I anledningen af astronomiens år er der lavet en stor vandreudstilling som vil være tilgængelig for alle at låne til deres kommune, indkøbscenter, skole, arrangement etc.
Udstillingen havde premiere i går i Roskilde, hvor den står på Hestetorvet (lige nord for Roskilde station):
http://www.astronomi2009.dk/udstilling
Vi har i Astronomisk Forening for Køge Bugt formidlet kontakt til Roskilde Kommune, som betaler de 15.000 kr udstillingen koster, som inkluderer opsætning og nedtagning. Udstillingen er her optakt til et stort Forskningens Døgn arrangement den 25/4.
Hermed er ideen givet videre til andre, som vi have udstillingen til deres sted i IYA 2009 året.
Udstillingen står ude og kan dermed ses døgnet rundt. Det bliver spændende at se, om der kommer problemer med hærværk etc.
Nu på lørdag den 18/4 står medlemmer af AFKB ved udstillingen kl. 13-15 for at svare på spørgsmål om astronomi og vise solen frem i forskellige typer solteleskoper. Vejret bliver lækkert – så kig gerne forbi, hvis I bor i nærheden. Måske også en lejlighed til at se
udstillingen, inden man beslutter sig for om man evt vil booke den selv?
Jeg har også en kasse med af den nye Astronomisk Guide fra Astronomisk Selskab, så man kan få en kopi.
Jeg har faktisk snuppet 8 ekstra kasser, så er man forening eller lign, som ikke har mulighed for selv at hente guider i København, kan man få en kasse hos mig, hvis man mailer mig senest lørdag kl. 10.
Jeg kan efter aftale også tage guider med ved to andre snarlige lejligheder:
– Forskningens Døgn arrangementet 25/4 på Stændertorvet i Roskilde kl. 10-14.
– Sjællandsk Astrodag den 2. maj kl. 11-23 hos KAF på Kroppedal.
Bare jeg får besked i rimelig tid.
Mange hilsener, Camilla
Astronomisk Forening for Køge Bugt