Astronomiske foreninger

Fora ASTRO-FORUM ASTROTRÆF OG KLUBSNAK Astronomiske foreninger

• Dette emne har 14 svar og 7 stemmer, og blev senest opdateret for 15 år, 4 måneder siden af henrik. This post has been viewed 571 times
Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 15 i alt)
  • Forfatter

bobo
      • Giant

Er der nogen der ved om der er en forening her ovre vestpå??

Kørte forbi ude i Vemb, der er et mega observatorie, meen syndes det lugter lidt af noget over religiøs indre misions halløj, (at dømme fra deres hjemmeside,) og der står intet om astro. Så er der mogen der ved om det bare en fin kuppel uden inhold? eller om det er en flok ligesindet der nørder rundt der ude Smile

camilla
      Deltager
        • Giant

Fra Astronomisk Selskab’s Astronomiske Guide:

Skærum Møllevej 2-4, 7570 Vemb
        Offentlige forevisninger og foredrag 1 gang månedligt på en tirsdag uanset vejrlig. Grupper og foreninger kan besøge observatoriet på mandage eller tirsdage efter nærmere aftale.

Oplysning om åbningstider, program og reservation på tlf. 9748 1322 eller e-mail:

fucsm@post6.tele.dk .

Det er en selvejende institution hvis arrangementer kører igennem Folkeuniversitetet, så deres foredrag er på et videnskabeligt grundlag, selvom det handler om religion. Tidligere har astrofysiker Lars Petersen været ansat derude – han er nu på Orion Planetarium i Jels.

nightsky
        Deltager
          • Neutron star

Hejsa

Jeg tror ikke der sker meget ude ved Skærum mølle mere. Jeg syntes det er længe siden jeg har hørt noget derfra.

Mens ellers er der jo Storåen lige ved siden af. Har fanget både laks og havørred lige nedenfor.

Nærmeste forening er Herning Astronomiforening ellers Midtjysk Astronomiforening.

Du er velkommen til at kigge forbi Tvis og se mit observatorium og tilhørende service bygningerStar

bobo
            • Giant

Hej Camilla. Ja så langt fik jeg også læst, så det er nok ikke lige det, for jeg er jo kun mig selv, og ikke en forening. Det var mere om der nu var en astro gruppe der holdt til der ude.

bobo
              • Giant

Hej Lars.

du var lige for hurtig 🙂 Ja jeg har oss fisket lidt der ude men har stadig den første fisk tilgode. Takker, det ku være jeg kom på de kanter en dag.

camilla
              Deltager
                • Giant

Men du kan da prøve at ringe til dem? Det kan vel ikke skade? Det kan være at de mangler en foreviser til observatoriet?

bobo
                  • Giant

Ha ja, så er jeg fri for selv at bygge obs hvis jeg ku få nøglen Tongue

camilla
                  Deltager
                    • Giant

Jamen, der er ingen der græder over folk, der melder sig frivilligt som forevisere rundt omkring. Selv er jeg foreviser i Wieth-Knudsen Observatoriet – http://www.wko.dk

og en behagelig biting er jo, at man så får sin egen nøgle til teleskopet + 16″ SCT’en. De bliver kun begejstret, hvis du melder dig frivilligt som foreviser, er jeg sikker på!

henrik
                    Deltager
                      • Nova

Ja det ser ud som om der er plads til en pæn størrelse kikkert dér :O)

WKO: Sidst jeg var deroppe og fik et kig, var billedet så sløret at jeg var lige ved at få en tid hos en øjenlæge; Det så ret mystisk ud, når lysstyrke og synsfelt er som en 16″ers u er, mens stjernerne lignede Van Goghs’s

Er den blevet kollimeret siden?Henrik2008-10-21 14:45:17

bobo
                        • Giant

Jaja det er godt med dig Embarrassed Så længe jeg roder febrilsk rundt med mit stjernekort og er totalt nybegynder, så skal jeg ikke vise nogen rundt. LOL

Der er heller ikke et teleskop i kuplen endnu, der er der kun i det lille obs bag gården.

tommyf
                        Deltager
                          • Neutron star

Har nu også tænkt over medlemskab så man kunne booke lidt tid deroppe når det ellers passer i hverdagen, men så skal det godt nok være kollimeret Wink
                          At det så er AltAz er ikke så galt, med den åbning behøver man ikke meget expotid til det meste, tror ikke den monterede field-derotator er alt for effektiv, men det er nu bare et gæt.

camilla
                          Deltager
                            • Giant

Jeg har ikke været deroppe siden sommerferien, men der var ingen problemer da jeg var der sidst. Men åbningen er stor, så lufturoen kan godt være voldsom. Kikkerten er AzAL-monteret, men der er en feltrotator enhed til astrofoto.

For de som ikke kender Wieth-Knudsen Observatoriet, se http://www.wko.dk

Jeg synes at det er genialt med et observatorium med sovepladser og køkken, som alle medlemmer kan leje. Da jeg boede på Frederiksberg, var jeg ret tit deroppe, ikke blot for at bruge observatoriet, men også for at komme ud i naturen. Det ligger lige op til Tisvilde Hegn, der er cykler i huset så man kan komme rundt, og der er kun 3 km til en af Danmarks bedste strande. Om sommeren er Tisvildeleje så hyggelig en by med gode restauranter mv.

Man kan besøge huset gratis, da der er stjernekiggeraftener den anden og sidste lørdag hver måned.

camilla2008-10-22 07:17:15

Frank Larsen
                            Moderator
                              • Super Nova

Jeg er tildels enig ang. WKO – fantastisk sted og efter at træerne er blevet fældet er udsigten også blevet god.

Jeg er tilgengæld også lidt enig med Henrik – I foråret til IYA09 mødet var synet en smule mere sløret end det burde være.

Dengang blev vi enige om at det måtte være seeingen – men efterfølgende har jeg fået meldinger om at andre har haft store problemer med at stille skarpt selv ved lav forstørrelse.

Tjekkes kollimeringen jævnligt med en startest i 55+ decl. ved minimum 6-700x ??

Lars Malmgren
                              Deltager
                                • Super Nova

Hvad med lokal seeing i den lille kuppel ?
                                Varme der strømmer op fra sommerhuset for neden og op gennem kupplen og ud gennem spalten.

Sådan en SC bør ikke stå og gå ud af kollimering, med mindre nogen har pillet ?!

henrik
                                Deltager
                                  • Nova

Ja stor åbning i kuppel med mandre mennesker er faktisk en RIGTIGT skidt kombination.

På montebelloobservatoriet hvor de har en tilsvarende 16″ SCT ruger de som regel deres FS102 til planeter, fordi den ikke forstyrres så meget af lufturoen.

Når de besøgende er gået så der er færre i kuplen og det hele er afkølet grundigere, kommer den store mere til sin ret.

Bortset fra det brugte Meade kork til at holde sekundæren og det kan give noget flex på sekundæren, så den godt KUNNE stå og gå ud af kollimering. (Sønderborg amts gymn. har/havde fx. det problem).

Jeg går ud fra at Meade holdt op med det, og/men ved ikke om WKO har en fra den/de årgange..?

Henrik2008-10-22 15:43:17

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 15 i alt)
                                • Emnet 'Astronomiske foreninger' er lukket for nye svar.