› Fora › ASTRO-FORUM › OFF TOPIC › Astronomibladet julequiz: Vind en Nexstar 6SE
- Dette emne har 51 svar og 19 stemmer, og blev senest opdateret for 15 år, 2 måneder siden af mstauning. This post has been viewed 1292 times
-
ForfatterIndlæg
-
24. december 2008 kl. 15:23 #6078
andreas- Super Giant
Er det i orden at svare to gange på dagens spørgsmål, jeg trode det tidligere spørgsmål var en joke, sa alle fik en “fribilet”? eller kan I slette mit svar?
Mvh25. december 2008 kl. 00:28 #6080
henrikDeltager- Nova
Hej Camilla
Nej der var opstået en lille “tag” fejl der skjulte siden.
beklager meget.
Andreas: Jo natutrligvis; jeg sletter dit første svar.
Henrik 2008-12-24 23:29:30 26. december 2008 kl. 00:53 #6109
henrikDeltager- Nova
Er der nogen der vil trække vinderen ved at nævne et tilfældigt tal mellem 1 og 1626?
26. december 2008 kl. 00:56 #6110
kid- Asteroid
1413
26. december 2008 kl. 01:05 #6111
henrikDeltager- Nova
Takker: Jeg tæller op i mailstakken og vender tilbage med en vinder – medmindre #1413 har svaret forkert :O)
Iøvrigt vil jeg sige at spørgsmålet den 24712 åbenbart var lidt (for) tricky, for en del havde svaret forkert:
Billedet der lignede karlsvognen VAR en asterisme i perseus
… nu hvor der var nogen der syntes spørgsmålene var lette
Henrik 2008-12-26 00:08:03 26. december 2008 kl. 01:39 #6112
mortenbDeltager- Super Giant
Stellarium kan i alt fald ikke finde den asterisme. Og jeg har tjekket grundigt ! Der er altså også forskel på software grundighed .. Den nævnte asterisme så ellers ud til at være markant, hvis den havde været der. Hm ? Men de næste par dage går nok med at drøfte diverse “goe” svar ..
26. december 2008 kl. 10:07 #6119
hoejholt- Asteroid
Hej MortenB.
Nej Stellarium viser ikke asterismen i Perseus-segmentet.Men bl.a. Cartes du Ciel viser den.Øverst i billede ses Alp Perseus (Mirfak). Forneden i billedet ses asterismen, som ligner en mini-Karlsvogn.
Mvh. Torben
26. december 2008 kl. 10:37 #6122
camillaDeltager- Giant
Jeg synes at spørgsmålet omkring Perseus aterismen var både godt og sjovt! Det var let at finde det rigtige svar ud fra udelukkelsesmetoden, for det var i hvert fald ikke Karlsvognen. Godt snydespørgsmål
Jeg var langt mere lunken overfor upræcise spørgsmål, fx var der et om planetatmosfærer. Hvad betyder det fx at en atmosfære ligner jordens? Det er åbent for tolkning, og så bliver det noget rod.Alt i alt en god og sjov konkurrence, som jeg håber at I gentager næste år. Meget gerne med en tilsvarende flot præmie. Det er virkeligt flot at et dansk site kan udlove en præmie til en værdi af så mange tusinde kroner!26. december 2008 kl. 15:00 #6143
mr.mox- Nova
Jeg er mest spændt på hvad det korrekte svar er på spørgsmålet om hvor Julemanden kommer fra… Nordpolen, Sydpolen eller Månen?
Hvis nu jeg svarer Månen hvordan vil I så bevise at jeg har svaret forkert? – eller for den sags skyld rigtigt? Man kan selvfølgelig spørge “folket”, men det giver jo ikke et videnskabeligt korrekt svar. De vil også mene at tunge ting falder hurtigere end lette…
Bortset fra det, så mener jeg han kommer fra Myra i Tyrkiet i form af St. Nikolaj, eller fra Atlanta i USA i form af CocaCola-reklamemanden… Helt alternativt, så Grønland (eller Finland), men næppe nogen af de tre valgmuligheder…..
Så Henrik, hvordan vi I klare den?
26. december 2008 kl. 15:04 #6144
mr.mox- Nova
Bliver hele quizen med rigtige svar lagt ud her? Er der nogen der laver en Facebook-quiz ud af den? Jeg ville da elske at sende en til alle mine “venner” og skrive noget i regningen af “I anledningen af astronomiåret ’09 kan man nu tage en quiz i astronom. Find ud af om du er Paven, Johannes Kepler, Sarah Palin, Tycho Brahe eller en helt anden”
26. december 2008 kl. 15:19 #6146
henrikDeltager- Nova
Hør lige her Mystiske mr. Mox (Som er et af Radisaernes “Snoopie”s aliaser):
Hvis du TROR på julemanden skal du først have dine forældres tilladelse til at deltage i spil.
Men hvis du tror på skrønen om julemanden, véd du sikkert også at han siges at komme fra Nordpolen (Eller grønland, men det var ikke en valgmulighed :O)
Vinderen (som først offentliggøres når vi har lavet en fin/eftertælling af en trediepart) har netop svaret på dette spørgsmål og har svaret “nordpolen”, så der burde ikke være noget problem ..
Henrik 2008-12-26 14:22:03 26. december 2008 kl. 15:40 #6147
camillaDeltager- Giant
Jacob – den med julemanden var også en af dem jeg fandt åndsvage.
En anden god en var den med hvor i solsystemet der var størst chance for at finde liv. Først tænkte jeg, at det var et lortespørgsmål fordi det igen er uklart hvad der menes med “forhold for liv”. Indtil jeg så at Jorden var en af mulighederne.camilla 2008-12-26 14:42:16 26. december 2008 kl. 18:18 #6153
stuffDeltager- Moon
Slap dog lidt af med de der angreb omkring quiz’en. Det var sjovt og jeg håber næste års quiz bliver ligeså god. Hvis spørgsmålet ALTID skal henholdes til videnskabelige fakta, ryger vi jo lige ind i den gamle problematik med hvad videnskabelige fakta er.
Så, ro på. Acceptér at svaret på nogle af spørgsmålene er baseret på ønsket om at skabe lidt julestemning, mere end at sikre vinderen er en 12’er studerende fra KBH’s universitet’s videnskabelige fakultet.
Glædelig Jul,Christoffer26. december 2008 kl. 18:23 #6156
henrikDeltager- Nova
Bare rolig Christoffer; Jeg kan tåle det (Og især fra Camilla som er en gammel ven/bekendt 🙂
ja jeg har forsøgt at lægge en balance mellem nogle lette, nogle lærerige og nogle lidt drilske spørgsmål.
BTW: Hvad er en facebook quiz?
(Noget sjov teknil man kunne bruge ved en senere quiz måske?)
26. december 2008 kl. 18:25 #6157
jacobb- Nova
Hvornår trækkes vinderen?
Ikke fordi jeg regner med at vinde men man kan jo altid håbe…
(Jeg spiller også lotto engang imellem)
-
ForfatterIndlæg
- Emnet 'Astronomibladet julequiz: Vind en Nexstar 6SE' er lukket for nye svar.