› Fora › ASTRO-FORUM › ATM – BYGGEPROJEKTER › AstroSystems sekundærholder og spider
- Dette emne har 7 svar og 4 stemmer, og blev senest opdateret for 6 år, 4 måneder siden af webweichel. This post has been viewed 634 times
-
ForfatterIndlæg
-
24. oktober 2017 kl. 23:22 #311401
nightskyDeltager- Neutron star
I dag kom en lille pakke med fra AstroSystems i Colorado med dele til ombygningen.
Problemerne med at lime sit sekundærspejl fast på holderen er velkendt, metal, træ og glas
har forskellig varmeudvidelseskoefficienter, hvilket vil give vridninger på spejltet. Derfor valgte
jegen løsning, som bl.a. Mike Lockwood anbefaler, hvor sekundærspejlet ligger løst i sekundær-
holderen holdt let fast med lidt polyester vat.
http://www.loptics.com/articles/mirrorsupport/mirrorsupport.htmlSekundærholderen skal holde et perfekt sekundærspejl 1/30 PV, så der skal på ingen måde kunne
introduceres optiske fejl grundet forkert sekundærholder. Det er uhyre lidt der skal til for at
vride spejlet så de 1/30 PV forringes.Efter at have læst et par artikler fandt jeg frem til et lille firma i Colorado, AstroSystem, som laver
sådanne senkundærholdere og tilhørende “spider”.
https://www.astrosystems.biz/sechold.htm
Efter at have læst vejledningen til at vælge sekundærholderen og beregne størrelsen på “spider”,
sendte jeg data til ejeren, Randy Cunningham, og fik ham til at beregne helt præcist hvad
der skulle bruges. Det gør at sekundærholderen og “spider” passer meget præcist til sekundærspejlet
og teleskop tubus.Normalt er leveringstid 8-10 uger, men for et fremskyndende gebyr på beskedne 10$, blev
produktionen rykket frem og nu her 12 dage senere er varen i Tvis. Absolut perfekt service.Kvaliteten ser rigtig fin ud, uden på nogen måder at være high-end. Det er designet til at
kunne sekundærspejlet fast og spider er dimensioneret til at kunne holde det lille 2,14″ spejl.
Hvis man ofte skal justere sekundærspejlet vil jeg nok være bekymret over slid på justeringsmekanismen.Nedenfor holderen hvor man se den lille kant som forhindrer spejlet i at falde ud. Dette
system gør også at der ikke skal males sort kant m.v. på spejlet for at undgå strølys.Her med det polyester vat som ganske let skal presse spejlet mod kanten af holderen.
Her med den specialfremstillede “spider”
Fremstillet til at passe perfekt på Hardfoam tubus fra Klaus Helmerichs.
Sekundærspejlets rapport som viser perfektion.
Nightsky 2017-10-24 23:25:21 25. oktober 2017 kl. 04:34 #311573
RudiDeltager- Neutron star
På vat!!! Det lyder godt nok utroligt.
/Rudi B. Rasmussen
25. oktober 2017 kl. 06:46 #311575
Torben TaustrupAdmin- Neutron star
Tillykke med den Lars
Den fastgørelssmetode er velkendt, og har været brugt i mange år. Jeg
har set en variant, hvor der sidder tre modhold på spejlets forside, men
princippet er det samme.
Man kan godt se, at den kommer fra et land, hvor man opererer med
tommer – midterskruens gevind er godt nok groftmvh
TorbenTOC Observatory - "http://tocobs.org -14.5″ – f:4,2 Newt - Atik383 - ZWO2600-mono – SXV H9 - QHY8L-color - SkyWatcher 80 mm ED refraktor - 60 mm F:6 apocromat - TAL Apolar 125 f : 7,5.
25. oktober 2017 kl. 21:56 #311596
webweichelDeltager- Nova
Den er super Lars, har selv monteret sådan en på min VX12 som efterhånden er moddet til en CX12’er ;). Jeg har lavet spider udfra huset af en gammel stepper motor og med carbon fiber vanes så CTE er den samme som for tubus. Desuden er der monteret en Kendrick secondary heater (TS har dem).
Havde faktisk den erfaring at have limet mit spejl efter foreskrifterne og fik tydelig astigmatisme i koldt vejr. Nu performer den perfekt.
Justering er meget velfungerende og holder positionen stabilt.
Held og lykke med monteringen.
25. oktober 2017 kl. 22:06 #311597
nightskyDeltager- Neutron star
Torben, forventer ikke problemer med justering grundet groft gevind. Jeg kan alligevel ikke
måle vignetteringen så præcist.Steen, god information du kommer med. Rart at vide at det virker. Der kommer varmelegeme
med styring på. Jeg forventer dog at det vil være uhyre sjældent at jeg får brug for det, da kun
har oplevet dug et par gange på sekundæren. Sikkert fordi teleskopetåbningen er 4 meter
over jorden.Rudi, vat skal kun skubbe spejlet mod kanten, ikke løfte noget.
26. oktober 2017 kl. 06:42 #311601
Torben TaustrupAdmin- Neutron star
Hej Lars
Jeg tror nu heller ikke, at det grove gevind giver problemer. Min obser-
vation gik blot på, at det var tommegevind.
Er der også fingerskruer med til din sekundærspejlholder?Steen
Hvad er ledningerne til – har du varme ved spejlet?TOC Observatory - "http://tocobs.org -14.5″ – f:4,2 Newt - Atik383 - ZWO2600-mono – SXV H9 - QHY8L-color - SkyWatcher 80 mm ED refraktor - 60 mm F:6 apocromat - TAL Apolar 125 f : 7,5.
27. oktober 2017 kl. 01:37 #311622
RudiDeltager- Neutron star
Rudi, vat skal kun skubbe spejlet mod kanten, ikke løfte noget.
Ok tak, så forstår jeg.
/Rudi B. Rasmussen
27. oktober 2017 kl. 21:26 #311636
webweichelDeltager- Nova
Hej Torben,
Ja det er sådan en her: https://www.teleskop-express.de/shop/product_info.php/info/p2220_Kendrick-KE2017—Heizung-fuer-gefasste-Newton-Fangspiegel—D–64-mm-bis-89-mm.html
For at sikre at der ikke opstår dug på sekundær. Har observeret dug i nogle tilfælde men det er længe siden jeg har checket det, jeg kører bare altid med svag varme for at være sikker.
/Steen
-
ForfatterIndlæg
- Emnet 'AstroSystems sekundærholder og spider' er lukket for nye svar.