrettet sådan, at de vil gentage deres program helt nøjagtigt, så længe parametrene er de samme.

Jeg vil gætte på, at det er forbindelsen til CdC, evt. positionen der, som driller dig. Du skulle nok overveje at prøve det i en live situation i stedet for. Men jeg kan godt se dilemmaet: Der er stjerneklart, bruger jeg nu tiden på at rode med teknikken, eller på at kigge stjerner/fotografere…?!?

Viser 12 indlæg - 1 til 12 (af 12 i alt)
                          • Emnet 'Astrotortilla – hjælp ved STARPARTY' er lukket for nye svar.